۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۳۰۵۷۳۰
حجت الاسلام شعبانی:

بدون معرفت نمی‌توان ادعای محبت اهل‌بیت را داشت

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم لازمه محبت به اهل بیت(ع) را معرفت و شناخت جایگاه آنها عنوان کرد و گفت: اینکه قرآن می‌فرماید دعوت خدا و رسولش را اجابت کنید به این علت است که طبق فرموده خود قرآن با این دعوت انسان حیات جاودان پیدا می‌کند.
محبت به اهل بيت(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام شعبانی، شامگاه امروز در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه بهترین عمل و خیر در این دنیا مَحبت به اهل بیت(ع) است، گفت: اعمال انسان در این دنیا نابود نمی‌شود و هر عملی یک عکس‌العملی و پاسخی دارد همانطور که قرآن کریم به این موضوع اشاره دارد و می‌فرماید «هر کس به اندازه ذره‌ای کار خیری انجام دهد آن عمل می‌ماند و هر کسی کار بدی به اندازه ذره خردلی انجام دهد باز پاسخی داشته و اثر آن از بین نمی رود.

 

وی افزود: دوست داشتن اهل بیت(ع) از کارهای خیری است که از اصول وجوبی شیعه است؛ زیرا ما معتقد هستیم که در عالم قبر و قیامت از ما از در مورد دوستی اهل بیت(ع) و عشق به آن‌ها سؤال می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «اولین اثر دوستی با اهل بیت(ع) محشور شدن و حشر با آن‌ها است؛ زیرا طبق سخن حضرت رسول(ص) انسان هر چیزی را که دوست داشته باشد با آن محشور می شود؛ همچنین حضرت علی (ع) هم می‌فرمایند که هرکس ما اهل بیت را دوست داشته باشد با ما محشور می شود.

 

وی با بیان اینکه آیه 68 سوره نسا می‌فرماید که هرکس پیامبر(ص) و خاندانش را دوست داشته باشد با انبیاء و صلحا و با پیامبر(ص) محشور می شود، گفت: دوست داشتن اهل بیت(ع) به این معنا است که ما اولین مَحبت و عشقی را که در دل خود جای می‌دهیم باید مَحبت به اهل بیت(ع) باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم لازمه محبت به اهل بیت(ع) را معرفت و شناخت جایگاه آنها عنوان کرد و افزود: اینکه قرآن می فرماید دعوت خدا و رسولش را اجابت کنید به این علت است که طبق فرموده خود قرآن با این دعوت انسان حیات جاودان پیدا می کند.

 

حجت‌الاسلام شعبانی با تأکید بر اینکه دعوت خدا از ما این است که خدا و رسول و اولی الامر را اطاعت کنیم، اظهار کرد: این دعوت در کنار دعوت به نماز و سایر اعمال عبادی از مهم‌ترین دعوت های قرآنی مسلمانان است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: اصحاب صفه به این دلیل که از نظر مالی چیزی نداشتند تحت فشار بودند و به همین دلیل خداوند دستور پیمان برادری میان انصار و مهاجر را داد و به این ترتیب سعد بن ربیع و عبدالرحمان بن عوف از اصحاب صفه با هم برادر شدند و سعد که از انصار بود برادر عبدالرحمان شد و عبدالرحمان را که چیزی نداشت به خانه برد.

 

حجت‌الاسلام شعبانی ادامه داد: سعد به عبدالرحمان و گفت من چند خانه و میزان زیادی زمین دارم و چون برادری به اسم نیست من اموال خود را با تو تقسیم می‌کنم و چون دو همسر دارم یکی را طلاق می‌دهم تا بعد از اتمام عده تو با او ازدواج کنی که عبدالرحمان بن عوف گفت تا همین جا مَحبت تو در حق من بس است و پس از آن عبدالرحمان بن عوف از پیمغبر جدا شد و به حضرت علی (ع) در شورای شش نفره خیانت کرد اما سعد بن ربیع چون عشق به پیامبر(ص) داشت در جنگ احد زخمی شد و توان پاسخ نداشت و چون نام پیامبر(ص) را شنید برخاست و به او گفتند پیامبر(ص) به تو سلام رسانده که با انبوه زخم ها از جای بلند شد و گفت ای سعد محال است تو زنده باشی و خاری در پای برود که از حال رفت و به شهادت رسید.

 

وی افزود: امام صادق(ع) در مورد برکات مَحبت به اهل بیت(ع) می فرمایند«خانه‌های شیعیان برای عرشیان مانند ستارگان آسمان برای زمینیان است».

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مرگ شیعیان و محبان اهل بیت(ع) برای آن‌ها مانند شهادت است و چشم روشنی محبان اهل بیت(ع) هنگام مرگ این است که زمانی که هیچ‌کس نمی‌تواند برای او نفع داشته باشد حضرت علی(ع) در هنگام مرگ و در شب اول قدر به بالین او آمده و از او دلجویی می کند.

 

حجت‌الاسلام شعبانی حضور در مجالس اهل بیت(ع)، ذکر یاد و نام آن‌ها، الگو برداری از آن‌ها را از مهم‌ترین کارهای عنوان کرد که مَحبت اهل بیت(ع) را در دل ما زنده می کند./968/پ202/ف

ارسال نظرات