۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۳۰۳۸۴۱
مدیر حوزه های علمیه کشور مطرح کرد؛

رهبر معظم انقلاب پرچمدار علوم قرآنی/ مسجد مرکز گسترش علوم و فعالیت های قرآنی‌ است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه کشور در مراسم اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با تأکید بر گسترش فعالیت های قرآنی در کشور گفت: رهبر معظم انقلاب پرچمدار علوم قرآنی پس از انقلاب اسلامی است.
آيت الله حسيني بوشهري در مراسم اختتاميه سي و هشتمين دوره مسابقات قرآن کريم مراسم اختتاميه سي و هشتمين دوره مسابقات قرآن کريم در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‏های علمیه کشور، جمعه شب در مراسم اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تالار فرهنگی آستان مقدس امامزاده سید علی(ع) قم با قدردانی از اداره اوقاف و امور خیریه استان قم در برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم، اظهار داشت: قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) از مسلمانان و به ویژه شیعیان انتظار دارند که در تمام امور زندگی از قرآن کریم بهره‏گیری شود.

 

  مدیر حوزه‏های علمیه کشور به گلایه پیامبر اسلام(ص) در رابطه با قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت: خود قرآن، گلایه سختی را از زبان پیامبر اکرم(ص) اینگونه بیان می کند که امت من، قرآن را مهجور قرار داده‏اند و آن گونه که شایسته است به قرآن نمی‏پردازند.

 

وی با اشاره به حدیث ثقلین ادامه داد: حضرت محمد(ص) نسبت به پیوستگی قرآن و عترت بسیار تأکید دارند و حدیث ثقلین بیانگر این موضوع مهم است؛ قرآن کریم به عنوان برترین کتاب آسمانی و اهل بیت(ع) پیامبر اکرم(ص)، هیچ‏گاه از هم جدا نمی‏شوند.

 

آیت الله حسینی بوشهری افزود: پیامبر اسلام(ص) قرآن را پناه بخش و نجات دهنده مسلمانان می دانند و می‏فرمایند، هر جا دچار شبهه می‏شوید، به قرآن کریم مراجعه کنید؛ هر مسلمانی باید در خانه خود، قرآن کریم داشته باشد و فرقی بین افراد باسواد و بی‏سواد وجود ندارد.

 

وی قرآن کریم را عامل جلوگیری از نفوذ شیطان در خانه دانست و اظهار داشت: حضرت امام محمد باقر(ع) می‏فرمایند، من خوشحال می‏شوم که در خانه شما قرآن وجود داشته باشد و خداوند به خاطر برکت آن، شیطان را از آن خانه دور می‏کند.

 

مدیر حوزه‏های علمیه کشور با تأکید بر تکریم این کتاب آسمانی ابراز کرد: مسلمانان بر تکریم قرآن کریم کوشا باشند و توجه داشته باشند که به فرموده پیامبر اکرم(ص)، کسی که قرآن را تکریم می‏کند، خداوند متعال را تکریم کرده و هرکس به قرآن بی احترامی کند، به خدا بی احترامی کرده است.

 

آیت الله حسینی بوشهری به استحباب نگاه کردن به قرآن اشاره کرد و افزود: افرادی که سواد خواندن ندارند، مستحب است که قرآن را باز کنند و به آن نگاه کنند؛ پیامبر اسلام(ص) درباره نگاه کردن به قرآن می‏فرمایند، نگاه به قرآن کریم، بدون خواندن نیز ثواب دارد.

 

 وی درباره آثار معنوی شنیدن آیات قرآن کریم گفت: در احادیث و روایات، به شنیدن آیات قرآن کریم، تشویق شده است؛ اگر فردی حرفی از کتاب الهی را بشنود، خداوند متعال برای او یک حسنه می نویسد و گناهی از او کم و درجه‏ای بر درجات او می‏افزاید.

 

مدیر حوزه‏های علمیه کشور توصیه کرد: بهتر است قبل از این که فرزندانمان برای تحصیل علم به مدرسه بروند، قرآن کریم را در مهدهای قرآن آموزش ببینند؛ قرائت قرآن، کفاره گناهانشان می‏شود؛ ویژگی شیعیان این است که بعد از نماز صبح به قرائت قرآن کریم می‏پردازند.

 

آیت الله حسینی بوشهری به حفظ آیات قرآن کریم تأکید کرد و اظهار داشت: حفظ آیات قرآن کریم در اسلام بسیار سفارش شده است؛ در کشور سودان، بسیاری از مسلمانان که حتی دیپلم هم ندارند، حافظ قرآن هستند؛ باید فرهنگ حفظ قرآن درکشور توسعه پیدا کند.

 

وی به تشریح راه‏کارهای فرهنگ سازی قرآن کریم در کشور پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب، پرچم‏دار علوم قرآنی است؛ در کشور مالزی رسم است که در مراسم عروسی، بین خانواده‏ها قرآن پخش می‏شود و بعد از خواندن آیاتی از آن، به عروس و داماد هدیه داده می‏شود؛ این در حالی است که برخی مراسمات عروسی در ایران با گناه برگزار می‏شود.

 

مدیر حوزه‏های علمیه کشور ادامه داد: مساجد و حسینیه‏ها باید مرکزی برای ترویج و برگزاری مباحث و علوم قرآنی شود؛ در کشور چین، امام جماعت از صبح تا شب در مسجد است و قرآن و احکام را تدریس می کند؛ مساجد کشور باید حال و هوای قرآنی پیدا کند؛ بخشی از مسجد را برای آموزش قرآن تخصیص دهند؛ خانواده های قرآنی در سطح شهر تشکیل شود؛ از قهرمانان و نفرات برتر قرآنی ستقبال به عمل آید و زمینه، برای ورود جوانان به فضای قرآنی فراهم شود./840/202/ع

 

ارسال نظرات