۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۳۰۳۵۷۸
حوزه در هفته‌ای که گذشت؛

از ضرورت احداث خانه‌های عالم در روستاهای کشور تا فعالیت 300 مبلغ ماه صفر در بقاع متبرکه لرستان

خبرگزاری رسا ـ امروزه روستاها و بخش‌های حاشیه‌ای کشور بی بهره از وجود علما و طلاب هستند، از این رو نیاز است با ایجاد زیرساخت‌های لازم همچون احداث مساجد و خانه‌های عالم، به معضلات این مناطق پایان داده شود.
حوزه در هفته اي که گذشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تبلیغ دین یکی از اساسی‌ترین وظایف طلاب و روحانیان حوزه‌های علمیه است،‌ از این رو توجه به امر تبلیغ دین از سوی طلاب نیازمند نگاه مسؤولان به زیرساخت‌ها و لوازم این امر است.


در آیات و روایات ما به مسأله تبلیغ دین و آموزش احکام به مردم، به ویژه کسانی که به خاطر محرومیت و یا دوری از علما از احکام دین بی بهره هستند، تأکید شده است.


امروز نیز روستاها و بخش‌های حاشیه‌ای کشور بی بهره از وجود علما و طلاب هستند، از این رو نیاز است با ایجاد زیرساخت‌های لازم همچون احداث مساجد و خانه‌های عالم، به معضلات این مناطق پایان داده شود.


البته ناگفته نماند که طرح روحانی مستقر در روستاها و شهرهای کشور که چند سالی است از سوی حوزه علمیه عملیاتی شده تا حدودی توانسته مشکلات بخش‌هایی از مناطق کشور را کاهش دهد اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله فراوان است.


مراجع تقلید و علما نیز همواره بر ضرورت تبلیغ دین از سوی طلاب و روحانیان تأکید کرده و حل مشکلات و معضلات اعتقادی و اجتماعی مناطق مختلف کشور به ویژه روستاها و حاشیه کشور را وابسته به حضور تبلیغی طلاب در این مناطق می‌دانند.

 

ساخت خانه‌های عالم تحول بزرگی در امور فرهنگی و مذهبی روستاها ایجاد می‌کند
نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: ساخت خانه‌های عالم، تحول عظیمی در امور فرهنگی و مذهبی روستاها ایجاد و توسعه آن در مناطق مختلف روستایی سبب غنای چهره دینی و تربیت اسلامی در روستاها می شود.


آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در مراسم افتتاح خانه عالم روستای آبشورک با اشاره به نقش و جایگاه خانه های عالم و ساخت و ساز آن در جامعه اسلامی، اظهار داشت: بهترین حالت تبیین احکام دینی و تبلیغ مفاهیم اسلامی تبلیغ چهره به چهره است که این امر جز با حضور دائمی روحانی در روستا و انجام تبلیغات میسر نمی شود.

 

وی در خصوص توسعه هر چه بیشتر خانه‌های عالم در روستاها، افزود: با ساخت خانه‌های عالم، تحول عظیمی در امور فرهنگی و مذهبی روستاها ایجاد و توسعه آن در مناطق مختلف روستایی سبب غنای چهره دینی و تربیت اسلامی در روستاها می شود.


امام جمعه بندرعباس با تأکید بر ایجاد و توسعه خانه‌های عالم روستایی به عنوان یکی از محورها و مکان‌های مهم توسعه فرهنگی و اجتماعی روستاها، تصریح کرد: در راستای تقویت بنیه معنوی مردم به ویژه جوانان باید به برنامه‌ها و امکانات فرهنگی از قبیل ساخت خانه عالم و حضور روحانی به منظور تبلیغ معارف اسلامی در روستاها بیشتر توجه کرد.

 

آیت الله نعیم آبادی، وجود روحانی در روستا را سبب جهش فرهنگی در منطقه عنوان کرد و بیان داشت: آشنایی بیشتر جوانان و نوجوانان با موضوعات دینی و اعتقادی از برکات حضور روحانی در روستاهاست.

 

185 خانه عالم در روستاهای استان هرمزگان احداث شد
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، گفت: تاکنون 185 باب خانه عالم در روستاهای استان احداث و به بهره‌برداری رسیده است و 35 باب نیز در آینده به همت مسؤولان و مردم استان احداث می‌شود.


