۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۶۹۳
امام جمعه الوند:

بدعت در دین بدترین کارها است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام طهماسبی گفت: بهترین روش، روش رسول خداست و بدترین امور بدعت‌هاست یعنی چیزهایی که به شرع نسبت داده می‌شود و بدعت صد درصد قبیح و حرام است.
حجت الاسلام علي طهماسبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی طهماسبی امام جمعه الوند امشب در مسجد زینبیه با اشاره به بحث بدعت، گفت: آنچه که وهابیت ما را به آن متهم می‌کنند بحث بدعت است اگر کار ما بدعت باشد باید بپرهیزیم چرا که بدعت قطعا حرام است.

 

وی در ادامه افزود: حضرت آیت الله سبحانی بدعت را داخل کردن چیزی که از دین نیست به درون دین، تعریف کرده‌اند.

 

این کارشناس دینی ابراز کرد: نظر وهابیت این است که هر نوآوری که شیعه انجام می‌دهد به عنوان بدعت و شعار بدعت مطرح است و محکوم به حرمت است.

 

خطیب جمعه الوند تصریح کرد: مرحوم سید مرتضی علم الهدی تعریفی را از بدعت بیان کردند که سه مطلب را می‌توان از آن به دست آورد زیادت یا نقصان در دین با استناد به دین که این کلام سه شاخه دارد نخست نوآوری در دین دوم ارتباط و استناد به دین سوم نبودن مدرک در دین برای آن، نه به اصل آن و نه به فرع آن.

 

وی ادامه داد: البته اهل سنت هم تعاریفی دارند که در آن مفهوم بدعت به خوبی روشن و واضح است ابن حجر عسقلانی و هیثمی هم بدعت را این گونه تعریف کرده‌اند چیزی که اصلی ندارد که شرع بر آن دلالت نکند بدعت است.

 

تصرف در دین برای هر متدینی قبیح است      

حجت الاسلام طهماسبی ادلهای را که بدعت را حرام می‌داند دو دلیل دانست و اظهار داشت: نخستین دلیل عقلی است یعنی انسانی که در دین خدا تصرف می‌کند عقل آن را قبیح می‌داند چون ما حسن و قبح عقلی را قبول داریم یعنی قبل از اینکه شرع بگوید عقل تشخیص می دهد قبح و حسن عمل را از این رو تصرف در دین برای هر متدینی قبیح است عقلی و عملی.

 

وی ادامه داد: دلیل دوم دلیل قرآنی است؛ آیه 59 سوره یونس می‌فرماید آیا خداوند اجازه داده است به شما که به او افترا بزنید و آیه 16 سوره نحل که خداوند می‌فرماید شما نگویید که این حرام است یا حلال حرام او حرام است تا روز قیامت و حلال او حلال است تا روز قیامت.

 

امام جمعه الوند ابراز کرد: گروهی از مسلمانان به نام اشاعره که اکثریت جهان اسلام را تشکیل می‌دهند حسن و قبح را قبول ندارند اما معتزله قبول دارند که آنچه که از بالا آمده نیکو است چون عدل مبتنی بر یک اندیشه متعالی است.

 

حجت الاسلام طهماسبی اظهار کرد: آیت الله جوادی آملی می‌فرمایند همه چیز در قرآن هست و همه چیز هم نیست، هر جا که قرآن برای هدایت بشر است از طبیعت هم کمک گرفته است اما مقصودش بیان امور و مسائل طبیعی نبوده است.

 

وی در پایان با بیان اینکه همانا بهترین حدیث کتاب خداست، گفت: بهترین روش، روش رسول خداست و بدترین امور بدعت‌هاست یعنی چیزهایی که به شرع نسبت داده می‌شود و بدعت صد درصد قبیح و حرام است./873/202/ب1

ارسال نظرات