۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۳۰۵۰۶۹
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی:

وظیفه مجلس حل مشکلات مردم با تصویب قانون و نظارت بر اجرای آن است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که وظیفه عالی مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون است، گفت: مردم انتظار دارند که نماینده‌های مجلس به مشکلات ‌آنها رسیدگی کند.
جواد اطاعت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جواد اطاعت، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در نشست تبیین اندیشه امام خمینی با عنوان «مجلس، انتخابات و امام خمینی» که در مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که بحث من کمتر راجع به ایران است، خاطرنشان کرد: به طور کلی جایگاه قوه مقننه به ساختار کشورها و نظام سیاسی که تفکر را و جامعه‌ای که می‌خواهد رأی بدهد و در نظام حقوقی سه نوع بیشتر نیست؛ ریاستی، پارلمانی و نیمه پارلمانی که نقش مجلس در هر نوع خیلی فرق دارد.

 

اطاعت اظهار داشت: در نظام ریاستی مردم رییس دولت را مستقیم انتخاب می‌کنند و اعضای کابینه را رییس جمهور تعیین می‌کند و در این نظام مجلس هیچ نظارتی بر دولت ندارد و جایگاه خیلی بالایی ندارد.

 

وی یادآور شد: در نظام های پارلمانی رییس کشور توسط نمایندگان حزبی که رأی اکثریت را در مجلس اورده انتخاب می‌شود و اعضای کابینه هم همگی عضو مجلس است و همه کاره مجلس است.

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: الگوی سوم فرانسوی است که نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است که مردم رییس کشور را انتخاب می‌کنند و رییس دولت باید اعضای کابینه را به مجلس معرفی کند و در این نظام مجلس نه بسیار قوی است و نه ضعیف و ایران هم الگوی نیمه پارلمانی را انتخاب کرده که البته تغییرات جزئی در آن داده است.

 

وی با بیان این که در اندیشه سیاسی سه مکتب فکری در دنیا وجود دارد، ابراز داشت: یک مکتب هابزی است که می‌گوید انسان گرگ انسان است و ذات انسان شرور است و باید یک دولت قوی وجود داشته باشد که انسان را کنترل کند؛ مکتب دوم لیبرالیسم است که می‌گوید انسان باید آزاد باشد و هر چه انسان آزادتر باشد بهتر است و مکتب سوم مکتب اسلام است که می‌گوید انسان نه ذاتا خوب است و نه بد و اگر انسان بُعد خوبی خود را تقویت کند خوب می‌شود و اگر بُعد بدی را تقویت کند از حیوان هم بدتر است.

 

اطاعت تصریح کرد: مجلس به وظیفه عالی خود که قانونگذاری و نظارت است عمل نمی‌کند؛ زیرا مردم انتظار دارند که نماینده به مشکلات آنها رسیدگی کند؛ در دنیا این پذیرفته شده است و یک مجلس عوام دارند که کمتر سیاسی است و فردی انتخاب می‌شود که مردم او را دوست دارند و کاری به سواد ندارد؛ اما یک مجلس هم دارند به عنوان مجلس سنا که به خواسته‌های بلند مدت می‌پردازد و قوانین مهم را تصویب می‌کند.

 

وی افزود: کار بزرگی که امام خمینی(ره) انجام داده و توجه نمی‌شود، این است که علمای و فقهای قبل از انقلاب به نظام حکومت اسلامی توجه و اعتقاد نداشتند و در مشروطه از باب دفع افسد به فاسد قیام کردند؛ اما امام خمینی(ره) یک پارادایم فکری جدید را وارد تفکر حوزه کرده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: برخی فکر می کنند که اگر ما می‌گوییم دموکراسی ، میخواهیم حلال خدا را حرام کنیم در صورتی که می شود بنا بر آراء اسلام نوعی از دموکراسی را داشته باشیم.

 

وی با اشاره به جریان جنگ احد و مشورت پیامبر(ص) با مردم مدینه، اضافه کرد: در جنگ و صلح که مهم‌ترین مسأله است پیامبر(ص) به دموکراسی عمل کرده است و در زمان ما باید این کار را در اولویت قرار دهیم و امام خمینی(ره) هم قبل و هم بعد از انقلاب بر حکومت جمهوری تأکید داشتند./843/پ202/ف2

ارسال نظرات