۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۳۰۵۷۸۷

بدحجابی و به مخاطره افتادن امنیت اخلاقی

خبرگزاری رسا ـ حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‌توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
بدحجابي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، رییس پلیس تهران بزرگ درباره برخورد پلیس با بدپوششی و کشف حجاب در برخی از معابر پایتخت می‌گوید: از گذشته برخورد با بدپوششی و کشف حجاب یا هرگونه اقدام هنجارشکنانه توسط سرنشینان خودروها در دستور کار پلیس بوده و پلیس در مواجهه با چنین مواردی اقدام به توقیف خودرو متخلفان می‌کند و متهمان را به دستگاه قضائی ارجاع می‌دهد.

 

- دور دور کردن همراه با موازی‌رانی اتومبیل تعدادی دختر و پسر 20 تا 30 ساله درخیابان‌های پایتخت آن هم با خودروهای لوکس و مدل بالا، تفریح و سرگرمی خاصی برای آنها شده، که هیچ جای دنیا نمونه‌اش را هم نمی‌توان دید.

 

-این روزها دور دور کردن خودروها درکوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های لنگرود و در ساعات بامدادی علاوه بر ایجاد مزاحمت برای شهروندان، ناهنجاری‌هایی را به‌دنبال داشته که از دید مسئولین دور مانده است. یکی از مهم‌ترین ناهنجاری‌هایی که در دور دور کردن خودروها در خیابان‌های لنگرود به چشم می‌خورد، حضور خانم‌های بی‌حجاب بر رکاب موتورسیکلت‌هاست. علاوه بر این صدای بلند ضبط خودروها در کوچه‌ها، صدای بوق‌های ناهنجار، حرکات زیگزاگ و صدای ناهنجار اگزوز خودروها و... نیز یکی دیگر از ناهنجاری‌هایی است که در شب‌ها، خواب را از چشم همشهریان لنگرودی ربوده است.

 

از ابتدای امسال تاکنون، پلیس راهنمایی و رانندگی یک‌هزار و ٨٧ خودروی لوکس و ویژه را به دلیل دور دور کردن، توقیف و روانه پارکینگ کرد.

 

آنچه در بالا آورده شده نمونه‌ای از خبرهایی است که در مورد مشکلات و چالش‌های پدیده ناهنجار پرسه زدن خودروها با سرعت بالا طی چند ماهه اخیر در مطبوعات انعکاس یافته‌اند.

این معضل اجتماعی وقتی با چالش فرهنگی بدحجابی توام می‌شود، مشکلات عدیده‌ای را برای تردد خانواده‌های متدین و قانونمند در جامعه اسلامی ایجاد می‌کند. این معضل بیشتر در کلانشهرها و شهرهای ساحلی و تفریحی به چشم می‌آید. به هرجهت توجه مسئولان را به خود جلب کرده به‌گونه‌ای که همین اواخر سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در سخنانی به برخورد جدی با خودروهای سرعت بالا و رانندگان یا سرنشینان بی‌حجاب آنها تذکرداده است. آنچه درپی می‌آید گزارشی در باب بازتاب سخنان سردار اشتری از نگاه اقشار مختلف و صاحب نظران گوناگون است.

 

ادامه راه شهدا با حفظ حجاب

حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‌توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.

 

