۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۳۰۴۸۳۳

چند خبر کوتاه از جشنواره مردمی فیلم عمار

خبرگزاری رسا ـ تمدید ثبت‌نام ششمین دوره جشنواره عمار تا 10 آذر، اهدای جایزه ویژه «نماز جمعه» به برگزیدگان، برگزاری چهل و هفتمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی، شرکت نزدیک به 1350 اثر در بخش داخلی جشنواره تا امروز و گفت‌وگو با اکران کننده‌های برتر از عنایون اخبار کوتاه جشنواره مردمی فیلم عمار است.
جشنواره عمار

به گزارش خبرگزاری رسا، تمدید ثبت‌نام ششمین دوره جشنواره عمار تا 10 آذر، اهدای جایزه ویژه «نماز جمعه» به برگزیدگان عمار، برگزاری چهل و هفتمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی، شرکت نزدیک به 1350 اثر در بخش داخلی جشنواره عمار تا امروز و گفتوگو با دو نفر از اکران کننده­های برتر از عنایون اخبار کوتاه جشنواره مردمی فیلم عمار است.

  

فرصت ثبت‌نام در بخش «فیلم» و «فیلمنامه» ششمین دوره جشنواره عمار تا 10 آذر تمدید شد

 

دبیرخانه ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار اعلام کرده است فرصت ثبت‌نام در بخش فیلم و فیلمنامه این جشنواره تا 10 آذر ماه تمدید شده است و علاقه‌مندان با مراجعه به تارنمای جشنواره AmmarFilm.ir می‌توانند در ششمین جشنواره مردمی شرکت کنند.

 

بنابرین گزارش، دبیرخانه جشنواره از فیلم‌سازان خواسته است تا در حد امکان، ثبت نام اثر خود را به روزهای پایانی موکول نکنند و حداکثر پنج روز پس از ثبت‌نام نیز اثر خود را به دبیرخانه تحویل دهند.

 

طبق این اطلاعیه، دبیرخانه جشنواره عمار اعلام کرد علاقه مندان برای شرکت در بخش‌های «فیلم ما» تا 15 آذر و بخش «لوح نگار، مقالات، پژوهش ها و نقدهای سینمایی» نیز تا 20 آذر فرصت دارند اثر خود در جشنواره ثبت نام کنند.

 

دبیرخانه جشنواره عمار همچنین اعلام کرد تاکنون حدود 850 اثر در بخش داخلی و 1500 اثر در بخش بین الملل جشنواره ثبت نام کرده اند. سال گذشته در بخش داخلی و بین الملل عمار، مجموعا 2500 اثر شرکت کرده بودند.

 

گفتنی است ششمین جشنواره، ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، همزمان با سالگرد حماسه مردمی نه دی، از هشتم تا 17 دی ماه سال جاری به طور همزمان در تهران و نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود.

 

ایمان گودرزی؛

انقلاب اسلامی بدون استکبارستیزی بی‌معناست/ اکران مردمی، شلیک آخر در انتقال پیام فیلم است/ از سوی منافقین و بهایی‌ها تهدید و تطمیع شدم

 

 به همت واحد اکران مردمی جشنواره مردمی عمار، گعده مجازی اکران کنندگان این جشنواره با فیلم‌سازان و فعالان فرهنگ و رسانه، با حضور ایمان گودرزی، کارگردان جوان مستند «444 روز»، برگزار شد.

 

ایمان گودرزی، کارگردان و مستندساز جوان کشورمان که سابقه 12 سال تهیه کنندگی و کارگردانی دارد، در سال 1363 متولد شد و از سال 83 به صورت غیر حرفه‌ای کار مستندسازی را آغاز کرد. گودرزی، دیپلم خود را در رشته‌ کامپیوتر دریافت کرد. سپس برای کاردانی رشته‌ مدیریت فرهنگی را انتخاب کرد و هم‌اکنون در مقطع ارشد رشته‌ فیلم‌سازی مشغول تحصیل است.

