۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۳۰۴۷۳۸
عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان:

سی و هفتمین سالگرد آیت الله غروی کاشانی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان از برگزاری مراسم سی و هفتمین سالگرد آیت الله حاج شیخ محمد غروی کاشانی پیشگام و پرچمدار مبارزات سیاسی با رژیم پهلوی خبر داد.
عباسعلي فراهتي آيت الله العظمي حاج شيخ محمد غروي کاشاني آيت الله العظمي حاج شيخ محمد غروي کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، عباسعلی فراهتی عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان صبح امروز به مناسبت پنجم آذر ماه سالروز رحلت عالم جلیل القدر آیت الله غروی کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: این مراسم ساعت 15 تا 17 روز جمعه ششم آذر ماه در مسجد آقا بزرگ کاشان با سخنرانی یکی از اساتید حوز ه و دانشگاه برگزار می شود.

 

وی با  اشاره به این که بر این که آیت الله غروی کاشانی یکی از بزرگان و اساطین عالیقدر جهان تشییع است گفت: این عالم ربانی و فقیه صمدانی که بیش از 70 سال مجاهدت علمی و مبارزات سیاسی خود را در خدمت اسلام راستین داشت نخستین روحانی مبارز از بین علمای تراز اول تهران در سال 1342 بود که با اعتقاد کامل به ولایت مطلقه فقیه طی انتشار اعلامیه هایی مردم را دعوت به تبعیت از حضرت امام خمینی (ره) در مبارزه با رژیم شاهنشاهی کرد.

 

به گفته وی، آیت الله غروی کاشانی عالم وارسته، فقیه جامع الشرایط، مجاهد نستوه و مبارزی شجاع فرزند علامه شهیر حاج ملا محمد حسین مجتهد‹‹کاشانی›› فقیه و ریاضیدان نامدار از علمای بزرگ و مراجع قرن 13 هجری، فرزند آیت الله العظمی حاج ملا احمد نطنزی داماد علامه فاضل نراقی صاحب کتاب معراج السعاده و مستند الشیعه بود که در سن 22 سالگی نزد آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانی موفق به کسب درجه اجتهاد شد.

 

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی افزود: پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی، سطوح عالیه حوزه را نزد آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانی در کاشان فرا گرفت و پس از آن راهی مدرسه صدر اصفهان شد تا در محضر بزرگانی عارف و فیلسوف همچون مرحوم آخوند کاشی و آیت الله درچه ای به تلمذ پرداخت.

 

فراهتی گفت: آیت الله غروی پس از اصفهان برای تکمیل مبانی فقه، اصول و اجتهاد، فلسفه و عرفان به حوزه علمیه نجف اشرف عزیمت کرد و به مدت 14 سال در حوزه درس حضرات آیات عظام مرحوم میرزا حسین نائینی، آقاسیدابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء الدین عراقی اساتید بزرگ فقه و اصول حاضر شد و از آن استادان عالی مقام و مراجع نامدار نیز به دریافت اجازه اجتهاد نائل شد.

 

وی افزود: آیت الله غروی در سال 1314 هجری شمسی با وجود مخالفت و ممانعت علمای نجف از برگشت وی به ایران به کاشان مراجعت کرد و تا سال 1329 که به دلیل فعالیت مداوم در عرصه مبارزات سیاسی به تهران تبعید شد به تدریس و تعلیم طلاب و ارشاد و هدایت مردم و رتق و فتق امور آنها پرداخت.

 

به گفته وی، آیت الله غروی دارای ابعاد گسترده شخصیتی، خصوصیات برجسته اخلاقی، عارفی جلیل القدر با ملکات اخلاقی و حسنات معنوی، مجتهدی جامع الشرایط در فقه و اصول و اعجوبه دوران در کشف اسرار و رموز آیات قرآنی در زمینه استخاره به کلام الله بوده است.

 

رییس دانشگاه پیام نور کاشان یاد آور شد: مرحوم آیت الله غروی در آخرین سال پایانی زندگی خود چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زمانی که شاه مخلوع هنوز در اوج قدرت بوده با استناد به آیه 22 سوره مجادله مژده این پیروزی را به مردم نوید می دهد و می گوید، من نخواهم بود ولی این انقلاب پیروز خواهد شد.

 

فراهتی ادامه داد: این عالم ارزنده و فقیه برجسته دارای اخلاق خوش، محاورات لطیف، طبع ظریف، وقادی در فقه و اصول، احاطه کامل بر علوم مختلف اسلامی و هیات قدیم، حافظه بسیار قوی درمعلومات و محفوظات قرآنی و نهج البلاغه،تبحر و بدیعه گویی در ادبیات فارسی و عرب، زهد و تقوا و پارسایی، ساده زیستی، فهم دقیق و کشف باطن آیات قرآن، رعایت ادب و احترام فوق العاده به سادات و به قول استاد فاطمی نیا شخصیتی بی نظیر، عجیب و برجسته در عرفان و رساندن انبانهای نان و غذا به محرومان در شب با دستان خودکمک به محرومان و رسیدگی به مشکلات و حل گرفتاریهای نیازمندان بود.

 

وی افزود: پس از وفات وی جامعه روحانیت مبارز تهران به پاس خدمات این عالم مجاهد نخستین سالگرد این فقیه مبارز را در اول محرم سال 1400ه.ق درمدرسه عالی شهید مطهری برگزار کردند.

 

فراهتی یاد آور شد: زمانیکه آیت الله غروی در 5 آذر سال 57 مصادف با 25 ذی الحجه الحرام 1398 ه.ق در بیمارستان جم تهران به دیدار حق شتافت، مردم مسلمان تهران روز 27 ذیحجه به دعوت جامعه روحانیت و تعطیلی‌کامل بازار وخیابانهای اطراف آن تشییع جنازه با شکوهی از وی بعمل آوردند به طوری که آیت الله العظمی نجفی مرعشی(ره) درباره ایشان فرموده بود، هر کاری برای تجلیل و بزرگداشت آیت الله غروی انجام بگیرد کم است زیرا که وی در زمانی وارد صحنه مبارزات شد که ما هنوز وارد نشده بودیم و در برابر دستگاه پهلوی همچون شیری غران ایستاد اما دستگاه فرومایه و ظالم پهلوی با اعلام حکومت نظامی درچند خیابان مراسم پیکر آیت الله غروی مردم مشایعت کننده را به رگبار گلوله بست و سه نفراز آنها را به شهادت و تعدادی را نیز مجروح کردند.

 

شایان ذکر است، پیکر مرحوم آیت الله غروی در کاشان نیز در میان انبوه دوستداران علم و فقاهت که ساعت ها در میدان ورودی شهر انتظار رسیدن پیکر وی را داشتند بسیار شایسته و سنگین تا مزار فیض‌کاشان تشییع می شود و در آرامگاه خانوادگی ایشان به خاک سپرده می شود.

 

آیت الله غروی کاشانی در سال 1313هجری قمری در کاشان متولد شد و سرانجام این ستاره پرفروغ آسمان علم و فقاهت کاشان پس از سال ها تلاش و مجاهدت علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در پنجم آذر سال 57 مصادف با 25 ذی الحجه الحرام سال 1398 ه.ق در بیمارستان جم تهران به دیدار حق شتافت./1307/203/ب1

ارسال نظرات