۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۳۰۵۵۹۰
آیت الله مهدوی تشریح کرد؛

مراتب مختلف حضور قلب در نماز

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تبیین مراتب حضور قلب در نماز، گفت: رسیدن به بالاترین مرتبه از حضور قلب در نماز معلول درک مقام اذکار نماز است.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در جلسه پرسمان شامگاه امروز، که در هلال احمر برگزار شد، گفت: در حال حاضر مرجع تقلید اعلم نداریم.

 

وی در پاسخ به این سؤال که برای جلوگیری از ابتلای به گناه قبل از ازدواج، چه راه حلی را پیشنهاد می کنید؟ افزود: منصرف کردن فکر از گناه، بهترین راه برای دوری از گناه است، چرا که با ابتلای فکر انسان به گناهانی که بدون اختیار وارد ذهن می شوند، امکان ابتلای عملی به آن گناهان بسیار زیاد می شود، به همین سبب توصیه می کنم که با استفاده از اذکار، مطالعه و ورزش کردن، ذهن را از افکار آلوده مخصوصاً گناه خارج کنید.

 

آیت الله مهدوی بیان کرد: دخترانی که سنشان بالا رفته و هنوز خواستگاری به سراغ آن ها نیامده، باید از یکی از افراد مورد اطمینانشان درخواست کنند که با میانجی گری زیرکانه یعنی به صورتی که طرف مقابل متوجه این نشود که دختر او را واسطه قرار داده، پسر مناسبی را برای او پیدا کند، البته باید به راویان ازدواج هم بگویم که سعی کنید هرگز کسی را صد در صد تأیید نکنید، چرا که اگر در آینده دختر و پسر به مشکلی برخورد کنند، شما را مقصر می دانند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری دختران و پسرانی را که شرایط ازدواج برایشان مهیا نیست، به دعا کردن تشویق کرد و گفت: یکی از راه های باز شدن گره های زندگی دعا کردن است و برای این که دعایمان به اجابت برسد، باید دو رکعت نماز حاجت بخوانیم و در حالت سجده درخواست خود را از خداوند داشته باشیم.

 

در حال حاضر مرجع تقلید اعلم نداریم

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چگونه مرجع تقلید اعلم را بشناسیم؟ تبیین کرد: اکثر مراجع عظام تقلید، انتخاب مرجع اعلم را بر عهده خودِ شخص گذاشته اند، البته اگر خودِ شخص قادر به انتخاب مرجع اعلم نیست باید از دو نفر اهل خبره که از اعلمیت مراجع تقلید با خبر هستند، سؤال کرده و مرجع تقلید اعلم را انتخاب کند.

 

آیت الله مهدوی اذعان کرد: در حال حاضر بهترین هدایت کنندگان برای تشخیص مرجع تقلید اعلم، جامعه مدرسین قم است و فعلاً مرجع تقلید خاصی را اعلم ندانسته و تقلید از آیت الله خامنه ای، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سیستانی را جایز می داند و دست افراد را در انتخاب هر کدام از این سه مرجع باز گذاشته است، پس افرادی که از هر کدام از این سه مرجع تقلید می کنند، نیازی نیست که برای تعیین مرجع تقلید اعلم به کسی مراجعه کنند.

 

مراتب حضور قلب در نماز

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که حضور قلب در نماز از کجا مشخص می شود؟ گفت: حضور قلب در نماز یعنی قلب حاضر و قلب به معنای فکر است، یعنی فکر انسان در موقع نماز خواندن، فقط متوجه نماز باشد.

 

وی با معرفی کتاب پرتوی از نماز تألیف حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، ابراز کرد: دانستن ترجمه نماز و توجه به معانی اذکار آن، اولین مرتبه از مراتب حضور قلب در نماز است و اگر کسی می خواهد به مراتب بالاتری از حضور قلب در نماز دست یابد، باید اسرار تک تک اجزای نماز را از کتاب پرتوی از نماز آقای قرائتی مطالعه کرده و در موقع نماز خواندن به آن ها توجه داشته باشد.

 

آیت الله مهدوی در تبیین بالاترین مرتبه حضور قلب در نماز تصریح کرد: اگر کسی قبل از گفتن اذکار نماز، در مقام ذکر قرار بگیرد و آن مقام را درک کند یعنی به صورت ناخواسته ذکر مورد نظر بر زبانش جاری شود، به بالاترین مرتبه از حضور قلب در نماز دست یافته است.

 

تصحیح افکار بهتر از تصحیح رفتار است

نماینده ولی فقیه در هلال احمر در پاسخ به این سؤال که برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در شرایط فعلی جامعه چه پیشنهادی دارید؟ افزود: طبق آیه هشتاد و چهارم سوره اسراء که می فرماید«قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِیلاً»، اصلاح رفتار افراد معلول اصلاح افکار آن ها است، پس ما باید با آوردن دلایلی منطقی برای عامل به منکر یا ناهی از معروف، رفتارش را اصلاح کنیم.

 

وی بیان کرد: حجاب دستور قرآن نیست بلکه در یازده آیه از قرآن بر تأسیسات عقل در مورد حجاب تأکید شده است و ما نیز باید در امر به معروف و نهی از منکر کردن افراد بدون داشتن برخورد خشن، این مسائل را برای آن ها بازگو کنیم.

 

آیت الله مهدوی در پایان گفت: اگر با آوردن دلایل منطقی برای عاملان به منکر و ناهیان از معروف، رفتارشان اصلاح نشد، باید با تعدادی از آن ها برخورد داشته باشیم به گونه ای که آن ها را به ستاد احیای استان معرفی کنیم تا روانشناسان حوزوی زبردست با دادن اطلاعات بیشتر آن ها را متوجه اشتباهشان کنند./867/202/ب1

ارسال نظرات