۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۳۰۵۵۸۴
آیت الله طبرسی:

تقویت سنت حسنه وقف زمینه ساز احیای ارزش ناب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ وﻗﻒ را زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎز اﺣﯿﺎی ارزش ھﺎی ﻧﺎب اﺳﻼﻣﯽ داﻧﺴﺖ و ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮای ﺑﺴﻂ و ﮔﺴﺘﺮش اﯾﻦ ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﺗﻼش ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد.
آيت الله طبرسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران عصر امروز در دیدار مدیر کل و کارکنان اوقاف استان، موقوفات را امانت هایی ارزشمند دانست و افزود: ھﻤﮕﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﺣﺎﻓﻆ اﻣﺎﻧﺖ ھﺎی واﻗﻔﺎن ﺧﯿﺮاﻧﺪﯾﺶ ﺑﺎﺷﻨﺪ، چون واﻗﻔﺎن ﮐﻪ اﻣﻼک ﺧﻮد را ﺑﺮای اﻣﻮرات ﺧﯿﺮ در ﺟﺎﻣﻌﻪ وﻗﻒ ﮐﺮده اﻧﺪ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻧﺘﯿﺠﻪ و ﺑﮫﺮه ﻣﻨﺪی آن ھﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ روﺣﺸﺎن واﺻﻞ ﺷﻮد.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ وﻗﻒ را زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎز اﺣﯿﺎی ارزش ھﺎی ﻧﺎب اﺳﻼﻣﯽ داﻧﺴﺖ و ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮای ﺑﺴﻂ و ﮔﺴﺘﺮش اﯾﻦ ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﺗﻼش ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد.

 

آیت‌الله طبرسی اﺳﻼم را دﯾﻨﯽ آﯾﻨﺪه ﻧﮕﺮ و ھﺪف ﻣﺪار داﻧﺴﺖ و ﺧﺎطﺮﻧﺸﺎن ﮐﺮد: وﻗﻒ، راھﯽ در ﺟﮫﺖ ﺗﺎﻣﯿﻦ آﯾﻨﺪه و ﮔﺬﺷﺘﻪ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻋﻤﻞ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺧﯿﺮ و ﺑﺮﮐﺖ ﺑﻪ ھﻤﺮاه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

 

وی ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ وﻗﻒ ﯾﮏ ﻓﺮھﻨﮓ دﯾﻨﯽ اﺳﺖ اظﮫﺎر داﺷﺖ: ﺑﺮای ﺗﺮوﯾﺞ اﯾﻦ ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد ﺗﺎ در آﯾﻨﺪه ﺷﺎھﺪ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﯿﺰان ﻣﻮﻗﻮﻓﺎت در ﮐﺸﻮر ﺑﺎﺷﯿﻢ.

 

آﯾﺖ ﷲ طﺒﺮﺳﯽ ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻦﮐﻪ ﻣﻮﺿﻮع وﻗﻒ اﻓﺰون ﺑﺮ دﺳﺘﻮر دﯾﻨﯽ ﯾﮏ اﻣﺮ ﻓﻄﺮی اﺳﺖ ﮔﻔﺖ: وﻗﻒ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از ﻓﻄﺮت ﻧﻮعدوﺳﺘﯽ اﻧﺴﺎن و در ﺗﻤﺪن ھﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﻗﺒﻞ از اﺳﻼم ﺣﺘﯽ ﻣﯿﺎن اﻧﺴﺎن ھﺎی اوﻟﯿﻪ ﻧﯿﺰ وﺟﻮد داﺷﺖ.

 

وی با اشاره به اینکه موقوفات در طول تاریخ به‌خصوص در استان مازندران مظلوم واقع شده، ادامه داد: بعضی از موقوفات در استان یا کشور به ملک شخصی تبدیل شده که اوقاف باید مراقب اینگونه مسائل باشد و از انحراف نیت واقف جلوگیری کند.

 

امام جمعه ساری با بیان این که اوقاف و امور خیریه یکی از حساس و مهم ترین نهادها در جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: اوقاف میراث دار، متولی و وارث مالی انسان هایی است که مال خود را در جهت ترویج اسلام و مبانی دینی وقف کردند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران بر ضرورت رعایت مسائل شرعی در حوزه مسائل وقفی تأکید کرد و گفت: متولیان عرصه وقف رسالت سنگینی در حفظ و حراست از این امانت ها بر عهده دارند.

 

رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که باید در احیا و اجرای نیت واقف تلاش بیشتری کنیم و نگذاریم زمین‌های موقوفه از دست برود، اضافه کرد: موقوفات استان باید شناسنامه‌دار شوند تا سال‌های سال زنده و همچنین از هرگونه تعرض در امان بمانند.

 

وی با بیان این که همگان باید حافظ امانت های واقفان خیراندیش باشند، افزود: واقفان که املاک خود را برای امورات خیر در جامعه وقف کرده اند منتظر نتیجه و بهره مندی آن هستند که به روحشان واصل شود.

 

امام جمعه ساری بر ضرورت خروج موقوفات از غربت تأکید کرد و گفت: اگر موقوفات بخش های مختلف به خوبی احیاء شود به حتم بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه نیز مرتفع خواهد شد.

 

آیت الله طبرسی نهضت عظیم انقلاب اسلامی را احیاگر اسلام ناب دانست  و تصریح کرد: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه احیاء موقوفات نیز با فرمان امام راحل فراهم شد.

 

وی احیاء موقوفات را نیازمند عزم ملی و مدیریت جهادی دانست و بیان داشت: همه مسؤولان باید نسبت به حفظ و حراست از این سنت حسنه دینی و همچنین احیاء آن احساس مسؤولیت داشته باشند.

 

امام جمعه ساری  با اشاره به این که اگر موقوفات نبودند امروزه کمتر نام امام حسین (ع) برده می‌شد، افزود: نقش موقوفات در زنده نگه‌داشتن محرم و صفر غیر قابل انکار است./950/202/ب1

ارسال نظرات