۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۳۰۳۹۶۳

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ گشایش نمایشگاه مجازی عکس « زائرین اربعین»، تشییع پیکر جان باخته حادثه سقوط جرثقیل مکه در بناب و تشریح ویژگی‌های داوری مسابقات قرآنی آذربایجان شرقی از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی آقایاری، مسؤول روابط عمومی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی از گشایش نمایشگاه مجازی عکس با عنوان زائرین اربعین در سایت حوزه هنری استان به آدرس www.artabriz.ir خبر داد و گفت: این نمایشگاه شامل مجموعه عکس های سید احسان باقری می باشد که از زائرین پیاده اربعین حسینی و عزاداری های آنان گرفته شده است.


وی ادامه داد: نمایشگاه عکس فوق از امروز 30 آبان لغایت 21 آذر ( پایان ماه صفر) در سایت حوزه هنری استان آذربایجان شرقی در معرض دید عموم قرار می گیرد. سید احسان باقری، متولد 1360 در شمیران است و دانش آموخته کارشناس ارشد روان شناسی مشاوره دانشگاه آزاد می باشد.


گفتنی است، پیاده روی روز اربعین به تاسی از کاروان امام حسین(ع) است و به طور صریح از ائمه نقل شده است که این زیارت به صورت پیاده صورت گیرد.


پیکر جان باخته حادثه سقوط جرثقیل مکه در بناب تشییع شد


پیکر مریم آل طاها جان باخته حادثه سقوط جرثقیل در خانه خدا امروز بر دوش امت مومن، ولایت مدار شهرستان بناب تشییع شد. آیین تشییع پیکر این جان باخته با حضور فرماندار، امام جمعه شهرستان بناب، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و دیگر اقشار مختلف مردم با تشریفات خاص و در فضایی معنوی برگزار و خاکسپاری شد.


مدیر حج و زیارت استان آذربایجان شرقی گفت: پیکر این جان باخته تاکنون شناسایی نشده بود که با پیگیری ها لازم این مهم از سوی دست اندرکاران حج و زیارت در مکه مکرمه انجام و پیکر مریم آل طاها دیروز با ورود به تبریز و انتقال به زادگاهش امروز در بناب تشییع شد.


امیر روحی ملکی یادآوری کرد: در حج تمتع امسال در مجموع چهار نفر از حاجیان آذربایجان شرقی جان خود را از دست دادند که یک نفر از این افراد از کاروان اعزامی حاجیان از مراغه در روزهای نخست ورود به عربستان به مرگ طبیعی از دنیا رفت. محمدحسین خجسته حاجی تبریزی و محمدرضا جلالی مداح و قاری قرآن تبریزی نیز در فاجعه منا جان باخته است.


تشریح ویژگی‌های داوری مسابقات قرآنی آذربایجان شرقی


علی‌اکبر ملک‌شاهی، قاری بین‌المللی و سرپرست هیأت داوران سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن با بیان این‌که هرساله تغییراتی در روند اجرایی و آئین‌نامه‌ای مسابقات قرآن سازمان اوقاف و رخ می‌دهد، اظهار کرد: در آئین‌نامه امسال شاهد تغییراتی دربخش صوت و لحن هستیم؛ به این گونه که دربخش لحن امتیاز ایجاد خلاقیت و حس‌وحال معنوی توسط متسابق دو نمره افزایش یافته است.


وی افزود: دربخش تنوع نغمه‌ای نیز که تا سال گذشته حائز امتیاز 4 بوده و براین اساس اغلب متسابقین حواس خود را بر تلاوت با نغمه‌های مختلف متمرکز می‌کردند، به امتیاز و نمره دو کاهش یافته تا متسابق به هنگام تلاوت بر غنا و پختگی تلاوت خود بیاندیشد و تنظیم مناسب را مدنظر قرار دهد. لذا نیاز نیست متسابق آیات را حتمأ درنغمات متنوع بخواند.


ملکشاهی ادامه داد: جهت روان شدن و تمرکز بیشتر متسابق دو نمره نیز به بحث خشوع در تلاوت تعلق یافته است. در بخش صوت و ترتیل قاری، مساحت کمی افزایش یافته و پردازش صدا، مدیریت صوت  و صدای قاری نیز تا دو نمره افزایش پیدا کرده است.


این استاد برجسته قرآن با اشاره به اینکه داوران در دو جدول 100 نمرهای به ارزیابی تلاوت متسابقین می‌پردازند، خاطرنشان کرد: 15 نمره به بخش وقف و ابتداء اختصاص یافته که این بخش را استاد مهکام داوری می‌کند، 35 نمره بخش تجوید که داوری این بخش نیز با استاد ابوالقاسمی است، 30 نمره بخش لحن که استاد محمدپور داور این بخش بوده و 20 نمره بخش صوت که داوری این بخش با استاد رفیعیان خواهد بود. همچنین 100 نمره به بخش حُسن حفظ تعلق یافته که استاد آقایی داوری این بخش را برعهده دارد.


بیش از 57 کارگاه مرمتی در آذربایجان شرقی فعال هستند


فرزین حق پرست، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار داشت: با وجود تمامی محدودیت های مالی  بیش از 57 کارگاه مرمتی در آذربایجان شرقی در حال فعالیت هستند. در طول دو سال گذشته پنج مسجد شیخ طبق میانه، دال ذال تبریز، مسجد جامع تسوج، مسجد مهرآباد بناب و 63 ستون بازار تبریز مرمت و مورد بهره برداری قرار گرفته اند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی توسعه محوطه موزه قاجار، مرمت و تغییر کاربری خانه نعمت زاده به هتل بوتیک، مطالعات مرمتی پل دختر میانه و بقعه شیخ شهاب الدین اهری را از دیگر فعالیت های معاونت میراث فرهنگی عنوان کرد.


وی در ادامه با بیان اینکه موزه باستان شناسی میانه نیز به بهر برداری رسیده و موزه های منطقه ای، فرش تبریز، صنایع دستی و صدا در مراحل احداث، تجهیز و مطالعات محتوایی قرار دارند، افزود: از شروع کار دولت یازدهم تا به امروز سه اثر طبیعی، دو اثر معنوی و هشت اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.


حق پرست گفت: تلاش می کنیم تا اعتبارات و فعالیت ها در تمام استان به شکل یکپارچه و یکسان توزیع شود و با وجود تمام مشکلات و چالش ها به تلاش خود در دفاع از داشته های فرهنگی و تاریخی این بخش از خاک ایران اسلامی می پردازد و فارغ از جریان سازی های معمول در آستانه انتخابات متعهدانه و به دور از هیاهو نسبت به وظایف ذاتی خود حرکت می کند./935/203/ب3

 

ارسال نظرات