۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۳۰۵۶۵۲
سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت شناساندن چهره زشت تکفیری‌ها در قالب فیلم و سریال به جامعه/ مشکل اکران فیلم رستاخیر نظر فقهی علما و مراجع است

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز باید در قالب فیلم و سریال چهره زشت و مذموم جریانات ناامن‌کننده منطقه نشان داده شود/ فیلم رستاخیز هیچ منافاتی با مقرارت جمهوری اسلامی نداشته بلکه اشکال آن به فتوا و نظرات فقهی علما و مراجع ما برمی‌گردد.
نوش‌آبادي 305652 305652 305652 305652 305652 305652

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در بیستمین نشست خبری با اصحاب رسانه که پس از افتتاح نمایشگاه عکس اربعین در سرسرای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: اربعین مظهر وحدت و همبستگی و همدلی امت اسلام و شیعیان است همچنین مظهر روشنگری خیزش امت اسلام و حق طلبان تاریخ، نماد رشادت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و بی‌عدالتی و انحراف است.

 

اربعین رمز ماندگاری عاشورا و تداوم مبارزه با باطل در طول تاریخ است

وی افزود: اربعین رمز ماندگاری عاشورا و تداوم مبارزه با باطل در طول تاریخ است درس اربعین پایداری در موضع حق و مبارزه و مقاومت در برابر جبهه باطل است.

 

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در سال جاری مانند سالهای گذشته برای راهپیمایی اربعین حسینی 1 میلیون و 450 هزار نفر در سامانه سماح تحت مدیریت سازمان حج و زیارت ثبت نام کردند که 1 میلیون و 50 هزار نفر هزار نفر مدارک خود را تحویل دادند و برای  900 هزار نقر از طریق سازمان حج و زیارت ویزا صادر شده است البته تعدادی نیز ویزای خود را از طریق سفارت خانه و وکنسولگری عراق دریافت کردند.

 

پیش‌بینی حضور یک میلیون و نیم زائر حسینی دراربعین سال جاری

نوش‌آبادی بیا داشت: پیش بینی می‌کنیم در اربعین سال جاری یک و نیم میلیون نفر در مراسم بزرگ اربعین حسینی حضور پیدا کنند، برای نخستین بار خدمات ویژه در نقاط مرزی نظیر خرمشهر، سوسنگر، اهواز، مهران و ایلام فراهم شده است.

 

وی افزود: با توجه به محدودیت‌ها حتما زائران اربعین باید با ویزا و پاسپورت از مرز خارج شود بر همین اساس مسئولان ایرانی و عراقی از ورود کسانی که بدون ویزا وارد می‌شوند جلوگیری خواهد کرد.

 

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به نمایشگاه عکس اربعین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه عکس و تصاویر برگزیده‌ای که عکسان، خبرنگاران و مردم از سال گذشته تهیه کرده بودند برای نشان دادن حضور پرشور ملت ایران و سایر ملت‌های مسلمان به نمایش گذاشته شد.

 

نوش‌آبادی در پرسش و پاسخ خبرنگاران

در ادامه نوش‌آبادی در پرسش و پاسخ با خبرنگاران در خصوص رسیدگی به تخلفات برخی مطبوعات یا سایت‌ها، گفت: بر اساس مصوبه قانون مطبوعات وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به تخلفات مطبوعات و سایت‌ها بپردازد که ما نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام دادیم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره برخورد با فعالیت برخی شبکه‌های معاند، عنوان کرد: با کسانی که عامدانه با شکبه‌های ماهواره‌ای و رادیویی معاند رابطه دارند یا اصرار بر ارتباط دارند به طور قطع برخورد قانونی خواهد شد.

 

اقلیت نادری بدون آگاهی با شبکه‌های معاند ارتباط برقرار کردند که تذکر داده می‌شوند

نوش‌آبادی افزود: اقلیت نادری هستند که بدون آگاهی با این شبکه‌ها ارتباط برقرار کردند که تذکر داده می‌شوند اما در کشور ما خوانندگان و هنرمندانی که ارتباط، بیان و تعامل آگاهانه با شبکه‌های خارج از کشور داشته باشند بسیار انگشت شمار هستند، کسانی هم که در گذشته سابقه همکاری با شبکه‌ها یا سایت‌های معاند را داشتند به طور قطع در کشور مجوزی برای فعالیت خود دریافت نخواهند کرد.

 

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره جایزه جلال آل احمد، اظهار داشت:  با توجه به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شده میزان جایزه جلال آل احمد کاهش یابد سال گذشته به زحمت جایزه تأمین شد اما در سال جاری برای رفع مشکل تامین جایزه مقرر شده که میزان تعداد جایزه جلال با جایزه کتاب سال همطراز شود.

 

علت نفوذ دشمن به خطر افتادن منافع آنها است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره موضوع نفوذ دشمن، بیان داشت: موضوع نفوذ در بعد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همواره مطرح بوده است با توجه به اینکه انقلاب اسلامی منافع نظام سلطه را به خطر انداخته و بازار انحصارگران را کساد کرده است بنابراین آنها به شیوه‌های مختلف سعی کردند تا در حیطه‌های مختلف نفوذ پیدا کنند اما با تلاشی که مردم و مسئولان داشتند این پروژه‌ها در عرصه‌های نظامی، امنیتی و اقتصادی موفق نشده است.

 

نوش‌آبادی افزود: به طور قطع با توجه به آگاهی مردم مسئولان نسبت به توطئه‌های دشمن نیت‌های شوم و تفکرات آنها در کشور محلی برای بروز و ظهور پیدا نخواهد کرد، ما در بخش فرهنگی تلاش کردیم منطبق با سیاست‌های نظام و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و شورای فرهنگی انقلاب اسلامی حرکت کنیم.

