۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۳۰۴۷۲۸
در مؤسسه ندا بررسی شد؛

موضوع حزب الله از جنبش مقاومتی تا بازیگری منطقه‌ای

خبرگزاری رسا ـ یکصد و بیست و هفتمین جلسه هم‌اندیشی موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی علمی ندا با بررسی رفتار سیاسی حزب الله لبنان در سال‌های اخیر برگزار شد.
موسسه ندا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر امیر حامد آزاد، کارشناس مسایل منطقه‌ای غروب سه‌شنبه سوم آذرماه در محل موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی علمی ندا، گفت: باید قبل از ورود به بحث، به موضوع توزیع قومیت ها در خاک لبنان بپردازیم، در لبنان قومیت ها به‌صورت پراکنده هستند، اما سنی‌های این کشور بیشتر در مناطق نزدیک به سوریه زندگی می‌کنند.

 

وی افزود: از نظر ساختار جمعیتی کشور لبنان این‌گونه می‌توان گفت که؛ شیعیان وسنی ها نسبت بزرگی از لبنان را اشغال می کنند.

 

کارشناس مسایل خاورمیانه در خصوص نگرش جریان سلفی در لبنان، ابراز داشت: از ابتدای جنگ در سوریه جریان سلفی لبنان از معارضین سوری حمایت کرد، زیرا این جریان بر اساس یک پیشینه تاریخی از ارتش سوریه کینه به دل داشت و بر همین اساس شروع به حمایت از مخالفان سوری کرد.

 

وی در خصوص مشکلات حزب الله لبنان در سال‌های اخیر، بیان داشت: یکی از چالش‌های حزب الله موضوع اردوگاه های فلسطینی بوده است، این اردوگاه‌ها از قدیم مامن نیروهای سلفی و  جهادی بود، ضمن این‌که محیط اردوگاه ها نیز از نظر امنیتی جاهایی بودند که خود دولت لبنان نمی توانستند در آنها نفوذ اطلاعاتی کنند.

 

کارشناس مسایل سیاسی اضافه کرد:با آغاز بحران سوریه جریانات سلفی ساکن در اردوگاه‌های کشور لبنان فعالیت خود را بیشتر کرده و همین موضوع مشکلاتی را نیز برای حزب الله فراهم کرده است.

 

حامدآزاد در خصوص وضعیت حزب الله در سوریه، ابراز داشت: در سال 2013 سید حسن نصرالله به طور رسمی حضور نظامی در سوریه را اعلام کرد، حزب الله دامنه کار خود را نیز به حلب کشاند، تا جایی که در پایان سال 2013 حزب الله 5000 نیرو در سوریه داشت، ضمن این‌که 15000 نیروی ذخیره آماده ورود بودند.

 

وی افزود: مشارکت حزب الله در جنگ سوریه تبعاتی را نیز برای لبنان داشته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش بمب‌گذاری‌ها در لبنان بوده است.

 

کارشناس مسایل سیاسی در خصوص نقاط ضعف و قوت حضور نظامی حزب الله در سوریه، گفت: یکی از نقاط ضعف این حضور کاهش تمرکز بر اسراییل بوده است، پس از این حضور نظامی تهدیدات فراوانی از سوی اسراییل متوجه حزب الله شده است، اما فرصت‌هایی نیز این حضور ایجاد کرده است که یکی از آن‌ها ایجاد فرصت ضربه زنی به اسراییل در فضای آنارشیک موجود است.

 

وی در خصوص دکترین سیاسی رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: رژیم اشغالگر قدس با ایجاد شبیه سازی حمله به حزی الله در شرایط کنونی به یک مدل رسید که در آن این‌گونه پیش بینی شد که اگر اسراییل دوباره به حزب الله حمله کند حامیان منطقه‌ای حزب الله به‌دلیل شرایط خاص منطقه تنها به محکوم کردن در سطح بین المللی خواهند پرداخت که این نظریه قطعا اشتباهاتی در خود دارد.

 

کارشناس مسایل خاورمیانه، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باید در نظر داشت این است که امروز حزب الله نقش بسیار مهمی را در سوریه و عراق ایفا می‌کند، پس از آن نیز خود نیروهای عراقی به همراه نظامیان افاغنه نقش پررنگی دارند اما تمامی این نیروهای نظامی در جهتی حرکت می‌کنند که در آن سپاه قدس یک نقش کلیدی دارد.

 

حامدآزاد در پایان، بیان داشت: امروز و پس از مداخله روسیه در جریان سوریه اوضاع متفاوت‌تر شده است و قطعا ضریب نفوذ حزب الله در منطقه بالاتر نیز رفته است، ضمن این‌که باید منتظر بود و دید چه آینده‌ای با حضور روسیه در انتظار منطقه است./856/202/ب1

ارسال نظرات