 

گودرزی، تاکنون در ادوار مختلف جشنواره عمار، 11 مستند ارائه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مستندهای «بهمن 60»، «سال‌های خاکستری»، «فردای دیروز»، «بر مدار تباهی»، «رویای سیاه»، «عطش ثانیه‌ها»  اشاره کرد. در ادامه، بخشی از این گعده مجازی را که بصورت پرسش و پاسخ برگزار شده است، می‌خوانید:

 

از چه زمانی و چرا وارد کار مستندسازی و هنر شدید؟

در ابتدا تئاتر کار می‌کردم، اما چون مخاطب کمی داشت، از طریق ارتباط با هنرمندانی مثل سیدجواد هاشمی، رضا ایرانمنش به پشت صحنه چند فیلم سینمایی رفتم و همین حضور، باعث شد تا به کار ساخت فیلم علاقه‌مند شوم. بعد از آن، با پیگیری کلاس‌های تجربی مستند سازی، در انجمن فیلم‌سازان جوان، اولین کارم را در سال 83، با ابتدایی‌ترین ابزارها، با یک دوربین 170 سونی در قالب فیلم کوتاهی به نام «شهید گمنام» ساختم.

  

در شروع کار، با چه مشکلاتی مواجه بودید؟

اوایل، کسی حمایت نمی‌کرد و بودجه و امکاناتی نداشتم، اما بعد از ساخت اولین اثرم(شهید گمنام) با ارائه آن به عنوان نمونه کار، توانستم برای کار دوم که برای بنیاد شهید بود، حمایت بگیرم، البته این کار هم یک کلیپ بود و کار بزرگی نبود اما قدمی روبه جلو به حساب می‌آمد. امروز، بیش از 500 اثر تولیدی دارم که برای شبکه‌های مختلف کار شده است.

  

برای وارد شدن در حوزه مستندسازی، تحصیلات دانشگاهی و علمی لازم است؟

کاملا اشتباه است که راه ورود به این حوزه را تحصیلات دانشگاهی بدانیم البته نه به این معنی که نباید سواد سینمایی داشته باشیم، این را می‌توان در کلاس‌های سینمایی بدست آورد، اما لازمه اصلی فعالیت در این حوزه، استعداد و توانایی شخصی و تجربه است که در هیچ دانشکده سینمایی تدریس نمی‌شود. مطالبی که من در کلاس‌های 6 ماهه انجمن سینمایی یاد گرفته بودم در چهار سال تحصیلم در دانشکده هنر، برایم تکرار شد و چیز جدیدی به آموخته‌های قبلی اضافه نشد.

 

فیلم‌نامه در ساختن مستندی قوی، چقدر تاثیرگذار است؟

مستندی به نتیجه می‌رسد که پیش تولید قوی داشته باشد یعنی تحقیق کافی درباره موضوع مستند صورت گرفته باشد، متن و فیلم‌نامه اثر هم باید به صورت قصه‌گونه روایت شود، در این صورت خروجی کار قابل قبول می‌شود.

 

چیزی که به وضوح در آثار شما دیده می‌شود، وجود گفتمان استکبارستیزی و حق‌جویی است، چرا روی این نوع نگاه، تمرکز دارید؟

این موضوع، به روحیه و اعتقادات فیلم‌ساز مربوط می‌شود، حتی نام دفتر فیلم‌سازی ما، «آرمان فیلم» است، چنین چیزی شاید برای برخی، جنبه شعاری داشته باشد، اما برای من، اگر روزی قرار باشد برای انقلاب اسلامی و مظلومان تاریخ، فیلم نسازم، هیچ انگیزه‌ای برای ادامه کارم نخواهم داشت. استکبارستیزی، مولفه ابتدایی انقلاب اسلامی است و اگر آن را از انقلاب جدا کنید، چیزی به نام انقلاب اسلامی نمی‌ماند.

