۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۳۰۳۵۶۴

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ رونمایی از «پایگاه اطلاع رسانی محسن حاج حسنی کارگر»، بازدید آیت الله علم الهدی از بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزاری سومین کارگاه مشاوره «مهارت های زندگی»، ارائه خدمات تخصصی کتابخانه ای در جوار بارگاه شمس الشموس و بهره ‌مندی 84 هزار نفر از خدمات درمانی محدوده حرم مطهر از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، مدیر مؤسسه‌ تحقیقات خدمات سلامت دانشگاه نیفل در هلند به همراه جمعی از فعالان این حوزه در خارج از کشور از خدمات درمانی آستان قدس رضوی و هم‌چنین برخی مراکز فرهنگی این مجموعه دیدن کردند.

در این بازدید، پروفسور «روبرت ورهای» و دکتر فاطمه اخلاقی؛ استاد دانشگاه رودایلند در آمریکا ضمن حضور در کنگره‌ بین‌المللی «کیفیت، ایمنی، تجویز و مصرف منطقی دارو» که با حمایت داروسازی ثامن در مشهد برگزار شد، از بیمارستان فوق تخصصی رضوی بازدید کردند و با خدمات این مرکز درمانی آشنا شدند.

این گروه بازدید کننده هم‌چنین از کتابخانه‌ مرکزی آستان قدس رضوی، گنجینه‌ی قرآن و نیز موزه‌ مرکزی این مجموعه واقع در صحن کوثر حرم مطهر بازدید به عمل آوردند.

پروفسور ورهای در این بازدید تجربیات خود را در رابطه با ایجاد مراکز تحقیقاتی سلامت با مسئولان داروسازی ثامن و بیمارستان رضوی به اشتراک گذاشت و گفت: پیشرفت‌ها در هلند و برخی از کشورهای اروپایی به این نقطه رسیده که دولت و حکومت مرکزی را به‌ طور ویژه و با اختیارات گسترده در حوزه‌ تحقیقات درمانی مسئول بررسی و رسیدگی و هم‌چنین یاری‌رسانی به خرده‌ مجموعه‌های این حوزه کرده است.

وی افزود: در این حوزه، با پیشرفت‌هایی که آستان قدس رضوی به شکل روزافزون در مؤسسات درمانی و دارویی خود داشته به خوبی می‌توان از پتانسیل تجربیاتی این مجموعه بهره برد و بر اساس اصل اعتماد، به این مجموعه تکیه کرد.

بازدید آیت الله علم الهدی از بنیاد پژوهش های اسلامی رضوی

آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در بازدید از بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: اگر بخواهیم به دنیا محصول انقلاب اسلامی را معرفی کنیم، بزرگترین و بهترین نمونه آن آستان قدس رضوی است.

امام جمعه مشهد در بازدید از دستاوردهای علمی- پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی عنوان کرد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی باید با تمام قدرت در حوزه تالیف ورود پیدا کند و مسائل روز جامعه را مورد بررسی قرار دهد و نظام انتشاراتی خود را به نظام تحقیقاتی و توسعه ای تبدیل کند.

وی با تبریک به مدیرعامل جدید بنیاد به مناسبت این انتصاب تصریح کرد: در حوزه تحقیقات علوم انسانی کشور کمبود وجود دارد و این مرکز علمی- پژوهشی با سابقه پژوهشی و قدرت نرم افزاری موجود می تواند در این حوزه ورود پیدا کند.

علم الهدی با توصیه به استفاده از نیروهای نخبه موجود در کشور تاکید کرد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی باید با برنامه ریزی های مدون و استفاده از نیروهای اجرایی متخصص، افراد نخبه را نه تنها از مشهد بلکه در کل کشور شناسایی کرده و نه تنها از ظرفیت حوزویان بلکه از نخبگان دانشگاهی نیز در این زمینه استفاده کند.

ارائه خدمات تخصصی کتابخانه ای در جوار بارگاه شمس الشموس

در جوار بارگاه شمس الشموس، هر روز پژوهشگران و اساتید، دانشجویان و طلاب، با انگیزه کسب علم و دانش به کتابخانه ‌هایی با عنوان «کتابخانه های تخصصی آستان قدس رضوی» قدم می گذارند؛ کتابخانه‌ هایی که در پرتوی آستان امام هشتم(ع)، با فراهم آوری منابع روزآمد، خدمات نوینی را به اهالی علم و دانش ارائه می دهند.

این کتابخانه های تخصصی، به عنوان زیر مجموعه ای از سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی فعالیت می کنند.

در حال حاضر 10 کتابخانه تخصصی در حوزه های مختلف شکل گرفته اند. در واقع در این کتابخانه ها، امکان دسترسی آسان به انواع منابع اطلاعاتی همچون کتاب چاپی مرجع و غیرمرجع، پایان نامه، نشریات تخصصی و ... در یک رشته خاص علمی مهیا است.

در پرونده امروز «آستان نیوز» به معرفی خدمات و امکانات متنوع کتابخانه های تخصصی آستان قدس رضوی پرداخته ایم.

