۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۳۰۴۳۴۲
مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور:

فرهنگ کتاب خوانی عامل ترقی کشور است

خبرگزاری رسا ـ شفاعی با تأکید بر ترویج کتاب خوانی، گفت: فرهنگ کتاب خوانی عامل ترقی کشور و یکی از معیارهای توسعه، میزان سرانه مطالعه است.
کتاب و کتابخواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اسماعیل شفاعی، مدیرکل امور استانها و انجمن‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور ظهر امروز در آیین تکریم مقام علامه طباطبائی، کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی در سالن پتروشیمی تبریز با تأکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی، اظهار داشت: فرهنگ کتاب خوانی عامل ترقی کشور است.

 


وی کتابداران را قشر پرتلاش و فرهنگ ساز جامعه عنوان کرد و افزود: کتاب و کتابداری در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و یک نگاه علمی و تخصصی به آن شده است، کتابداران قشر کم توقع جامعه هستند که در دولت قبل کمترین حقوق را دریافت می کردند.

 


شفاعی با اشاره به وضعیت مطلوبتر کتابداران، ادامه داد: در حال حاضر وضعیت کتابداری به حد ایده آل خود نرسیده اما از وضعیت مطلوبتری نسبت به گذشته برخوردار است، انتظاری که از کتابداران داریم، حرکت و جنبش درونی است در کناذ کتاب محوری است.

 


وی با تأکید بر افزایش سرانه مطالعه کتابداران، خاطرنشان کرد: آشنایی هر چه بیشتر کتابدار با کتاب ها سبب تسلط و تقویت حرفه کتابداری خواهد شد، چنانچه کتاب‌دار کتاب شناس نباشد در ارائه خدمات به مراجعین دچار مشکل خواهد شد.

 

مدیرکل امور استان ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشوروی با اشاره به آمار کتابخانه‌ای کشور، افزود: در سطح کشور سه هزار و 214 کتابخانه فعالیت دارند، تأسف بار است که از جمعیت 75 میلیونی ایران تنها 2 میلیون و 301 هزار نفر عضو کتابخانه هستند.

 


سعید شبستری، معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم یکی از شاخصه‌های کشورهای در حال توسعه را میزان مطالعه دانست و اظهار داشت: متاسفانه یکی از معظلات فرهنگی در ایران پایین بودن سرانه مطالعه است.

 


وی با اشاره به کمبود کتاب‌های تحلیلی در عرصه موضوعات سیاسی، اذعان داشت: لازم است نویسندگان به عرصه کتب سیاسی و تحلیلی نیز توجه داشته باشند، کتب تاریخی بدون تحریف و کتب تحلیل سیاسی مناسب برای افزایش بصیرت سیاسی مردم کم است.

 


شبستری با اشاره به عصر ماشین و شبکه های مجازی، ابراز داشت: بیشتر ساعات زندگی مردم در شبکه های مجازی و با مطالب غیر مفید سپری می شود، ترویج کتاب خوانی می تواند سبب افزایش ساعات زندگی مردم شود.

 


وی تأکید کرد: متولیان فرهنگی کشور باید به معضلات توجه کنند، همه ساله در هفته‌ای خاص در خصوص کتاب سخن می گوییم و بعدها گفته‌هایمان را به باد فراموشی می‌سپاریم، سرعت رشد تکنولوژی در ایران بیشتر از رشد فرهنگی است./854/202/ب1

ارسال نظرات