۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۳۰۴۱۷۸
در قم؛

نشست «صواب و ناصواب قاعده زرین اخلاق» برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نشست «صواب و ناصواب قاعده زرین اخلاق» به همراه گزارشی از رویکرد اخلاقی کتاب فقه تربیتی از آیت الله علیرضا اعرافی، دوشنبه ۲ آذرماه سال جاری به همت خانه اخلاق پژوهان جوان در قم برگزار می‌شود.
جامعه المصطفي

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست «صواب و ناصواب قاعده زرین اخلاق» و سومین کارگاه در سال تحصیلی جدید، به همت خانه اخلاق پژوهان جوان و با ارائه حجت الاسلام حسن بوسلیکی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت؛ دوشنبه ۲ آذرماه سال جاری از ساعت ۱۹ به همراه گزارشی از رویکرد اخلاقی کتاب فقه تربیتی از آیت الله علیرضا اعرافی توسط محمدصادق روحانی برگزار می‌شود.

 

یکی از قواعد صوری که برای تعیین حکم اخلاقی معرفی می‌شود، قاعده زرین (Golden rule) است. این قاعده در شکل بسیط خود این گونه بیان می‌شود: «آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند». این قاعده در ادیان مختلف جهان انعکاس دارد. قاعده زرین در عین بساطت و ملائمت با طبع اخلاقی انسان‌ها، دارای ظرایف و نیز ابهاماتی است.

 

مضمون این قاعده در معرض برداشت‌های خطایی است که از جمله آنها می‌توان به «مقابله به مثل»، «نفع‌طلبی و خودگرایی»، «عبرت از رفتار خطای دیگران» اشاره کرد.

 

قاعده زرین با ابهاماتی نیز مواجه است که موجه بودن یا لااقل شمول آن را زیر سؤال می‌برد. از جمله این ابهامات می‌توان به موردی اشاره کرد که شخصی آزارطلب (مازوخیست) بخواهد از این قاعده استفاده کند. واقعاً قاعده زرین به چنین شخصی چه توصیه‌ای می‌کند!؟

 

در این نشست تأملاتی فلسفی و روان‌شناختی درباره این قاعده ارائه می‌شود./998/د101/ف2

 

منبع: جامعةالمصطفی

ارسال نظرات