۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۳۰۴۸۱۰
آیت الله ناصری:

خودسازی سبب رشد علمی می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به اهمیت خودسازی برای رشد علمی و تحصیل در حوزه علمیه گفت: علم نوری است که خداوند به انسان عطا می‌کند و کسی که این نور را می‌خواهد نباید در قلبش جای غیر خدا باشد.
آيت الله ناصري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، ظهر امروز در دیدار با اساتید حوزه علمیه خواهران نرجس خاتون دولت آباد، با اشاره به برکت وجودی اساتید اخلاق و اولیای الهی در حوزه‌های علمیه گفت: سابقا حوزه های علمیه اصفهان بیشتر از 100نفر اساتید برجسته اخلاق از اولیای الهی وجود داشت و وجود این ها برکت بود در اجتماعات مضافا به اینکه کلاس هایی داشتند این بزرگواران و خیلی اهل علم و تلامذه در این کلاس‌ها حاضر بودند و از بیانات و حقائق آن بزرگوارها حوزه های علمیه پر بار بود.

 

آیت الله ناصری در ادامه افزود: اکنون افرادی که وارد حوزه می شوند ملاکشان نمره شده است خدا رحمت کند آیت الله بهجت را ایشان فرمودند در نجف که بودیم طلبه برای وارد شدن به حوزه باید یک سال درس اخلاق می خواند بعد امتحان می داد در اخلاقیاتش اگر اهلیت داشت وارد حوزه می شد، اهداف برخی ها دنیا و مادیات است، حال اینکه باید هدف  کسانی که وارد می شودند حوزه رسیدن به وظایف ارزشمند انبیاء باشد.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به وظایف طلاب و روحانیون خاطر نشان کرد: کسانی که وارد حوزه‌های علمیه می شود خودشان را از منجلاب طبیعت نجات دهند و وارد در روحانیات شوند و  بتوانند دست دیگران را هم بگیرند و از آداب و رسوم عالم ماده نجاتشان دهند و ملحقشان کنند به روحانیات، سپس به تعلیم و تعلم یک سری اصطلاحات صرفی و نحوی و منطقی و فقهی، اصولی بپردازند هدف این است ولی فعلا هدف به کلی حذف شده است.

 

وی هدف از تحصیل در حوزه را شکل گیری انقلابی در وجود همه ما ذکر کرد و گفت: راجع به علم و عالم و متعلم از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) روایات بسیاری وجود دارد، شاید متجاوز از 8000 روایت در این زمینه وجود دارد، این روایات از اهل بیت(ع) نبی اکرم(ص)  بقیه الله (ع) رسیده است.

 

آیت الله ناصری اظهار کرد: علم عین ذات اوست مثل قدرتش که عین ذات اوست، یک قسمتی از صفات حق که عین ذات حق است علم، عدالت، قدرت و حیات است، اینها عین ذات حضرت ربوبیت است یکی از این صفات علمشان است این علم از صفات ذات حق است، شما طلاب و روحانیون در مقام تعلیم و تعلم این علم هستید ان شاءلله هدف باید این باشد.

 

استاد عرفان و اخلاق حوزه علمیه وظیفه معلم را نجات خودش از منجلاب طبیعت دانست و تصریح کرد: معلم باید ابتدا خودش را نجات بدهد بعد برود وارد تعلیم این علمی که آموخته است.

 

وی ادامه داد: «العلم نور» خود علم نور است  «یقذفه اللّه فی قلب من یشاء» خداوند در قلب هر کسی بخواهد عنایت می کند و طالب علم وظیفه دارد که آن زمینه علم را در خودش ایجاد کند تا حضرت حق آن علم را ایجاد بکند در وجود طرف و عالم شود.

 

آیت الله ناصری با اشاره به لزوم تبیین معنا و حقیقت علم گفت: علم هم خودش واضح و هویدا و خودش را نشان و چیزهای دیگر حقایق را هم نشان می دهد و دیگران را هم نشان می دهد، العلم النور آن است که خودش را نشان دهد و چیزهای دیگر را  واضح و هویدا و دیگران را هم نشان می دهدمعنای نور آن است که خودش را نشان دهد و حقائق دیگر را نشان دهد.

 

وی در ادامه افزود: انسان بواسطه نور می بینید اگر نور نباشد چشم انسان جایی را نمی بیند علم هم در باطن همینطور است ولی باید زمینه اش صاف باشد تا این علم از طرف حق ایجاد شود.

 

استاد عرفان و اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه 2 سوره جمعه تصریح کرد: چه موقعی در قلوب انسان علم ایجاد می شود و حضرت حق عنایت می کند؟ در صورتیکه این قلب خالی از اغیار باشد. قلب از ابزار حیاتی رئیسه است، که مختص ذات احدیت است قلب مؤمن حرم خداست پس غیر خدا را در قلبت جای نده.

 

آیت الله ناصری ضمن تأکید بر لزوم خودسازی و عبادت برای رسیدن به علم اظهار کرد: کسی که طالب علم است باید تزکیه بکند اول قلبش را از صفات رذیله خالی بکند تا اینکه به نور علم منور بشود.

وی ابراز کرد: امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: «ان العلم لکثیر ابعاد» علم زیاد است آن علمی که انفع به حال شماست آن را طالبش باشید و آن علمی که انفع از علوم است فقط مراتب توحید ولایت است و رسیدن به مقام عبودیت و بندگی حق این علم در حوزه هاست و جایی کم پیدا می شود اما در حوزه ها قابل تحصیل است.

 

استاد عرفان و اخلاق حوزه علمیه خاطر نشان کرد: علم هر چیزی زکاتی دارد علما زکات علمشان تعلیم آنهایی که طالب علمند علم را به ان ها بیاموزند از هر چیزی زکات بدهید کم می شود جزء علم هر مقداری که بیشتر توسعه بدهد تعلیم و تعلم این علم شرع مقدس مراتب توحید و ولایت و هر چه بیشتر باشد شرع مقدس را توسعه پیدا می کند.

 

آیت الله ناصری با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) اظهار کرد: کسی که طالب علم با عمل باشد آنچه در آسمان و زمین است برای این طالب علم طلب مغفرت، رحمت و فضل و فضیلت می کنند حتی ماهی های دریا، این علم محافظ شماست و سبب عزت و آبروی شماست مشروط بر اینکه به آن عمل کنید، هر کسی طالب این علم شد و این علم را این آثار برایش هست./1304/پ201/ج1

ارسال نظرات