۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۳۰۴۱۴۰
کارشناس مسائل مذهبی:

امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر پیام عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی پیام امام حسین (ع) از قیام عاشورارا امربه معروف و نهی از منکر دانست و گفت: امام حسین (ع) در هر موقعیتی در کربلا به این مهم تأکید داشتند.
حجاب و عفاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اسماعیلی جامی کارشناس مذهبی در سلسله مباحث «در سایه سار رضوان» با موضوع «حجاب و عفاف زنان عاشورایی» که صبح امروز در رواق دارالحکمه حرم مطهر رضوی برگزار شد، به هدف امام حسین (ع) از قیامشان اشاره و اظهار کرد: هدف ایشان از قیام عاشورا، احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

 

 

اسماعیلی افزود: در شب عاشورا و در آن شرایط خاص سفارش امام حسین (ع) به خانواده شان دعوت به حجاب و عفاف است که یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است و به کسانی گوشزد می کنند که خودشان الگو و اسوه هستند تا حساسیت و اهمیت امر را گوشزد کنند.

 

 

وی تصریح کرد: حضرت زینب (س) به برادر ابراز نگرانی و بی تابی می کنند و امام حسین در پاسخشان می فرمایند «نکند که بی قراری تان باعث شود شیطان صبر را از شما بگیرد و نکند که صدایتان بلند شود و نامحرم بشنود و دشمن به این خاطر شما را شماتت کند.»

 

 

کارشناس مذهبی با اشاره به این که در بحبوحه عاشورا هر فرصتی پیش می آید امام به اهل بیت خویش در مورد حجاب و رعایت حریم سخن می گویند اضافه کرد: ای کسانی که به مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) می روید پیام امام حسین به اهل بیت شان حفظ حجاب و عفاف است و باید به حق امام حسین (ع) آگاه و عارف بود.

 

 

اسماعیلی نقش مادران در تربیت فرزندان را تشریح کرد: به گفته ی امام خمینی (ره) همان گونه که قرآن انسان ساز است مادر نیز انسان ساز و مربی است و مادران به نحو احسن باید وظیفه خویش را انجام دهند. مادران وظیفه اصلی شان تربیت فرزندان است و نباید این مهم را کم اهمیت بدانند و خود را دست کم بگیرند. مادر باید فرزندی تربیت کند که غیرت حسینی داشته باشد.

 

 

قیام عاشورا با شهامت حضرت زینب در مقابل سختی ها و نیز افشاگری های ایشان در مقابل یزید و ابن زیاد ماندگار شد

وی با بیان این که دختران را باید با فرهنگ زینبی آشنا و تربیت کرد افزود: زن عاشورایی قوی عمل کرده و شرایط سخت را به خوبی تحمل می کند. قیام عاشورا با شهامت حضرت زینب در مقابل سختی ها و نیز افشاگری های ایشان در مقابل یزید و ابن زیاد ماندگار شد.

 

 

کارشناس مذهبی گفت: وقتی حضرت زینب (س) قصد ورود به قصر ابن زیاد در کوفه  و قصر یزید در شام دارند با حجاب کامل و اطراف ایشان را چند خانم احاطه می کنند، وارد مجلس شده و از قیام امامشان بسیار محکم دفاع می کنند.

 

 

وی در بیان اهمیت حریم اهل بیت (ع) و عفاف از منظر ائمه (ع) اظهار کرد: کاروان اسرا بعد از کوفه به شام فرستاده می شوند و قبل از این که به سمت شام حرکت کنند. امام سجاد (ع) از ابن زیاد خواسته ای را مطرح می کنند: نمی خواهم غل و زنجیر را باز و شرایط سخت را از ما دور کنی اما اگر می خواهی شهر به شهر اهل بیت (ع) را ببری نگهبان ما فردی پاکدامن باشد و عفت کلام و عفت چشم داشته باشد و حرمت زنان را حفظ کند.

 

 

اسماعیلی جایگاه زن را در حفظ حرمتش دانست و خاطر نشان کرد: حضرت زینب از عاشورا حفاظت و مراقبت کردند و مادران نیز باید در تربیت فرزندان خود کوشا بوده و آنان را برای یاری امام زمان (عج) آماده سازند.

 

 

وی دغدغه امام حسین (ع) و اهل بیتشان را حفظ حریم و حجاب و عفاف دانست و تأکید کرد: دغدغه محبین امام حسین (ع) باید حفظ حجاب باشد و به اطرافیان نیز باید انتقال دهند./861/202/ب3

ارسال نظرات