۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۳۰۵۳۲۶
پیش از ظهر امروز؛

کرسی نقد «جایگاه عاشورا در رویکرد به مطالعات شیعی غربیان» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کرسی نقد جایگاه عاشورا در رویکرد به مطالعات شیعی غربیان، به همت پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
کرسي نقد «جايگاه عاشورا در رويکرد به مطالعات شيعي غربيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کرسی نقد جایگاه عاشورا در رویکرد به مطالعات شیعی غربیان، به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

شایان ذکر است در این نشست دکتر عباس احمدوند، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، نظریه پرداز و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا بارانی، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء ناقد بحث وی بود و همچنین دبیر علمی این نشست را دکتر شهریار شجاعی پور عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر عهده داشت.

 

در ابتدای این نشست و پس از طرح بحث توسط دبیر علمی، دکتر احمدوند بحث خود را آغاز کرد و گفت: نقش عاشورا در تکوین تشیع بر هیچ کس پوشیده نیست و خونی که در پای درخت شیعه ریخته شد آن را تنومند کرد و باعث بارور شدن آن شد.

 

وی ادامه داد: اما مسأله مهم در این رابطه تحقیقاتی است که دیگران در این زمینه انجام داده اند و این که بفهمیم آنها چه گفته اند، چه مسیری را دنبال کرده و به چه نتایجی رسیده اند؛ و بحث مهم تحقیقاتی که مستشرقان انجام داده اند این است که بدون تحولات اروپا و غرب در مطالعات اسلامی آنها نقش داشته است.

 

احمدوند در خصوص چگونگی توجه اذهان غربیان به مقوله شیعه شناسی، اظهار داشت: دو نکته عمده دلیل این مسأله بوده است؛ نخست جنگ های صلیبیان که به نوعی ارتباطاتی با اسماعیلیه برقرار شد و دوم عاشورا بود که به ویژه از دوران صفویه توجه به این مسأله از سوی غرب قوت بیشتری گرفت.

 

در ادامه این نشست حجت الاسلام بارانی نیز با اشاره به جایگاه بالای عاشورا در فرهنگ شیعه، اظهار داشت: عاشورا شناسی از سوی غرب قبل از زمان صفویه به هیچ عنوان رونقی نداشته و بعد از آن هم بیشتر جنبه سطحی و مختصر داشته است.

 

وی افزود: از قرن 20 به بعد شیعه شناسی و عاشورای پژوهی صورت گرفت ولی در آنها واقعه عاشورا را به چهار دلیل عمده سیاسی، نژادی، مذهبی و اعتقادی و احساسی دانسته و اصلا بحثی از اهداف امام حسین(ع) مطرح نکرده است.

 

لازم به ذکر است در ادامه این نشست دکتر محمدرضا فخر روحانی، مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه قم که میهمان ویژه این مراسم بود، با اشاره به تحقیقات بیست ساله در زمینه شیعه شناسی غرب، اظهار داشت: تراز مطالعات غربی ها در سه محور خلاصه می شود؛ نخست با مأموریت های غیرمنصفانه و ظالمانه، دوم تحقیقات عالمانه و سوم کسانی که بعد از تحقیات مستبصر و شیعه شده اند.

 

گفتنی است در این نشست میهمانان خارجی نیز حضور داشتند و در خلال جلسه به سؤالات برخی از حضار پاسخ داده شد./1330/پ202/ف

ارسال نظرات