 

در این راه، با کارشکنی‌ و سنگ‌اندازی هم مواجه شدید؟

حرف زدن از انقلاب و معرفی شهدای آن، ترس ندارد و بارها برای ما مشکل درست کردند، به طور مثال برای ساخت مستند «444 روز» که برای دانشجویان شهر مونیخ آلمان هم پخش شده بود، تهدید به شکایت و دادگاه شدیم یا برای قسمت 35 مجموعه مستند 54 قسمتی«پایانی بر پایان» که درباره جنایات منافقین بود، به صدا و سیما زنگ زده بودند که اگر پخش مستند ادامه داشته باشد یکی از ایستگاه‌های مترو را بمب‌گذاری می‌کنند، در حال حاضر هم، عکس من در بسیاری از سایت‌های منافقین است و بارها، تهدید به قتل شدم.

مستندی با نام «دیدار با تاریکی» را بر ضد بهائیت ساختیم. این مستند قرار بود از تلویزیون پخش شود و تیزر آن از یکی از شبکه‌ها به نمایش درآمد. همان موقع یک نفر به من زنگ زد و گفت برایت یک پیشنهاد ویژه دارم. ما هم به این تلفن‌ها عادت داریم. چون سفارشی‌ساز هستیم! خلاصه به سراغ آن فرد رفتم. ایشان یکی از افراد بهائی کشور بود. به من گفت ما به شما 150 میلیون پول می دهیم و تو مستندت را به صداوسیما نده و بهانه‌ای بیاور. من این پیشنهاد را قبول نکردم و این موضوع را به مراجع اطلاعاتی و امنیتی کشور گزارش کردم. خدا را شکر این مستند پخش و با استقبال مردم همراه شد.

 

مشکلاتی را که در تولید مستندهای سیاسی با آن‌ها مواجه می‌شوید، چطور مدیریت می‌کنید؟

ساخت مستند درباره یک موضوع سیاسی، باعث واکنش جریان‌های سیاسی می‌شود و اگر در موضع حق نباشید، به راحتی قابل پیگرد هستید. بنابرین ما در کارهایمان سعی کردیم با حفظ بی‌طرفی، فقط تاریخ را روایت کنیم، در این حالت کسانی هم که این کارها برایشان خوشایند نیست، به لحاظ حقوقی نمی‌توانند کاری کنند.

 

برای ساخت اثر درباره «پابرهنگان جهان» هم امام خمینی(ره) روی آن تاکید داشته‌اند، برنامه دارید یا فقط مسائل و مشکلات داخلی مدنظر شماست؟

به نظر من فعال کردن جبهه جهانی ضداستکبار بسیار مهم‌تر از داخل کشور است البته محکم کردن جبهه داخلی هم اهمیت دارد اما باید فریاد «مرگ بر امریکا» از کشورهای دیگر هم شنیده شود. در حال حاضر هم کارهایی در دست ساخت دارم که یکی از آن‌ها درباره سابقه مذاکرات ایران و امریکا و سابقه بدعهدی امریکایی‌هاست، بقیه برنامه‌ها را هم در آینده اعلام خواهم کرد.

 

بخشی از سخنرانی امام خمینی(ره) در بهشت زهرا(س) درباره رسانه‌هاست، به نظر شما، چه نوع رسانه‌ای موردنظر امام و رهبری است؟

رسانه‌ای انقلابی که حرف مظلومان و پا برهنگان تاریخ را بیان کند و علیه استعمار و استکبار فعالیت نماید و بتواند با استفاده از ابزار هنر، آرمان‌های انقلاب اسلامی را به مخاطب انتقال دهد. علی‌رغم این‌که امام از همان زمان پیروزی انقلاب درباه رسانه تاکید داشتند، اما متاسفانه مسئولان کم‌کاری کردند.

  

درباره جشنواره عمار، بین شرکت در بخش مسابقه و اکران مردمی کدام را انتخاب می‌کنید؟

در بخش مسابقه جشنواره، سطح کار من مشخص می‌شود و در معرض داوری قرار می‌گیرد، اما نه به این معنا که دوست ندارم مردم کارهایم را ببینند، چراکه قطعا نظر مخاطبان اهمیت دارد و اکران‌های مردمی درست، به موقع و با انگیزه، به نوعی شلیک آخر در انتقال پیام مستند به مخاطبان است. اگر اکران کنندگان نباشد عملا کار ما خروجی نخواهد داشت، آن‌ها کارهای ما را به مردم می‌رسانند.