حجت‌الاسلام سید شکرالله زندوی در مراسم افتتاح خانه عالم روستای آبشورک از توابع بندرعباس، احیای اسلام و تفکر دینی را از مهم‌ترین برکات این نظام برشمرد و گفت: شاید امروز کمتر نقطه‌ای از استان هرمزگان باشد که مردم آن منطقه از نعمت مسجد، روحانی و خانه عالم برخوردار نباشند و همه این‌ها به برکت همین نظام و انقلاب اسلامی است.


وی در ادامه افزود: مساجد و نمازهای جمعه‌ای که باشکوه هر چه تمام‌تر در سطح کشور برگزار می‌شود و مردم با اشتیاق، شور و هیجان در این نمازها حضور می‌یابند از جمله دستاوردهای این انقلاب است.

 

کمبود روحانی، مشکل غیر فعال بودن خانه های عالم بروجرد
حجت‌الاسلام صادق جعفرپور رییس تبلیغات اسلامی بروجرد، بیان داشت: مستقر شدن روحانی در مناطق روستایی به ویژه مناطق محروم مهم ترین رسالت های سازمان تبلیغات اسلامی است.


وی تأسیس خانه های عالم را بزرگ ترین فعالیت فرهنگی بیان کرد و افزود: کمبود روحانی مهم ترین دلیل خالی ماندن خانه های عالم دراین شهرستان است.


حجت الاسلام جعفرپور هدف از تأسیس خانه های عالم در روستاهای پرجمعیت را ترویج فرهنگ اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: حضور روحانیان برای اداره خانه های عالم ضروری است.


وی با بیان این که امروزه به دلیل نبودن روحانی بسیاری از خانه های عالم شهرستان بروجرد غیر فعال هستند، ادامه داد: انتظار می رود حوزه های علمیه در این زمینه همکاری کنند.


رییس تبلیغات اسلامی بروجرد فعال بودن خانه های عالم را امری مهم در جهت برطرف شدن مشکلات مناطق روستایی دانست و گفت: مناطق زیادی در شهرستان بروجرد هم اکنون تقاضای تأسیس خانه های عالم دارند.


وی همچنین از فعالیت تبلیغی 80 مبلغ بومی در این شهرستان خبر داد و افزود: این تعداد مبلغ در طول سال به صورت مستمر در مساجد شهری و روستایی مشغول فعالیت هستند.


فعالیت 300 مبلغ ماه صفر در بقاع متبرکه لرستان
حجت الاسلام مرتضی خاکباز، مدیر کل اوقاف لرستان گفت: در ماه صفر مبلغان فعالیت تبلیغی خویش را در بقاع متبرکه ادامه می دهند.

 

وی با بیان این که 300 مبلغ بومی و غیر بومی در این ماه مشغول فعالیت تبلیغی هستند، افزود: از 200 مبلغ غیر بومی برای انجام فعالیت تبلیغی در این ماه دعوت شده است.

حجت الاسلام خاکباز با اشاره به حضور مبلغان در همه بقاع متبرکه استان لرستان تا پایان ماه صفر عنوان داشت: برنامه های فرهنگی و مذهبی با حضور مبلغان در بقاع متبرکه برگزار می شود.

 

وی نقش مبلغان را برای جلوگیری از ورود خرافات به مراسم عزاداری مهم بیان کرد و گفت: حضور مبلغ افزون بر برگزاری مراسم عزاداری موجب دلگرمی مردم مناطق شهری و روستایی در جهت برطرف شدن مشکلات آنان می شود.


فعالیت تبلیغی 60 مبلغ بومی در الیگودرز
رییس تبلیغات اسلامی شهرستان الیگودرز گفت: به مناسبت ماه صفر 60 مبلغ بومی خواهر و برادر در مساجد و مدارس این شهرستان فعالیت می کنند.


وی تشکیل کلاس های معارف اسلامی، تبیین ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، برگزاری مراسم قرائت دعا و زیارت و اقامه نماز جماعت را از جمله فعالیت های مبلغان اعزامی بیان کرد.

 

حجت الاسلام محمودی تصریح کرد: سخنرانی، وعظ و خطابه، برپایی کلاس روخوانی و روان خوانی قرآن کریم، تفسیر، برگزاری برنامه های مذهبی، فرهنگی و تبلیغی در راستای گسترش فرهنگ اسلامی و قرآنی و پاسخگویی به شبهات از دیگر فعالیت های مبلغان است.


