۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۳۰۳۶۹۷
حجت‌الاسلام پناهیان:

پیاده روی اربعین دارای جنبه حیثیتی است/ ضرورت تلاش برای افزایش جمعیت اربعین

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه اربعین از یک رفتار مستحبی گذشته و امروز یک وظیفه محسوب می‌شود، گفت: اربعین دیگر برای مؤمنان، جنبۀ حیثیتی پیدا کرده است و این یعنی باید تلاش کنیم روز به روز بر جمعیت این پیاده‌روی افزوده شود.
پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام علیرضا پناهیان، کارشناس مذهبی شامگاه پنج شنبه28 آبان ماه در مراسم هفتگی که در هیأت شهدای گمنام برگزار شد با اشاره به آثار و برکات پیاده روی اربعین اظهار داشت:  در باب اسرار اربعین، اسرار معنوی اربعین و اسرار اجتماعی، سیاسی آن به جهانی بودن اربعیت است؛ وقتی انسان به عظمت ثواب پیاده رفتن برای زیارت امام حسین(ع) نگاه می‌کند، به این نتیجه می‌رسد که هیچ عملی پرثواب‌تر از این عمل برای مؤمنین، قرار داده نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه پذیرایی با شکوه از رائران اربعین بی دلیل نیست و بی شک یکی از علائم ظهور حضرت بقیه الله در این امر تأثیر دارد، افزود: این همدلی و این پذیرایی باشکوه از زائرین توسط ملت عراق و حضور این جمعیت میلیونی، یک حرکت خودجوش مردمی است که اسراری دارد. و این اسرار را کسانی که جامعه‌شناسی دینی و نگاه عمیق به سنت‌های دینی دارند، متوجه می‌شوند. بی‌تردید این تحول را باید مقدمۀ ظهور دانست. حضرت امام(ره) در سال 61 می‌فرمود: اینکه جوان‌های ما تقاضای شهادت می‌کنند، از علائم ظهور است.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به بیانی از حضرت امام (ره) درباره عزای امام حسین(ع)، افزود: حضرت امام(ره) می‌فرمود، این‌همه ثواب برای امور مربوط به عزای امام حسین(ع) ـ مثلاً اینکه برای یک قطره اشک این‌قدر ثواب قرار داده‌اند ـ معنایش این است که اهل‌بیت(ع) از همان اول نقشه داشتند که با این اشک، چه قدرتی می‌توان ایجاد کرد.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه اربعین از یک رفتار مستحبی گذشته و امروز یک وظیفه محسوب می‌شود اظهار داشت: موضوع اربعین از یک رفتار مستحبی عارفانۀ معنوی گذشته است و امروز یک وظیفه محسوب می‌شود،کما اینکه در روایات هست که می‌فرماید: کسی که غنی هست باید سالی دوبار به زیارت کربلا برود و کسی که فقیر است، سالی یک‌بار برود. ضمن اینکه اربعین دیگر برای مؤمنین، جنبۀ حیثیتی پیدا کرده است. نه اینکه مراقب باشیم که جمعیتش کم نشود بلکه باید تلاش کنیم، جمعیتش افزایش پیدا کند.

 

وی در پایان خطرنشان کرد: بنده اعتقاد دارم که هر کسی بخواهد برای اربعین یک کاری انجام دهد و قدمی برای اربعین امام حسین(ع) بردارد، امام حسین(ع) نام او را ثبت می‌کند. اصلاً آدم هر قدمی که برای اربعین بر می‌دارد، حالش واقعاً عوض می‌شود. ان‌شاء الله توفیق پیدا کنید در این مسیر نورانی قدم بردارید. به ویژه اربعین امسال که از نظر زمانی تقریباً نزدیک به همان زمانی است که زینب کبری(س) به کربلا بازگشتند و در این مسیر حرکت کردند./817/202/ب2

ارسال نظرات