۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۳۰۵۵۸۹
از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی؛

نشست علمی «اربعین و نقش آن در احیای نهضت امام حسین» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ در آستانه فرا رسیدن اربعین اباعبدالله الحسین(ع)، نشست علمی «تاریخچه اربعین و نقش آن در احیای نهضت امام حسین(ع)» از سوی بنیاد پ‍ژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
نشست علمي اربعين و نقش آن در احياي نهضت امام حسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  نشست «تاریخچه اربعین و نقش آن در احیای نهضت امام حسین(ع)» با همکاری بنیاد پ‍ژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و پژوهشکده حج و زیارت امروز با حضور جمعی از فضلا، پژوهشگران و محققان در تالار شیخ طبرسی بنیاد پ‍ژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

در این برنامه حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، به اهمیت برگزاری چنین نشست هایی اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست های علمی و تخصصی پیرامون موضوعاتی ناب و مرتبط با اهل بیت از لحاظ فرهنگی، سیاسی و معنوی بسیار مهم وضروری است.

 

وی تصریح کرد: برای دستیابی به این مهم باید محققان، پژوهشگران و پژوهشکده ها آثار فاخر و شایسته ای تولید کنند، هر چند تاکنون تولیداتی صورت گرفته اما کافی نیست.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار با بیان «گذری بر زیارت ماثوره امام حسین(ع)» خاطرنشان کرد: روز اربعین و زیارت امام حسین(ع) از دیدگاه ائمه اطهار(ع) جایگاه والایی دارد، تا آنجا که امام صادق(ع) زیارت نامه‌ای را مخصوص این روز به شیعیان آموزش داده‌اند.

 

زیارت اربعین مختص سیدالشهدا است

وی از زیارت به عنوان یک فرهنگ، مدرسه و مکتب یاد کرد و گفت: زیارت اربعین مختص سیدالشهدا است و برای چهلمین روز درگذشت هیچ یک از معصومان زیارتی نداریم.

 

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: زیارت اربعین یکی از نماد و علامت های شیعه است که متأسفانه دچار یک شبهه است که منظور آن را زیارت چهل مؤمن می داند، در حالی که این موضوع اشتباه است و زیارت اربعین خاص امام حسین(ع) است.

 

وی تصریح کرد: در روایات به عدد40 اشاره شده است که 40 شبانه روز آسمان، ملک و ملکوت برای مظلومیت سیدالشهدا(ع) محزون شدند و گریستند.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار بیان کرد: زیارت اربعین مجموعه معرفتی است که اصول اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و سلوک امام حسین در آن وجود دارد که حقیقت این زیارت تکریم، عرض ارادت، اظهار کرامت و عظمت، انس گرفتن با روح مطهر سید الشهداءو ارتباط با اهداف قیام امام حسین(ع) است.

 

اخلاص؛ رمز مانگاری کربلا

وی با بیان این که زیارت اربعین تبیین گر فلسفه قیام کربلا است، اظهار کرد: امام حسین(ع) هر چه داشتند عالمانه و آگاهانه در طبق اخلاص گذاشتند و با اختیار و اراده و علم و آگاهی هستی، جان و اهل بیتشان را تقدیم کردند.

 

وی اظهار کرد: خیرخواهی، دعوت به سوی خدا، رهایی از جهالت و ضلالت و نجات بشریت به اندازه ای اهمیت دارد که که امام حسین(ع) همه داشته های خود را حتی خون قلبش را در این راه داده است.

 

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی افزود:  انقلاب عاشورا در کربلا برای همیشه خورشید روشنایی‌بخش منتظران ظهور است؛ بصیرتی که با کلام و خون امام حسین(ع) تاکنون پدید آمده در آینده نیز پدیدار می شود که در متن زیارت اربعین پیش‌بینی شده است./1308/202/ب1

ارسال نظرات