۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۳۰۴۷۹۵
حجت الاسلام پارسانیا تبیین کرد؛

ضرورت اصلاح روش‌ تحقیق در علم و شیوه تحلیل تاریخ

خبرگزاری رسا ـ رییس سابق دانشگاه باقرالعلوم(ع)، علم اجتماعی مسلمین را متکثر خواند و گفت: در حال حاضر در روش تحقیق پایان‌نامه‌های حوزوی از الگوی دانشگاهی و غربی استفاده می‌شود؛ در صورتی که روش تحلیل تاریخ و روش تحقیق در علم باید اصلاح شود.
حجت الاسلام پارسانيا

به گزارش خبرگزار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای انقلاب فرهنگی، پیش از ظهر امروز در «پیش همایش ملی علم اجتماعی مسلمین» که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با اشاره به رویکردهای مختلف بررسی علم اجتماعی مسلمین اشاره کرد و گفت: با رویکرد منطقی بررسی علم اجتماعی مسلمین، نباید تاریخ را مقطعی و بریده تحلیل کرد؛ زیرا علم اجتماعی مسلمین متکثر است و فراز و فرود دارد.

 

رییس سابق دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به آسیب‌های مقطعی تحلیل کردن تاریخ اظهار داشت: به عنوان مثال نمی‌توان داعش و گروه‌های تکفیری را فارغ از اندیشه تاریخی و سلفی این جریان بررسی کرد و یا ظهور و بروز وهابیت را در نجد بعد از عثمانی و حمایت‌های انگلیس را نادیده گرفت.

 

وی داعش را سکولاریسم پنهان خواند و تصریح کرد: از مزیت‌های جهان امروز این است که دیگر نمی‌توان از سکولاریسم عریان بحث کرد و داعش و گروه‌های تکفیری نمونه سکولاریسم پنهان هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا به دوران‌های مختلف تاریخ و فرصت‌ها و چالش‌های علم اجتماعی مسلمین اشاره و خاطرنشان کرد: دوران مغول، هجوم سیاسی و نظامی بی‌سابقه‌ای به کشورهای اسلامی شد، اما جریان غالب تفکر شیعه توانست نسل دوم این مهاجمان را شیعه و به سلطان محمد خدابنده تبدیل کند.

 

وی به پیشرفت علم اجتماعی مسلمین در دوره‌های مختلف اشاره و تأکید کرد: در طول ادوار شیعه جریان‌ علم اجتماعی مسلمین افول نداشته و به صورت دائم در مقابل جریان‌های اشعری، تفتازانی، مکتب شیراز و اصفهان تا دوران قاجار پیشرفت و توسعه داشته است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به شکوفایی میراث عقلانی صفویه در دوران قاجار یادآور شد: میراث عقلانی صفویه در دوران قاجار به شکوفایی بی‌نظیری رسید، اما در دوران‌های بعد باید دید که دانشگاه با این میراث عظیم چه کرد؟

 

وی به روشمندی فقه در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: نجف تبعیدگاه فقه بوده، اما با اجتماع ارتباط داشته است و هیچ علمی در طول تاریخ به اندازه فقه روشمند نبوده است و امام خمینی(ره) از درون این فقه، تئوری ولایت فقیه را مطرح کرد که در هیچ کدام از مکاتب علمی غربی نمی‌گنجد.

 

عضو شورای انقلاب فرهنگی، اندیشه غالب در نظام آموزشی جهان را پوزیتیویست خواند و افزود: در حال حاضر در حوزه علمیه نیز سعی می‌شود، الگوی غربی روش تحقیق علوم اجتماعی پیگیری شود و اثبات فرضیه و این الگو اصل واقع شده است؛ در صورتی که باید روش‌ تحقیق در علم اصلاح شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا به عمل‌گرایی اندیشه مدرن اشاره و تأکید کرد: ما نمی‌توانیم اندیشه را به حاشیه عمل تقلیل دهیم؛ در صورتی که فرهنگ غرب، به ویژه آمریکا، پراکماتیستی و عمل‌گرا است./908/پ202/ف2

ارسال نظرات