۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۳۰۵۳۳۰
آیت الله نمازی:

امر به معروف و نهی از منکر لازمه جامعه توحیدی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان یکی از دستاوردها و نشانه های تقوا در آحاد جامعه توحیدی را داشتن التزام قلبی و عملی برای اجرای فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر دانست.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان ظهر امروز در جمع مردم کاشان با اشاره به این که جامعه ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر منزوی و تعطیل باشد آن جامعه مرده و افسرده است، گفت: نشانه کمال، قدرت و عزت یک جامعه در این است که  همه آحاد جامعه نسبت به این دو فریضه بزرگ الهی حساسیت داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه لقمان مردی برخوردار از حکمت بوده است، افزود: در آیه 16 سوره لقمان، لقمان پسرش را موعظه می‌کند تا نماز را بپا داشته و آن را زنده و احیا کند به این معنی که نماز در جامعه توحیدی باید ایستاده و استوار باشد.

 

آیت الله نمازی ادامه داد: لقمان به پسرش سفارش کرد تا آمر به معروف باشد و چنانچه مشاهده کرد معروفی در جامعه ترک و تعطیل شد، امر به به معروف کند و تذکر داده و نصیحت کند و اگر در جامعه فرد و یا افرادی مرتکب معصیت و حرام می شوند و منکرات الهی را انجام می دهند وظیفه تو نهی از منکر آنها است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان این که امیرمومنان نیز به محمد حنفیه چنین مطالبی را یاد آوری کرده است افزود: امیر مومنان به فرزندش محمد حنفیه می فرماید، مواعظ را از مردان حکیم بپذیرد و چنانچه مردی حکیم و عالم و دانشمند تو را نصحیت می کند از او تبعیت کند و به نصحیت های او فکر کند و در آن تأمل داشته باشد و بی خیال و بی تفاوت از کنار نصایح بزرگان عبور نکند.

 

آیت الله نمازی گفت: امیرمومنان(ع) در ادامه به پسرش محمد حنفیه می فرماید، اکنون که قرار شد امر به معروف کنی قبل از این که به دیگران بگویی باید خودت در انجام معروف از دیگران سبقت بگیری و در زمینه امر به معروف و نهی از منکر از دیگران پیشگام باشید و بعدا دیگران را امر به معروف و نهی از منکر کنید.

 

وی افزود: وقتی چیزی را برای دیگران نهی می‌کنید قبل از اینکه دیگران را از آن کار نهی کنید، خود قبل از دیگران آن منکر را ترک کنید نه اینکه خود عامل به گناه باشید و دیگران را نصیحت و از گناه منع کنید، از این رو وقتی تصمیم گرفتید دیگران را امر به معروف کنید این کار به لحاظ روحی و روانی تأثیر گذار است اما کسی که اهل امر به معروف نیست نمی تواند دیگران را امر به معروف کند و کسی که خود عامل به معروف نیست و فاعل منکر است نمی تواند دیگران را امر به معروف و نهی از منکر کند.

 

آیت الله نمازی همچنین پایان یافتن و تمامیت کارها و تحقق کارها در جامعه توحیدی را به بودن امر به معروف و نهی از منکر دانست و تأکید کرد: اگر در جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر ترک شود همه خوبی ها از بین می رود و همه بدی‌ها در جامعه آشکارمی شود.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آور شد: اما باقر(ع) می فرماید، مردم و جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر را برای خودشان عیب می دانند و آمادگی برای امر به معروف و نهی از منکر ندارند مردم خوبی نیستند./1307/202/ب1

ارسال نظرات