۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۳۰۳۴۹۲

نخستین کنگره شعر دانشجویی اربعین برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین کنگره شعر دانشجویی اربعین در دانشگاه تهران دانشکده ادبیات تالار فردوسی برگزار شد.
303492 303492 303492 303492

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین کنگره شعر دانشجویی اربعین بعد از ظهر امروز چهارشنبه 27 آبان با حضور حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، شاکری نماینده شورای شهر تهران و سعید حدادیان مداح اهل بیت(ع) در دانشگاه تهران دانشکده ادبیات تالار فردوسی برگزار شد.

 

در ابتدای مراسم حجت‎الاسلام پناهیان استاد حوزه علمیه، گفت: فتح و شکوه مضامین مهدوی در اشعار حسینی ما کم است و همواره آمیختگی مصیبت و اقتدار باید با هم بیان و یادآوری شود.

 

مضامین ولایتمداری در اشعار اربعین وارد شود

این پژوهشگر دینی بیان داشت: مضمون دیگری که در اشعار عاشورا باید به آن پرداخته شود موضوع ولایت مداری است مضمون دیگر مساله امر به معروف و نهی از منکر است که حتی امام حسین(ع) نیز برای آن قیام کردند تا اسلام را زنده نگه دارند، ما سالها عزاداری می‌کنیم اما مضامین ولایت‌مداری چنان که باید در اشعار عاشورا جاری نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام پناهیان اظهار داشت: مضمون دیگر قدرت اسلام است کربلا مظهر قدرت اسلام است در اشعار اربعین باید از موضع اقتدار برای امام حسین(ع) اشک ریخت آیا این مساله در شعرهای ما جاری است امروز امام حسین(ع) ابرقدرت جهان است.

 

واقعه کربلا در تاریخ شیعه و بشریت محوری‌ترین اتفاق است  

در ادامه مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در نخستین کنگره شعر دانشجویی اربعین در خصوص واقعه کربلا گفت: واقعه کربلا در تاریخ شیعه و بشریت محوری‌ترین اتفاق است، آنچه در روز عاشورا رخ داد تنها یک جنگ معمولی نبود بلکه نقطه عطف برای تاریخ بشریت بوده است.

 

وی افزود: اشخاص زیادی در طول تاریخ برای آزادی‌خواهی و مبارزه با ظلم و ستم قیام کرده‌اند اما آنچه عاشورا را از سایر جنگ‌ها متمایز می‌کند نحوه پیوند آن با تاریخ توسط امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) است.

 

معاون فرهنگی دانشگاه تهران عنوان کرد: اگر ما بتوانیم در دانشگاه شخصیت امام حسین(ع) و واقعه کربلا را درست به دانشجویان انتقال دهیم بخش عمده‌ای از مسؤولیت فرهنگی خود را انجام داده‌ایم.

 

امروز نیاز به دانستن فلسفه قیام امام حسین(ع) بیش از گذشته است

سرسنگی افزود: امروز ما بیش از گذشته به دانستن فلسفه قیام و شهادت امام حسین(ع) نیازمند هستیم تا آن را به نحو درست برای دانشجویان مطرح کنیم، پرداختن به واقعه کربلا در عرصه‌های مختلف اهمیت دارد که همواره در فرهنگ ما جریان داشته باشد.

 

وی اظهار داشت: دشمنان اسلام از مدت‌ها پیش به صورت سازمان‌یافته تلاش دارند مسلمانان را در ذهن جهانیان مترادف تروریست و جنایتکار جلوه دهند به همین علت وظیفه امروز ما ارائه طرحی درست از چهره اسلام، تشیع و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

 

کسانی که ما را به تروریست متهم می‌کنند خود پرونده خشونت در دنیا هستند

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: کسانی که ما را به تروریست متهم می‌کنند خود پرونده خشونت در دنیا هستند در حقیقت آن تروریستی که امروز در کشور فرانسه مردم را ترور می‌کند تا نام اسلام را خدشه‌دار کند در دامن خود فرانسوی‌ها پرورش یافته است.

 

سرسنگی در پایان خاطرنشان کرد: جهان اسلام نسبت به هر نوع حادثه تروریستی انزجار داشته و آن را همواره اعلام کرده است در حالیکه کشورهای مدعی حقوق بشر خود با حمایت از تروریست جهان را ناامن کردند.

 

در ادامه شاکری نماینده شورای شهر تهران، گفت: کلمه «مهجهوم دون الحسین» در زیارت عاشورا به معنای خون‌دلی است که اصحاب  امام حسین(ع) به ایشان تقدیم کردند.

 

وی افزود: خون دل‌هایی که فراز و نشیب‌های فراوانی در انقلاب حسینی تحمل کرده تا سرانجا جواب «هل من ناصرینصرنی» امام و یاران ایشان در بهمن 57 پاسخ داده شد و آن جواب «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» بود که در اینجا به منصه ظهور رسیده است.