تألیفات قابل فهم و با محتوا باشند/ کشور با نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی پیشرفت می‌کند
آیت الله علما با بیان این‌که تألیفات باید برای مردم قابل فهم و با محتوا باشد، گفت: فرهنگ کتابخوانی باید در جامعه ما نهادینه شود زیرا افزایش آگاهی جامعه و نسل جوان و پیشرفت در تمام عرصه ها را به دنبال داشته و موجب اقتدار بیشتر کشور می شود.


آیت الله علما در این دیدار اظهار داشت: فرهنگ کتابخوانی باید در جامعه ما نهادینه شده و بیش از این مورد توجه قرار گیرد زیرا افزایش آگاهی جامعه و نسل جوان، پیشرفت در تمام عرصه ها را به دنبال داشته و موجب اقتدار بیشتر کشور می شود.


وی خاطرنشان کرد: باید اقدامات مناسبی در مقابل حربه های دشمنان اسلام صورت گیرد، باید با ایجاد جاذبه کشش در مسائل فرهنگی، جوانان را به حرکت به سوی آموختن ترغیب کرد.


آیت الله علما تأکید کرد: در زمینه تألیف کتب نیز باید نظارت مستمر صورت گیرد و تألیفات قابل فهم و با محتوا در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

 

برگزاری دوره های اعتقادی برای طلاب مدرسه علی‌بن ابیطالب
حجت الاسلام عزیز عبیات، مدیر مدرسه علی بن ابی طالب اهواز با اشاره به این که در حوزه، دروس به ویژه ادبیات و اصول به صورت اصولی و تخصصی تدریس می شوند، بیان داشت: پنج شنبه هر هفته برای 20 طلبه از پایه‌های سوم و چهارم کلاس اصول تدریس می شود.


وی با اشاره به برگزاری دوره‌های اعتقادی و جلسه پرسش و پاسخ به شبهات کلامی و عقایدی طلاب مدرسه، توضیح داد: این دوره با توجه به تخصصی بودن هفته‌ای یک بار یا هر دو هفته یک بار برگزار و اساتید آن از اهواز و قم خواهند بود.


حجت الاسلام عبیات هدف از برگزاری این دوره را تقویت بنیه اعتقادی طلاب و دفاع از مکتب اهل‌بیت(ع) دانست و افزود: نقد و بررسی فرق ضاله و گمراه کننده، بررسی آیات ولایت و پاسخ به شبهات مطرح شده در فضاهای مجازی از عناوین و محورهای این دوره بوده که تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره 50 نفر هستند.

 

برگزاری 10 گفتمان دینی در مساجد، مدارس و حوزه‌های علمیه زابل
حجت ‌الاسلام محسن عارفی رییس اداره تبلیغات اسلامی زابل، گفت: از 13 تا 19 آبان‌ماه 10 گفتمان دینی با موضوعات بصیرتی و اخلاقی در مساجد، مدارس و حوزه‌های علمیه شهرستان زابل برگزار شد.


وی اظهار کرد: موضوعات این گفتمان‌ها شامل «تهاجم فرهنگی»، «سبک زندگی اسلامی»، «انقلاب دوم»، «انقلاب اسلامی و مبارزه با استکبار»، «امر به معروف و نهی از منکر» و مسائل دینی از قبیل اخلاق، حجاب، احکام و نماز است.


رییس اداره تبلیغات اسلامی زابل با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در این مراسم عمدتا از میان جوانان بود، افزود: سخنرانی این جلسات را اساتید حوزه‌های علمیه از جمله حجج اسلام ابوالفضل نیکوئیان، سید‌قاسم هاشمی‌امین، پاسبان حیدری، عبدخدایی، حسن جلالی‌نژاد و خانم پیری بر عهده داشتند.

 

برگزاری طرح آموزشی مباحث سواد و شناخت رسانه ویژه ائمه جماعت خراسان
مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه گفت: ائمه جماعات به عنوان یکی از تاثیرگذارترین قشر مرتبط با نسل جوان باید با کارکردهای رسانه بیشترآشنا شوند.


