۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۳۰۵۶۰۹
حجت‌الاسلام حسینی قمی مطرح کرد؛

صله رحم؛ گمشده امروز جوامع بشری

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاهی تحقق صله رحم را رفع گرفتاری ارحام بیان کرد و گفت: جوامع انسانی امروزی از اجرا نشدن این فریضه الهی بسیار رنج می‌برند و مسلمانان باید با اجرای این فریضه واجب شیرینی این فریضه را به جهانیان آموزش دهند.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی، در مراسم عزاداری آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بررسی ابعاد و آثار صله ارحام در جوامع انسانی پرداخت و گفت: صله رحم یکی از مصادیق روابط اجتماعی در زندگی ما به معنای سر زدن و رسیدگی به خویشاوندان و اقوام است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه متأسفانه در دنیای امروزه در مدل زندگی های ماشینی رسیدگی ها و عمل به مبانی دینی کم شده است، اظهار کرد: اقوام حتی نسبت های نزدیک چون خواهر و برادر نسبت به احوال یکدیگر بی اطلاع هستند و خبر ندارند و یا این سر زدن ها تنها در اطلاع و خبر گفتن از احوال هم خلاصه می شود.

 

حجت‌الاسلام حسینی قمی با تأکید بر این موضوع که صله رحم واقعی زمانی صورت می گیرد که همراه با رفع مشکل و حاجت باشد، اظهار کرد: سر زدن خویشاوندی با ثروت کلان و ظاهری آراسته در این مدل از زندگی ها برای به رخ کشیدن ثروت انجام می‌شود؛ صله رحم حقیقی در اسلام زمانی است که هنگام مطلع شدن از مشکلات برادر درصدد رفع آن ها برآییم؛ بنابراین در گذشته ارتباطات خانواده ها به شکل امروزی نبود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آثار دستورات اسلامی در جوامع انسانی گفت: متأسفانه برخی از این روابط اجتماعی گرفتار سلسله آسیب هایی شده است.


وی سفارش به اصل صله رحم را سفارش به تفسیر صله رحم با تکیه بر معارف اسلامی دانست و گفت: قطع رحم از نگاه اسلام به هر دلیلی حرام است.

 

حجت‌الاسلام حسینی قمی گفت: صله رحم جزء واجبات است و این وجوب برای ارحام نسبی است؛ بنابراین ارحام نسبی از نگاه اسلام برادر و خواهر و عمو و عمه و دایی و خاله و آنهایی که در ریشه به یک پدر و مادر باز می‌گردد هستند.


استاد حوزه علمیه قم با استناد به فتوای مراجع تقلید انجام و تحقق صله رحم را موضوعی عرفی عنوان کرد و گفت: مثلاً اگر خویشاوندی دارید که نیاز مالی دارد و شما می توانی نیاز مالی اش را بر طرف کنی صله رحم واجب شما وقتی تحقق پیدا کرده که نیاز مالی او را بر طرف کنید.

 

وی تحقق صله رحم را در برخی مواقع رفع گرفتاری ارحام دانست و گفت: جوامع انسانی امروزی از اجرا نشدن این فریضه الهی بسیار رنج می‌برند و مسلمانان باید با اجرای این فریضه واجب شیرینی این فریضه را به جهانیان آموزش دهند./837/پ203/ف

ارسال نظرات