 

به عنوان یک فیلمساز مستند چه توقعی از اکران کنندگان مردمی عمار دارید؟

پیشنهاد من این است که علاوه بر اکران فیلم‌ها، در صورت امکان، جلسات نقد و بررسی هم برگزار کنند و نظرات مخاطبان را به فیلم‌سازها انتقال دهند. یعنی خود اکران کننده، باید اهل تحلیل و فیلم‌شناس باشد. همچنین اکران کنندگان، می‌توانند بعد از اکران، با فیلم‌ساز ارتباط تلفنی داشته باشند.

 

 

اگر از شما بخواهند در جلسه اکران فیلمتان شرکت کنید، قبول می‌کنید؟

باعث افتخار من هست، به عنوان مثال در اکران مستند «444 روز»، در یک روز در سه محل حاضر شدم و در روزهای اخیر در دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه امام صادق(ص) و مسجد امام جعفر صادق(ص) دارآباد تهران، در جلسه نقد این مستند، به سوالات مخاطبان جواب دادم.

 

  اکران کننده امروز عمار؛

با جشنواره عمار 37 سال به عقب برگشتم و انرژی گرفته‌ام / بیمه تکمیلی با اکران فیلم!

 یکی از ویژگی‌های اکران مردمی جشنواره عمار، اتکای آن بر نیروهای مردمی است، طوری که اقشار مختلف جامعه اعم از دانشجو، طلبه، معلم، خانم خانه‌دار به عنوان اکران کننده در آن مشارکت می‌کنند.

محمد تقی اقبال، یکی از اکران‌کنندگان فیلم‌های عمار در شهرستان نظر آباد استان البرز است که در اولین نشست خبری ششمین جشنواره عمار هم به عنوان مجری حضور داشت. با وی گفت‌وگویی داشتیم که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید:

 

در ابتدا از فعالیت‌های خودتان می‌گویید؟

از همان اوایل انقلاب و در نوجوانی همزمان با تحصیل، به عنوان نیروهای افتخاری در قالب گروه‌های جهاد سازندگی به روستاها می‌رفتیم و بدون هیچ مزدی کار جهادی می‌کردیم به قول شهید آوینی، رفته بودیم برای خدا بیل بزنیم، اردوهای جهادی الان هم صبغه‌اش به همان دوران انقلاب برمی‌گردد.

بخاطر زمینه کار فرهنگی که داشتم به کمیته فرهنگی جهاد سازندگی رفتم، آن موقع کار فرهنگی ما شامل اعزام مبلغ به روستاها، کارهای تبلیغی، دیوارنویسی و نمایش فیلم در مساجد روستاها بود. من به همراه دو، سه نفر دیگر، آپارات به دوش می‌گرفتیم و برای اکران فیلم به مساجد روستاها می‌رفتیم.

 

رفت و آمدتان چطور بود؟

بعد از مدرسه، به جهاد می‌رفتیم، آنجا طبق تقسیم کاری که شده بود آپارات، حلقه‌های فیلم و لیست روستاها را به ما می‌دادند. آپاراتی‌ها با موتور می‌رفتند و کسانی هم که ویدئو و تلویزیون می‌بردند، با ماشین جیپ رفت و آمد داشتند.

 

خاطره‌ای از اکران‌های آن دوران دارید؟

یک بار، فیلم ویدئویی محمد رسول الله(ص) مصطفی عقّاد را به ما دادند که در روستا اکران کنیم. دستگاه بزرگ تلویزیون20 اینچی هم باید می‌بردیم آن موقع ویدئو و تلویزیون، کیلویی بود، برای همین قرار شد با جیپ برویم ولی ماشین خراب شد مانده بودیم چکار کنیم، از طرفی هم به مردم روستا قول داده بودیم که با اشتیاق برای تماشای فیلم‌ها می‌آمدند.