معاون آموزش و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد رضوی با بیان اینکه امروزه سواد رسانه ای باید سرلوحه کار مبلغان و طلاب قرار گیرد افزود: اگر طلاب و روحانیان با این فضا وکارکردهای آن بیشتر آشنا شوند در امر تبلیغ و هدایت جامعه موثر تر خواهند بود.


حجت الاسلام اسماعیلیان با بیان اینکه این دغدغه همواره در این مرکز بوده و در این راستا اقداماتی هم صورت گرفته است ابراز امیدواری کرد که در آینده این مرکز بتواند از بستر و شرایط موجود برای مهارت افزایی امامان جماعت استفاده کند.

 

برگزاری کارگاه تلبس در مدرسه علمیه طالبیه تبریز
حجت الاسلام سید ودود اصل نژاد، معاون تهذیب مدرسه علمیه عالی طالبیه تبریز از برگزاری کارگاه تلبس در این مدرسه علمیه خبر داد و اظهار داشت: این کارگاه در روز های پنجشنبه و جمعه این هفته برای طلاب مدرسه طالبیه و سفیران هدایت تبریز برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان این که لباس روحانیت لباس مقدسی است و یک طلبه باید متعهد باشد که تا آخر عمر این لباس را بر تن داشته باشد، گفت: یکی از مهم ترین راه های دفاع از این جایگاه اجرای قوانین و آئین نامه های تلبس است.

 

این استاد حوزه علمیه به شرایط احراز صلاحیت این طلاب برای پوشیدن لباس مقدس روحانیت اشاره کرد و گفت: طلابی که پایه پنج خود را با موفقیت به اتمام رسانده و مراحل آمار و بررسی و دیگر شرایط این بخش را گذرانده و در مصاحبه علمی نیز قبول شوند می توانند ملبس به لباس مقدس روحانیت شوند.

 

پیشرفت 97 درصدی عملیات احداث حوزه علمیه اسفراین
حجت الاسلام حجت سالاری مکی مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی، با اشاره به وضعیت اجرای پروژه های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی در بخش حوزه های علمیه، اظهار کرد: در سفر رهبری به خراسان شمالی در مهر ماه سال 91 در مجموع 15 پروژه با اعتبار 92 میلیارد ریال برای احداث، تکمیل و تجهیز مدارس علمیه در شهرستان های مختلف استان به تصویب رسید که تمامی 15 پروژه مزبور اجرا شده و غالب آنها نیز اکنون مراحل پایانی ساخت را طی می کنند.


وی ادامه داد: از 92 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح ها، 50 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری، 30 میلیارد ریال از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و 12 میلیارد ریال آن نیز از دفتر ریاست جمهوری پرداخت شده و یا در آینده تخصیص یافته و هزینه می شود.


حجت الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه در این سفر در شهرستان اسفراین طرح احداث ساختمان جدید مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) در مرکز این شهرستان به تصویب رسید، اضافه کرد: احداث این ساختمان با زیربنای دو هزار و 150 مترمربع با استفاده از اعتبارات مصوب سفر رهبری آغاز شد و اکنون نیز 97 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

برگزاری کارگاه تلبس طلاب حوزه علمیه مازندران
حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران از برگزاری کارگاه تلبس طلاب حوزه علمیه مازندران خبر داد و گفت: این کارگاه آموزشی از فردا به مدت دو روز در مدارس علمیه استان برگزار می شود.


وی با بیان این که این کارگاه آموزشی در چهار مدرسه علمیه استان برگزار خواهد شد، افزود: 265 نفر در این کارگاه آموزشی دو روز شرکت خواهند کرد.


مدیر حوزه علمیه مازندران تصحیح الصلاة، آداب اجرای صیغه شرعی، آثار و برکات لباس روحانیت، آداب و معاشرت، اجتناب از مواضع تهمت، آموزش احکام و شیوه بیان احکام را مهم ترین محورهای این کارگاه آموزشی اعلام کرد.


حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که چهار استاد اعزامی از قم مدیریت این کارگاه آموزشی را عهده دار هستند، تصریح کرد: داشتن پایه پنج و صلاحیت های علمی و اخلاقی مهم ترین شرط شرکت در این کارگاه آموزشی است.

 

برگزاری دوره آموزشی توجیهی سردبیران نشریات و روابط عمومی مدارس علمیه خواهران بوشهر
دوره یک روزه آموزشی توجیهی ویژه عکاسان، سردبیران نشریات و روابط عمومی حوزه های علمیه خواهران استان بوشهر، به همت مرکز مدریت حوزه علمیه خواهران استان بوشهر و با هدف مهارت افزایی خواهران طلبه، امروز در مدرسه علمیه الزهرا بوشهر برگزار شد.