رونمایی از «پایگاه اطلاع رسانی محسن حاج حسنی کارگر»

همزمان با اربعین قاری جان باخته در حادثه منا طی مراسمی از «پایگاه اطلاع رسانی محسن حاج حسنی کارگر» رونمایی شد.

این سایت به همت ستاد مردمی حمایت از این قاری برجسته با مشارکت معاونت فرهنگی تفریحی شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی و راه اندازی شده است.

مسؤول ستاد مردمی حمایت از محسن حاج حسنی در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: در این سایت تلاش شده است که چکیده ای از تلاوت های صوتی و تصویری، مصاحبه با خانواده وی و به طور کلی زندگی نامه این قاری بین المللی در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.

«احسان کفشدار طوسی» گفت: در این سایت قسمتی برای درج دلنوشته های مردمی در نظر گرفته شده است و علاقه مندان به این قاری برجسته دنیای اسلام می توانند با مراجعه به این سایت دلنوشته های خود را در این قسمت ثبت کنند.

مسؤول ستاد مردمی محسن حاج حسنی کارگر ادامه داد: این ستاد در نظر دارد با تولید و پخش دیگر محصولات فرهنگی برای معرفی این قاری بین المللی به جوانان این مرز و بوم قدم بردارد.

کفشدار طوسی از اکران مستندی با عنوان «یوسف قراء» در آینده ای نزدیک خبرداد و گفت: در این مستند که با همکاری خانه هنرمندان مشهد تهیه و تولید شده، زندگی نامه این شخصیت برجسته قرآنی به تصویر کشیده شده است.

وی همچنین تلاش برای تهیه آهنگ پیشواز با صوت محسن حاج حسنی و ارسال آن برای اپراتورهای تلفن همراه را از دیگر اقداماتی برشمرد که این ستاد مردمی در دست اقدام دارد.

مسؤول ستاد مردمی حمایت از محسن حاج حسنی ادامه داد: این اقدامات با هدف اشاعه و گسترش فرهنگ قرآنی و ارائه یک الگوی مناسب به جوانان کشور انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه شخصیت محسن حاج حسنی کارگر همه خصیصه های یک جوان مسلمان و انقلابی را که در کلام مقام معظم رهبری آمده دارا بود، اظهار امیدواری کرد که جوانان با الگو گرفتن از این شخصیت قرآنی در مسیر مستقیم که همان راه قرآن و اهل بیت(ع) است قرار گیرند.

سومین کارگاه مشاوره «مهارت های زندگی»

سومین کارگاه مشاوره «مهارت های زندگی» از سوی واحد مشاوره اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی برگزار شد.

در مرکز مشاوره دینی حرم مطهر رضوی دو قالب «مشاوره فردی» و «مشاوره گروهی» در حوزه‌های مختلف تربیتی، اعتقادی، خانوادگی و ازدواج خدمات مشاوره‌ ارائه می‌شود.

این کلاس‌ها در سر در غربی صحن جامع رضوی است، برگزار می شود، علاقمندان به شرکت در این کارگاه ها با مراجعه حضوری به مرکز مشاوره دینی حرم مطهر رضوی، برای مشاوره فردی یا گروهی ثبت نام کنند.

در این کارگاه ها، موضوعات کاربردی و مهمی چون تربیت فرزند، چگونگی مقابله با خشم همسر، همزبانی و همدلی در زندگی، بررسی اختلافات زوج های جوان و ... مورد بررسی قرار می گیرد.

بهره ‌مندی بیش از 84 هزار نفر از خدمات درمانی محدوده حرم مطهر

در دارالشفاء امام بخش‌های گوناگونی اعم از اورژانس و اتاق CPR، رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه‌ شبانه‌روزی، دندان‌پزشکی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، واحد مامایی، واحد دیالیز و واحد شیمی‌درمانی وجود دارد و این مرکز درمانی با کلینیک تخصصی شامل بخش‌های قلب، چشم، گوش، حلق و بینی، اعصاب، داخلی، پوست، اورتوپدی، زنان و زایمان و انکولوژی در ارائه‌ خدمات درمانی با تعرفه‌های دولتی پیشگام است.

با افتتاح ساختمان جدید دارالشفاء امام رضا(ع) در چهار طبقه و به متراژ 4939 متر مربع استفاده از تجهیزات پزشکی گوناگون و جدید شامل آندوسکوپی، اکوکاردیوگرافی، اسپیومتری و... با تعرفه‌هایی هم‌سطح با تعرفه‌های دولتی وزارت بهداشت و درمان کشور، برای زائران و مجاوران ممکن شده است.

دارالشفاء امام(ع) با استقرار پایگاه‌های ثابت و هم‌چنین پایگاه‌های متغیر فوریت‌های پزشکی در داخل حرم مطهر امام رضا(ع) خدمات اورژانس را به زائرین حضرت ارائه می‌کند.

طبق آمار در مهرماهی که گذشت، 84 هزار و 280 نفر از خدمات درمانی گسترده‌ دارالشفاء حرم مطهر و پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی مستقر در بخش‌های گوناگون اماکن متبرکه‌ رضوی بهره‌مند شدند که از این تعداد، بیشترین مراجعه به پزشکان عمومی و انجام تزریقات بوده است./1308/203/ب2

 

ارسال نظرات