با تفکر جهادی به این نتیجه رسیدیم که با موتور فاصله 22 کیلومتری روستا را برویم. دو نفری روی موتور نشستیم، ویدئو و تلویزیون را هم وسط گذاشتیم، با همه نگرانی‌هایی که داشتیم با تأخیر خودمان را به روستا رساندیم.

 

کدام روستا بود؟

روستای نجم‌آباد ساوجبلاغ که الان جزو شهرستان نظرآباد است. مقام معظم رهبری هم در دهه‌ 60 یک سفر به این روستا داشتند.

 

چطور شد دوباره به فکر اکران فیلم افتادید؟

من در ستاد نماز جمعه نظرآباد فعالیت دارم، در جلسه‌ای که در سال 91 یا 92 برای ستادهای نماز جمعه سراسر کشور برگزار شده بود، آقای جلیلی درباره اکران فیلم‌های جشنواره عمار در نماز جمعه‌ها سخنرانی داشت. بعد از این جلسه، دیدم می‌توان دوباره کار اکران فیلم را مانند اوایل انقلاب در مساجد تکرار کرد، مردم آماده‌اند، فقط امکانات لازم است که بعید می‌دانستم کسی به ما امکانات بدهد ولی حداقلش این بود که دیگر خبری از آپارات نبود و امکانات جدیدتری جایگزین شده بود.

با مسئولین ستاد نماز جمعه صحبت کردیم، گفتند دوستان هر کاری می‌توانند برای این کار بکنند. بعد از دریافت فیلم‌ها از دبیرخانه جشنواره عمار، دو-سه هفته تبلیغات کردیم، برای تهیه تجهیزات هم، پرده را از آموزش و پرورش و لپ‌تاپ را هم به صورت شخصی تهیه کردیم.

اولین اکران ما در نماز جمعه، با حدود 20 نفر آقا و 20 نفر خانم برگزار شد.

 

چه زمانی بود؟

در سال 92، ما از آذر ماه شروع کردیم و تا ایام عید نوروز، یعنی چهار ماه، ادامه دادیم. البته کارهای مربوط به آماده‌سازی و آوردن امکانات را دو دانشجو پیگیری می‌کردند، ویدئو پروژکتور را هم حجت الاسلام شیخ زاده، تهیه می‌آوردند.

 

هنوز هم ادامه دارد؟

خیر، چون ویدئوپروژکتور را متعلق به مسجد بود، سرقت کردند.

 

در این‌باره اقدامی کردید؟

قرار شد که ستاد نماز جمعه ویدئو پروژکتور بخرد، ولی گفتند اول باید خسارت مسجد را بدهیم.

 

چه فیلم‌هایی را پخش می‌کردید؟

در اوایل، بیش‌تر فیلم‌هایی که تناقض رفتاری آمریکایی‌ها را نشان می‌داد، اکران می‌کردیم. فیلم «علمک» را در جشن‌ها و انیمیشن‌ها را برای بچهها نشان دادیم.

مستند «حاج بخشی» را هم که از اهالی استان البرز هم است، هر سال به مناسبت سوم خرداد(سالروز آزادسازی خرمشهر) در برنامه‌ای به میزبانی سپاه و هیئت رزمندگان برگزار می‌شود، برای سه- چهار هزار نفر از رزمندگان استان پخش کردیم.

 

در مصلی که پخش داشتید، باز خوردها چطور بود؟

در سالروز حماسه نه دی، فیلم «لکه» را که به عنوان یک فیلم روشنگرانه پخش کردیم، بعد از اکران، مردم می‌گفتند چرا تلویزیون این فیلم‌ها را نشان نمی‌دهد.

 

فیلم‌ها را قبل از آغاز نماز جمعه پخش می‌کردید یا بعد از آن؟

در چهار ماهی که اکران داشتیم، یک ساعت قبل از آغاز نماز جمعه، پخش فیلم را شروع می‌کردیم، بعضی روزها که فیلم یک ساعت بود، جمعیت حدود 200 نفری، هنگام نمایش حضور داشتند، بعضی روزهایی‌ هم که سه فیلم کوتاه انتخاب می‌کردیم که جمعیت حدود 400،500 نفر فیلم‌ها را هم می‌دیدند.

