۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۳۰۳۸۶۸
با حضور علما و اقشار مختلف مردم اهواز:

کنگره چهلمین سالگرد ارتحال آیت الله بهبهانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین شب کنگره چهلمین سالگرد ارتحال آیت الله بهبهانی با حضور نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در مکتب دارالعلم آیت الله بهبهانی برگزار شد.
مراسم چهلمين سالگرد ارتحال آيت الله بهبهاني در اهواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، شب دوم کنگره گرامیداشت آیت الله بهبهانی شامگاه گذشته 29 آبان در مکتب دار العلم آیت الله بهبهانی در اهواز، با حضور آیات شفیعی، حیدری و احمدی شاهرودی نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام عبدالکریم فرحانی معاون آموزش حوزه های علمیه کشور، حجت الاسلام مطهری نماینده حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، مسؤولان استانی، و نیز رو حانیان و علما از اقصی نقاط ایران برگزار شد.

 

براساس این گزارش، این گرامیداشت همچون شب نخست با قرائت قرآن از سوی قاری و مبتهل بین المللی استان خوزستان سید کریم موسوی و نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز و در ادامه حجت الاسلام سپهر دبیر ستاد برگزاری کنگره ضمن خیر مقدم به حضار و عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن(ع) با اشاره به این که حوزه علمیه قم مرکز تربیت نیروی انسانی برای نشر دین و دفاع از مکتب اهل بیت است، حضور مهمانان از حوزه علمیه قم و دیگر حوزه ها را گرامی داشت.

 

حجت الاسلام سپهر با اشاره به این که مرجعیت، مرکز هدایت و رشد و ارتقاء بشریت است، گفت: حدیث «مثل العلماء فی الارض کالنجوم فی السماء یهتدی بها فی الظلمات البرّ و البحر» نشان بر آن است که همانطور که ستارگان آسمان وسیله هدایت در تاریکی های خشکی و دریا می‌باشند علما نیز در روی زمین وسیله هدایت و نور هدایت و معرفت هستند.

 

در ادامه مراسم حجت الاسلام مطهری استاد حوزه و دانشگاه و نماینده حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، با قرائت پیام این مرجع عالی قدر در رابطه با نکوداشت آیت الله بهبهانی به سخنرانی پرداخت.

 

وی با اشاره به حدیث «مَن أکرَمَ عالِماً فَقَد أکرَمَنی وَ مَن أکرَمَنی فَقَد أکرَمَ اللهَ و مَنْ أکرَمَ الله فَمَصیرُهُ الی الجَنَّةِ» از پیامبر اکرم (ص) در رابطه با نکوداشت علما و فقها، از برگزاری این کنگره که در راستای تقدیر از فعالان دینی و مدافعان مکتب تشیع ایجاد شده تقدیر و تشکر کرد.

 

در این پیام به تقدیر از فقها و الگو قرار دادن آنها تأکید فراوان شده و سیره زندگی آیت الله بهبهانی در تمامی زمینه ها مورد توجه و الگو و سرمشق قرار گیرد و ایشان با خدمات ارزنده خود به مکتب تشیع و تربیت طلاب یاد خود را در ذهن و قلب خوزستانی ها جاودانه ساخت.

 

در ادامه آیت الله احمدی شاهرودی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که علما و فقها وارثان انبیا و و پاسدار دین هستند بیان داشت: برگزاری چنین کنگره هایی در حقیت ارج دانستن مقام اهل بیت و مصداق حدیث «رحم الله من احیا امرنا» از امام صادق (ع) است که به عنوان تکلیف شرعی این گونه کنگره ها را برگزار کنیم.

 

براساس این گزارش، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که مقام علمی این مرجع عالی قدر در آثار و تألیفات وی آشکار است، گفت: این فقیه در علوم اسلامی ماهر و صاحب رأی و اندیشه که زهد وی، او را از مقربان درگاه خدا قرار داد.

 

در این مراسم همچون شب گذشته مداح اهل بیت خلف زاده به مداحی و نوحه سرایی برای اهل بیت پرداخته و در ادامه آیت الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که 10 سال در خدمت این مرجع عالی قدر به تلمذ پرداخته اظهار داشت: ایشان از محققان به نام شیعه و صاحب مکتب و رأی که مورد تصدیق رجال علم قرار گرفته اند.

 

آیت الله شفیعی با اشاره به این که کتاب «مصباح الهدایه فی اثبات الولایه» این مرجع تقلید مورد استقبال محققان و علما اهل تسنن قرار گرفته است، تصریح کرد: تألیفات وی پرمحتوا است که باید در حوزه به بحث گذاشته و نیز سجایا و اخلاق ایشان به صورت مدون در اختیار طلاب حوزه قرار گیرد و از کسانی بود که در دادان فتوا هراس نداشت.

 

براساس این گزارش، در ادامه حجت‌الاسلام فرحانی معاون کل آموزش حوزه های علمیه کشور با اشاره به فعالیت­های انقلابی این مرجع تقلید و دفاع ایشان از امام خمینی(ره) برگزاری چنین همایش­هایی را برای نکوداشت این بزرگوار ضروری دانسته و تلاش علمی توأم با دفاع از مرزهای اندیشه دینی را از دیگر خصلت­های این فقیه بزرگوار معرفی کرده و سرمشق و الگو قرار گرفتن وی در زندگی را ضروری دانست.

 

در پایان مراسم سید فضل الله مجتهد از نوادگان آیت الله بهبهانی نیز به سخنرانی پرداخت./9466/201/ب1

ارسال نظرات