۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۳۰۵۲۰۱
کارشناس مسائل مذهبی:

مقام انسان شاکر از متقی بالاتر است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اهمیت شکرگزاری در زندگی، گفت: مقام انسان شاکر از انسان متقی بالاتر است.
حجت الاسلام موسويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید جلال موسویان کارشناس مسائل مذهبی، صبح امروزدر مجتمع فرهنگی مذهبی رضوان، با اشاره به اهمیت شکرگزاری در زندگی انسان گفت: مقام انسان شاکر از انسان متقی بالاتر است.

وی با توجه به روایتی از امام صادق (ع) که انواع قلوب را به چهار دسته قلب واژگون، قلب مختوم، قلب منافق و قلب نور تقسیم بندی کرده اند، افزود: امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر می فرمایند به دنبال قلوبی هستم که سرتاسرش مملؤ از نور است.

حجت الاسلام موسویان تصریح کرد: قلب نور تنها مخصوص افراد مؤمن است، افرادی که اگر به آن ها نعمتی برسد، خداوند را شکر می کنند و اگر بلایی آن ها را فرا گیرد، با شکیبایی تمام، در برابر آن مصیبت صبر پیشه می کنند.

کارشناس مسائل مذهبی با توجه به آیه صد و هشتاد و سوم سوره بقره که می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» و روایتی که معصوم (ع) می فرمایند، اگر تقوا پیشه کنی خداوند تو را جزء شاکران قرار خواهد داد، اذعان کرد: از ارتباط معنایی این آیه و روایت متوجه می شویم که انسان شاکر مقامی فراتر از انسان متقی دارد، چرا که متقی شدن معلول روزه گرفتن است و شاکر شدن معلول متقی بودن است.

وی در تشریح قلب منافق بیان کرد: طبق روایتی از امام باقر (ع) قلب منافق قلبی است که وارونه است و کوچک ترین نوع نفاق وقتی صورت می پذیرد که انسان در ظاهرش خدا را بپرستد ولی در باطنش پیرو شیطان باشد.

حجت الاسلام موسویان با اشاره به داستان معروفی از پیامبر (ص) که آن بچه عرب را از خرما خوردن منع نکردند، چرا که خودشان در آن روز خرما میل کرده بودند، ابراز کرد: فعلیت نیافتن عملی در رفتار انسان و توصیه کردن آن عمل به دیگران نوعی از نفاق است که معمولاً واعظان به این نوع از نفاق گرفتار می شوند.

کارشناس مسائل دینی تبیین کرد: یکی از مسائل بسیار عجیب در بین افراد گروهک تروریستی مجاهدین خلق با این همه جنایت هایی که مرتکب می شوند، برپایی عزاداری هایی برای ابا عبد الله الحسین (ع) است، باید متذکر شویم که عزاداری آن ها نشانه نفاق آن ها است.

وی با استناد به روایات معصومین (ع) تفاوت بین دعای باطنی و دعای لسانی را نوعی نفاق دانست و گفت: یکی از دلایل عدم استجابت دعاها این است که دعای لسانی افراد با دعای باطنی آن ها تفاوت دارد و به دلیل آن که خداوند از درون افراد آگاه است، معمولاً دعای باطنی افراد را به استجابت می رساند.

حجت الاسلام موسویان با تبیین و تشریح قلب واژگون اذعان کرد: قلب مختوم مخصوص افراد مشرک است و طبق روایات معصومین (ع) مشرک کسی است که در اعمالش، نیتی به جز خداوند داشته باشد./867/203/ب1

ارسال نظرات