البته مصلای ما «نظرآباد» کنار پارک بزرگ شهر قرار دارد و خیلی از افرادی هم که صبح‌ها برای ورزش می‌آمدند، با همان لباس ورزشی برای تماشای فیلم‌ها هم به مسجد می‌آمدند.

 

برای از سرگیری اکران فیلم، برنامه‌ای دارید؟

بله، ولی بیش‌تر فیلم‌ها، مناسب پخش مصلی نیستند، مثلا بعضی فیلم‌ها خیلی طولانی است یا نمی‌توانیم همیشه انیمیشن پخش کنیم که مخاطب خاص خود را دارد. منتظر هستیم تا فیلم‌های جدید را بگیریم، چون بیش‌تر فیلم‌ها را قبلا حداقل یک بار پخش کردیم.

 

مهم‌ترین مکان برای اکران فیلم را کجا می‌دانید؟

ما در هیئت رزمندگان شعاری داریم که «ما نیامدیم هیئت رزمندگان درست کنیم و کنار هیئت‌های دیگر رقیب شویم، ما آمدیم، یک اجماع هیئتی درست کنیم»، جاهایی که دیگران کار نمی‌کنند، ما باید آنجا را پرکنیم. در اکران فیلم هم جاهایی که کار نشده است، وجود دارد و ما باید با این جشنواره آن جا را پر کنیم و جلوی نفوذ دشمن را بگیریم.

 در پخش این فیلم‌ها، ممکن است تلویزیون معذوریت‌هایی داشته باشد، ولی مردم را که از ما نگرفتند، برای همین، خودمان می‌توانیم این فیلم‌ها را برای مردم پخش کنیم.

 

پخش فیلم، تأثیری در تعداد افرادی که به نماز جمعه می‌آمدند، داشته است؟

خیر، نمازجمعه ما، از جمله نماز جمعه‌های موفق و پرجمعیت است. شاید جاهای دیگر، بعنوان کار تبلیغی و برای جذب افراد، اکران فیلم گذاشته باشند ولی ما این کار را برای پر کردن خلأیی که احساس می‌کنیم، در این‌باره وجود دارد، برگزار کردیم، برای بعضی فیلم‌ها هم بعد از پخش، حاج آقا وثوقی، امام جمعه شهر، توضیح می‌دادند.

در واقع اکران فیلم از نظر ما، یک کار تکمیلی است، مثل بیمه تکمیلی که بعضی هزینه‌های اضافی را پوشش می‌دهد. اکران فیلم هم برای ما بیمه تکمیلی بود، ولی اینکه بیمه اصلی باشد، این‌گونه نبوده است.

 

خاطره‌ی‌ جالبی از اکران در مصلی دارید؟

یک بار بعد از این‌که پخش فیلم شروع شد، تصمیم گرفتیم تا زمانی‌که مردم فیلم را تماشا می‌کنند، بیرون برویم، البته صدا از بلندگوی مسجد هم پخش می‌شد.

تازه از مسجد بیرون آمده بودیم که صدای عجیبی مثل رِب-بَب ... از بلندگو شنیدیم، به مسئول سیستم صوتی مسجد گفتم شما آخر این بلندگو را درست نکردی. در جوابم گفت برو پیِ کارت بلندگو سالم است، فیلم شما خراب است. سریع دویدیم مسجد، رسیدیم، مردم می‌گفتند: آقا! این فیلم شما را تا آخرش همین طوری باید ببینیم، ما هم گفتیم: نه فیلم خراب است، بعد از نیم ساعت فیلم را عوض کردیم.

 

سوژه‌ای برای فیلم‌سازی دارید که پرداخته شود؟

بله، ما یک سوژه داریم برای فیلم‌سازی، تحت عنوان «تابلوی با حجاب».