 

اگر زندگی ما سبک ایرانی اسلامی باشد نفوذ دشمن بی‌اثر خواهد بود

وی گفت: اگر زندگی ما با سبک زندگی ایرانی اسلامی منطبق باشد دشمن در فعالیت‌های خود موفق نخواهد بود نفوذ زمانی صورت می گیرد که مردم از ارزش‌ها و باورهای انقلابی و اسلامی خود فاصله بگیرند.

 

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد در خصوص بودجه فرهنگی، ابراز کرد: دولت باید برنامه های خود را مصوب کند به مجلس ارائه دهد تا مجلس تصویب نکند ما درباره بودجه فرهنگی گزارش شفافی نخواهیم داشت.

 

نوش‌آبادی افزود: در توسعه فرهنگ نگاه همه مسئولان مثبت است یکی از دغدغه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد این بوده که بودجه فرهنگی خود را به میزان نیاز اخذ کنیم به طور قطع با دغدغه‌های رهبری و مسئولان، دولت نیز با همین انگیزه و نیت در بودجه‌بندی تصمیم خواهد گرفت.

 

تلاش ما توسعه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی است

وی در ادامه گفت: ما به لحاظ کیفی و کمی تلاش می‌کنیم که فرهنگ ما در سطح فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی باشد.

 

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد  توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنر مساجد، عنوان کرد: از بخش‌های مهم حوزه فعالیت‌های فرهنگی هنری مساجد است که نیروهای مومن کشور در آن فعالیت دارند در سال جاری نقش کانون‌های مساجد در بحث اربعین بسیار پررنگ و جدی بوده است، در این زمینه نیز تلاش ما این است که فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد را توسعه دهیم.

 

با توجه به منابع و امکانات فعالیت‌های قرآنی توسعه پیدا می‌کند

نوش‌آبادی در خصوص 10 میلیون حافظ قرآنی که سوال خبرنگار دیگری بود، گفت: با توجه به منابع، امکانات و آنچه در اختیار داریم فعالیت‌های قرآنی خود را توسعه می‌دهیم تا کنون صدها مسابقه قرآنی داخلی و خارجی، توسعه فرهنگ قرآنی با همایش‌ها و کنفرانس ها داشتیم اما این بودجه و اعتبارات کافی نیست برای توسعه مطلوب فعالیت‌های قرآنی و تقویت حافظان قرآنی به بودجه بیشتری نیاز است، بودجه فعلی 14 میلیارد است اما کافی نیست.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص فیلم رستاخیر، اظهار داشت: این فیلم در کشورهای دیگر در حال اکران است وزارت ارشاد تلاش می‌کند که این فیلم در پشت نوبت اکران قرار نگیرد در واقع با رفع نواقص قصد اکران آن را داشتیم اما تا کنون انجام نشده است.

 

فیلم رستاخیر از نظر فقهی علما و مراجع اشکال دارد

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: فکر می‌کنم دوستان باید مقداری انعطاف خرج دهند تا این فیلم اکران شود ما مشکلی نداریم ستادی که مقرر شده کم و کیف اصلاح این فیلم را بررسی کند باید تلاش کنند تا این مساله حل و فصل شود، این فیلم هیچ منافاتی با مقرارت جمهوری اسلامی نداشته بلکه اشکال آن به فتوا و نظرات فقهی علما و مراجع ما برمی‌گردد.

 

نوش‌آبادی در خصوص صندوق حمایت از فعالان قرآنی، اظهار داشت: انتظارات در حمایت از جامعه و نهادهای قرآنی در زمینه بیمه تکمیلی، آتیه شغلی معقول و قابل دفاع است آخرین اطلاعات ما مبنی برا این است که به تدریج تمام کسانی که در حوزه قرآنی فعال هستند تحت پوشش قرار داده می‌شود.

 

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم با توجه به وسع و منابع خود خادمان قرآنی را تحت پوشش قرار دهیم، اما نهادهای غیر دولتی در برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی با همه مشکلات نیازمند حمایت همه نهادها است در آینده برگزاری جشنواراه قرآنی به سمتی خواهد رفت که موسسه مردم‌نهاد متولی برگزاری نمایشگاه باشند.

 

امروز باید در قالب فیلم و سریال چهره زشت تکفیری‌ها نشان داده شود

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد، در خصوص همرگرایی هنرمندان در مقابله با گروه‌های تکفیری، بیان داشت: امروز باید در غالب فیلم و داستان چهره زشت و مذموم جریانات ناامن‌کننده منطقه از طریق هنر و ابزارهای هنری منتشر شود نقش هنرمندان با ساخت فیلم وسریال در این زمینه در مقطع کنونی می‌تواند تاریخی باشد.

 

وی افزود: برخی از فیلم‌های سال جاری جشنواره فجر با نگاه منطقه‌ای است که برای افشای همین جریان‌های تروریستی منطقه‌ای است، خوب است که مطبوعاتی‌ها نیز در این زمینه تلاش کنند ممکن است این جریان تکفیری و داعشی دامن بسیاری کشورها را فراگیرد.

 

نوش آبادی در ادامه ابراز کرد: امروز که رهبر معظم انقلاب دومین نامه را خطاب به جوانان اروپا و غرب نوشتند واقعیت‌های بین‌المللی و نگاه جمهوری اسلامی را نسبت به تحولات دنیا نشان می‌دهد، در این زمینه هنرمندان باید بتوانند تولید محصولات فرهنگی کنند./807/202/ب2

ارسال نظرات