30 نفر از خواهران طلبه در این دوره آموزشی از حضور حجت الاسلام جمالی مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر و اساتید باتجربه و مطرح هم استانی استفاده کردند.


سردبیران نشریات، عکاسان و روابط عمومی حوزه های علمیه خواهران استان بوشهر، در این دوره آموزشی در کلاس های عکاسی، خبرنگاری، آشنایی با مدیریت سایت حوزه، اصول و فنون نشریه، تولید محتوای اسلامی و آسیب ها و فرصت های فضای مجازی شرکت کردند.


کارگاه آموزشی ائمه جماعات مراکز آموزشی آذربایجان‌شرقی برگزار شد
کارگاه آموزشی ائمه جماعات مراکز آموزش علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی به همت دفتر نهاد رهبری دانشگاه های استان با هدف ارتقای سطح آموزشی ائمه جماعات، ترغیب و تشویق مراکز آموزشی به برگزاری نماز جماعت و همچنین تبیین اصول کار فرهنگی در تبریز برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، در این کارگاه آموزشی یک روزه صابر حیدر قلی زاده، مسؤول امور فرهنگی و اجتماعی و رابط دفتر نهاد رهبری واحد آذربایجان شرقی با اشاره به اهداف دانشگاه و واحد استانی درحوزه فعالیت های فرهنگی؛ برگزاری نماز جماعت را در مراکز علمی-کاربردی از اولویت برنامه های فرهنگی دانشگاه عنوان کرد.


بحث و گفت‌وگو در خصوص عرفان های نوظهور، آسیب های شبکه های اجتماعی و شبهات، شیوه های نوین تبلیغ در فضاهای آموزشی و دانشگاهی و همچنین مباحث مربوط به مخاطب شناسی از موضوعات مختلف ارائه شده در این کارگاه بود که از سوی حجج الاسلام نظری و قهرمان از اساتید حوزه های علمیه تدریس شد.

خدمات رفاهی و ورزشی طلاب حوزه علمیه اردبیل گسترش می یابد
حجت الاسلام مصطفی سلطانی، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه اردبیل با تشریح فعالیت‌های معاونت امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه استان، خاطرنشان کرد: این معاونت در صدد رفع نیازهای طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه، اقدام به ارایه تسهیلات در زمینه های مختلف نموده است.


وی با اشاره به لزوم سازماندهی طلاب از جهت شناسایی و ارایه خدمات مختلف، افزود: در این راستا با پیگیری های انجام شده، اکنون تمامی طلاب تحت پوشش مدیریت حوزه علمیه استان اردبیل، کارت شناسایی هوشنمد خود را دریافت کرده اند.


حجت الاسلام سلطانی با اشاره به اینکه اکثریت طلاب متاهل، در وهله اول با مشکل مسکن مواجه هستند، افزود: در این راستا امسال با تدابیر اتخاذ شده، بیش از 20 نفر از طلاب محترم نیز در مجتمع مدینه العلم ساکن شدند.


برگزاری دوره آموزشی حفظ قرآن در مدرسه علمیه فاطمیه
ربابه نجفی، مدیر مدرسه علمیه فاطمیه(س) الیگودرز، بیان داشت: دوره های آموزشی حفظ قرآن در این مدرسه برگزار می شود.

 

وی با بیان این که دوره های آموزشی حفظ قرآن برای طلاب مدرسه علمیه فاطمیه(س) الیگودرز از این هفته آغاز می شود، افزود: این دوره آموزشی هر هفته با حضور طلاب داوطلب برگزار می شود.

 

نجفی در ادامه عنوان داشت: این دوره آموزشی به همت مؤسسه قرآنی مهد قرآن در مدرسه علمیه فاطمیه(س) الیگودرز برگزار می شود.

 

وی با بیان این که در پایان دوره آموزشی از سوی مؤسسه قرآنی مهد قرآن برای طلاب مدرک معتبر صادر می شود، ادامه داد: این دوره آموزشی با حضور اساتید برجسته و حافظان قرآنی برگزار می شود./927/504/ب

ارسال نظرات