 

توضیحی درباره‌ی این سوژه می‌دهید؟

در ورودی یک دانشگاه تابلویی نصب کردند که روی آن نوشته شده است: «لطفا حجاب اسلامی را رعایت کنید». ولی وقتی وارد دانشگاه می‌شوید، جمعیت زیادی از خانم‌های دانشجو بدحجاب را می‌بینید و فقط آن تابلو حجابش کامل است. این سوژه خوبی می‌تواند باشد، البته باید ظرافت‌های خاصی هم رعایت شود که موجب زدگی و سوءبرداشت نشود.

 

پیشنهادی برای فیلم‌سازان دارید؟

فیلم‌سازی که می‌خواهد فیلمش از کانال جشنواره‌ عمار مخاطب پیدا کند و اثرگذار باشد، باید از مسائل جامعه و مردم آگاه باشد. مثل بعضی اسکار را ملاک فیلم‌سازیشان قرار ندهند، چنین فیلم‌هایی در بین مردم عادی جامعه مخاطب ندارد. وقتی که فیلم اخراجی‌ها ساخته شد، بعضی‌ها گفتند فیلم حرفه‌ای نیست و براساس اسلوب ساختاری یک اثر سینمایی ساخته نشده است. اما مردمی که رفتند و فیلم رادیدند، گفتند این فیلم خوب است و ما قبول داریم.

 

خودتان هم تجربه فیلم‌سازی دارید؟

نه؛ ولی درباره فعالیت‌های جهاد سازندگی، مستند تهیه کردم.

 

تا به حال جایی نمایش داده شده است؟

نه؛ چون فیلم‌هایی که آن موقع تهیه می‌کردیم، 8 میلی متری بود و برای ظهور فیلم باید خارج از کشور می‌فرستادیم. از این فیلم‌ها که در حد دو، سه حلقه‌ 5 دقیقه‌ای است، فکر نمی‌کنم تا امروز، اثری از آن‌ها در آرشیو جهاد باقی مانده باشد.

 

 جشنواره عمار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 احساس می‌کنم 37 سال به عقب برگشتم و انرژی گرفته‌ام، اگر جشنواره عمار با همین روند ادامه داشته باشد و به حاشیه دچار نشود، حتما با موفقیت ادامه می‌یابد.

  

جایزه ویژه «نماز جمعه» به برگزیدگان عمار اهدا می‌شود

  شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه کشور، جهت ایجاد انگیزه و تشویق فیلم‌سازان و هنرمندان به آثار تولید شده با مضمون «نماز جمعه» و سوژه‌های مربوط به آن در ششمین جشنواره مردمی عمار، «جایزه ویژه‌« اهدا می‌کند.

بنابرین گزارش، مقرر شده است این «جایزه ویژه» پس از برررسی و داوری آثار رسیده (توسط هیئت مشخص شده شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه کشور)، همزمان با ایام برگزاری ششمین جشنواره مردمی عمار به آثار برگزیده در بخش‌های مختلف با مضمون نماز جمعه اهدا شود.

اکران‌ فیلم‌های عمار در نماز جمعه از ادوار گذشته این جشنواره شروع شده است و جهت پوشش اخبار مربوط به آن، صفحه ویژه‌ای هم در پایگاه اطلاع‌رسانی شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه کشور، ایجاد شده است. همچنین این اخبار در سامانه اکران مردمی جشنواره عمار هم منعکس می‌شوند.

  

تجربه اربعین و بازخوانی اهداف بسیج مستضعفین، سوژه این هفته فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی

چهل و هفتمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی، با موضوع تجربه اربعین و بازخوانی اهداف بسیج مستضعفین، برگزار شذ.

 

در این نشست که با حضور حجت الاسلام عباس مولایی و دکتر روح الله ایزد‌خواه برگزار می‌شود، مستند «رستاخیز»، به کارگردانی رضا فرهمند، اکران و سوژه‌های فیلم‌سازی درباره تجربه اربعین و بازخوانی اهداف بسیج مستضعفین، بررسی شد.

 

این مستند، پیرامون بزرگ‌ترین اجتماع بشری در روز اربعین است که در آن مردم از تمام نقاط دنیا با پای پیاده خود را به کربلا می‌رسانند.