 

انقلاب اسلامی ایران «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین(ع) را پاسخ داد

نماینده شورای شهر تهران عنوان کرد: در شب عاشورا امام حسین(ع) ناخالص‌ها را از خود جدا کردند، در روز عاشورا «هل من ناصر» امام  پیامی برای عصرها و قرن‌های بعد بود که شما در انقلاب آن را لبیک گفتید.

 

شاکری اظهار داشت: من فکر می‌کنم عزیزانی که برای اربعین شعر خواندند به نوعی الهام غیبی می‌گیرند این الهامات الهی و معنوی را که بر روح و قلب این افراد جاری می‌شود را باید قدر دانست.

 

وی افزود: اشخاصی که در هیات‌ها با نفس گرم خود جلسات حسینی را ساماندهی می‌کنند کارهای پیامبرگونه انجام می‌دهند، و در واقع باید مظاهر اصیل تمدن را در جلسات حسینی مشاهد کرد.

 

راهپیمایی اربعین جلوه نهضت حسینی است

نماینده شورای شهر تهران بیان داشت: نهضت حسینی ما جلوه‌های گوناگونی دارد که یکی از آنها راهپیمایی اربعین و یکی دیگر از آنها راهیان نور است.

 

شاکری با اشاره به بیان امام راحل مبنی بر اینکه راه قدس از کربلا می‌گذرد، گفت: امروز ما متوجه این بیان امام راحل می‌شویم که این یک جریان تاریخی است که توسط 22 میلیون زائر حسینی مدیریت می‌شوند که در حالیکه آل سعود خبیث در مقابل 2 میلیون زائر آن جنایات را ایجاد کرد.

 

در ادامه سعید حدادیان از مداحان اهل بیت(ع) گفت: عزاداری امام حسین(ع) دانشگاه انسان‌سازی است، امروز در دانشگاه تهران جوان‌هایی نماز می‌خوانند که دشمنان را از اهدافشان نامید کردند.

 

وی افزود: امروز باید بر روح امثال گرمارودی درورد فرستاد که دورانی در دانشگاه‌ها شعر اهل‌بیت(ع) را ارائه کردند که نه تنها کسی را یارای اینگونه سخن گفتن نبود بلکه جرم نیز محسوب می‌شد، آن زمان یک بیت برای اهل‌بیت(ع) گفتن حکم اعدام داشت امروز مهلت بزرگی است که جوانان ما در مدح اهل‌بیت(ع) شعر می‌سرایند.

 

این مداح اهل بیت(ع) بیان داشت: گرمارودی در پشت تریبون برای کسانی که اعتقاد به امام حسین(ع) نداشتند آنچنان شعر فاخر می‌خواند که آنها را مبهوت می‌کرد.

 

اشعار نباید توحید را خدشه‌دار کند

حدادیان در تذکری خطاب به شاعران اهل‌بیت(ع) اظهار داشت: مهمترین آسیبی که شعرهای ما به دستگاه امام حسین(ع) می‌زند شعرهایی است که توحید را خدشه دارد کند عبادت محض خدا است امام حسین(ع) وقتی وارد مسجدالحرام می‌شوند صورت بر جای پای جد خود حضرت ابراهیم(ع) می‌گذارد و خود را خادم کوچک درگاه الهی می‌نامند.

 

وی افزود: در این برهه که به اتهام ناروای مشرک بودن سر شیعه را می‌برند شاعران نباید با شعر خود دستاویز به دست دشمنان دهند، شاعران باید از صحبت‌های متعدد در شعرها که اصول اساسی دین را خدشه‌دار کند به شدت پرهیز کنند.

 

این مداح اهل بیت(ع) گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: لهوف مقتلی است که سید طاووس در جوانی نوشته که عبارات آن به روایات پلهو می‌زند.

 

دانشگاه عطش حماسه دارد شاعران به این عطش پاسخ دهند

حدادیان با اشاره به اینکه زائر کربلا طی یک سیروسلوک مورد تزکیه ملائکه قرار می‌گیرد، بیان داشت: انقلاب ما مدیون کارکرد اربعین است، دانشگاه عطش حماسه دارد شاعران به این عطش پاسخ دهند نگاه به حماسه امروز خاستگاه ما است.

 

شایان ذکر است که در این مراسم شاعران تراز اول آئینی کشور نظیر قاسم صرافان، فاضل نظری، سیدحمیدرضا برقعی، فاطمه نانی زاد، غلامرضا آغاسی، میلاد عرفان‌پور و... در موضوع اربعین شعرخوانی کردند.

 

همچنین در ادامه این مراسم نشان برگزیده شعر اربعین به رسول ملاحسینی، حسین صیامی، علی پورزبان، علی سلیمانی، زهرا بشراموحد، متین بنایی، محمد شکری فرد و احسان نرگسی‌پور اهدا گردید و رسول ملاحسینی شعر برگزیده خود را برای حاضران در مراسم قرائت کرد.

 

در پایان مراسم از نخستین کتاب شعر دانشجویی اربعین رونمایی شد./807/200/ب3

ارسال نظرات