 

محورهای نشست با توجه به هفته بسیج، بازخوانی پیام‌های امام در خصوص تشکیل بسیج مستضعفین، مرور تجربه‌های مختلف از حضور مردم پس از انقلاب اسلامی، تجربه‌های حضور مردم و بسیج توده‌ها در سایر کشورها، ظرفیت‌های کشورهای جهان اسلام برای بسیج مردمی (علی الخصوص ظرفیت‌هایی که کمتر دیده شده‌اند)، اولویت‌های آینده بسیج بر مبنای پیام امام و تحلیل تجربه‌های گذشته، ارزش و جایگاه اربعین در اندیشه اعتلای امت واحده اسلامی، راهکارهای استفاده از ظرفیت اربعین برای انتقال پیام انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفان جهان، سوژه‌های اربعین برای استفاده در فضای فکری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (جهت ساخت فیلم، داستان، فیلمنامه، کلیپ، مستند، گرافیک، عکس و ...) و... است.

 

این نشست، فردا، سه‌شنبه‌ سوم آذر، از ساعت 15، در محل حسینیه هنر، واقع در خیابان 16 آذر، روبروی پورسینا، پلاک 60 برگزار شد.

 

روابط عمومی جشنواره مردمی عمار اعلام کرد

 شرکت نزدیک به 1350 اثر در بخش داخلی جشنواره عمار تا امروز/ قم و خراسان رضوی دارنده بیش‌ترین آثار ثبت شده

روابط عمومی جشنواره مردمی عمار اعلام کرد، تاکنون بیش از 1350 اثر در بخش داخلی ششمین جشنواره مردمی عمار ثبت‌نام کرده‌اند.

 

بنابر این گزارش، از زمان اعلام فراخوان ششمین جشنواره عمار، 994 اثر در بخش «فیلم» ، 205 اثر در بخش «فیلمنامه» و 30 اثر در بخش «نقد، مقاله و پژوهش‌های سینمایی» در این جشنواره حضور پیدا کردند و در بخش «فیلم ما» نیز که مربوط به فیلمسازی آماتور و مردمی می‌شود، تاکنون 106 اثر به دبیرخانه عمار رسیده است.

 

همچنین تاکنون، به جز استان تهران، استان‌های قم، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، خوزستان به ترتیب با 73، 60، 54، 45 و 36 اثر بیش‌ترین آثار ثبت شده در بخش فیلم جشنواره را به خود اختصاص داده‌اند.

 

همچنین در بخش فیلم، در کنار شهر تهران و مراکز استان‌ها حضور شهرستان‌های کوچک و محروم خودنمایی می‌کند به گونه‌ای که شهرهای سیرجان، قلعه گنج و کهنوج(کرمان)، مرند(آذربایجان شرقی)، جعفرآباد(قم)، شاهرود(سمنان)، دزفول(خوزستان)، کاشان(اصفهان) و نیشابور(خراسان رضوی) آثار قابل توجهی به جشنواره ارسال کرده‌اند.

 

بنابر این گزارش، در حوزه قالب و موضوع نیز قالب‌های «مستند»، «داستانی»، «نماهنگ» و موضوعات «تاریخ معاصر ایران»، «اقتصاد مقاومتی» و «جنگ نرم» نیز بیش‌ترین آثار ارسالی را به خود اختصاص داده اند.

 

روابط عمومی جشنواره مردمی فیلم عمار با اعلام عدم تمدید مجدد مهلت ثبت‌نام در ششمین جشنواره مردمی عمار، از فیلمسازان، مستندسازان و علاقه‌مندان خواست تا حداکثر پنج روز پس از آخرین مهلت ثبت‌نام نسبت به تحویل اثر خود به دبیرخانه اقدام کنند، در غیر این صورت اثرشان پذیرفته نمی‌شود.

 

بنابر این گزارش مهلت ثبت‌نام در ششمین جشنواره مردمی عمار در بخش‌های فیلم و فیلمنامه، 10 آذر، در بخش فیلم ما 15 آذر و در بخش‌های لوح نگار، پژوهش‌ها و مقالات سینمایی 20 آذر اعلام شده است./998/ت303/ف2

ارسال نظرات