عاطفه جورابچی یک دانشجو رشته کامپیوتر با اشاره به اینکه ترم اول نسبت به مقوله حجاب بی‌توجه بوده و با یک اتفاق خاص مسیر زندگی‌اش تغییر کرده، برایمان می‌گوید: «تا همین چندی پیش بدحجاب بودم. یک روز سر مزار شهیدی رفتم. مادر شهید سر قبر فرزندش بود. من دیدم دائما نگاهم می‌کند و چیزهایی در دلش می‌گوید که از نگاهش پیدا بود. راستش را بخواهید این قضیه چند هفته طول کشید تا اینکه یک روز مادر شهید به من گفت: شما چرا هر هفته سر قبر پسر من می‌آیید؟! گفتم: یه حاجت داشتم از شهید شما گرفتمش؛ حالا برای ادای دین می‌آیم سر مزارش. دیدم بدون هیچ تاملی گفت: دخترم یک چیزی بگم ناراحت نمی‌شی؟! گفتم: نه،بفرمایید. گفت: عزیزم چرا تو زیبایی‌ات را به نگاه نامحرمان می‌سپاری؟ تو را به روح شهیدم قسم می‌دهم از این به بعد چادر سرت کن. این قبیل گفت و گوها چند وقتی طول کشید تا اینکه روز تولدم مادر شهید به من چادری هدیه دادند. من از آن زمان به بعد چادری شدم و واقعا ازآن مادر شهید ممنونم چون آرامش به من بخشید.این دانشجو ادامه می‌دهد:«باید حجاب را با مطالعه و گفت و گو بپذیریم. نسبت به فواید و زندگی پربرکت در سایه حجاب هر چه می‌توانیم آگاهی کسب کنیم.ضمنا نباید فراموش کرد که مردم ما برای همین مسائل فرهنگی و احیای حجاب انقلاب کردند. همین فاکتورهاست که انقلاب ما را از سایر انقلاب‌ها در کشورهای دیگر متمایز کرده است. نگاه دیگر این است که ما باید ادامه‌دهنده راه شهدا باشیم. یکی از مسیرهایی که می‌توان راه شهدا را ادامه داد،حفظ حجاب و عفت در جامعه اسلامی ست.»

 

از حفظ عفاف تا به جوش آمدن غیرت

علی روزبهانی یک دانشجو در باب اهمیت حفظ حجاب توسط جوانان -دختران و پسران- برایمان توضیح می‌دهد: «اگر چه در باب حجاب ظاهری به بانوان توصیه‌های فراوانی شده، اما فراموش نکنیم که نوع دیگری از حجاب رفتاری، کلامی و نوع نگاه در برابر جنس مخالف است. رفتاری که توام با دلبری باشد و نگاهی که بیش از حد یک نگاه عادی است و از آن به رها شدن تیری از جانب شیطان یاد شده نیز می‌تواند به همان اندازه عدم رعایت پوشش اسلامی مفسده‌برانگیز باشد. جالب است که نگاه به نامحرم در قرآن مجید به تیری از جانب شیطان توصیف شده، تیری که امروزه شیطان در جبهه فرهنگی قصد رها کردنش را دارد. ما نباید نا آگاهانه یا خدای نکرده آگاهانه به این هجمه‌ها دامن بزنیم و آتش بیار آتش دشمنان شویم

زیبا دانشور یک خانه‌دار و مادر یک نوجوان برایمان می‌گوید: «الان با این تیپ‌ها و سر و وضع‌هایی که برخی از جوانان در مترو و گوشه و کنار شهر به نمایش می‌گذارند باید خیلی با بچه‌ها صحبت کرد تا از این مدل‌ها دور بمانند. همان‌طور که می‌دانید اولین گام در حرکت به‌سوی انحطاط تغییر تیپ و آرایش و پوشش است.

امرالله احمدی راننده تاکسی نیز از دیدن هر روزه صحنه‌های بی‌حجابی و بدحجابی در گوشه و کنار شهر گلایه‌های دامنه داری دارد. وی می‌گوید: هر مردی با دیدن چنین صحنه‌هایی غیرتی شده و احساس نارضایتی می‌کند. من این جوان‌ها را فرزندان خودم می‌بینم و گاه سعی دارم با لحنی ملایمت آمیز نصیحت شان کند.

 

ده‌ها آسیب اجتماعی و فرهنگی  زاییده بی‌حجابی

لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر جامعه‌ای یک‌سری قوانین خاص خود را دارد که شهروندان آن جامعه ملزم به رعایت آن قوانین هستند، در گفت و گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «ما در کشوری زندگی می‌کنیم که قوانینمان اسلامی است. احترام گذاشتن به قوانین در همه جای دنیا نشانه‌ای از بلوغ فکری و سیاسی افراد محسوب می‌شود. در نگاه دیگر باید پذیرفت که یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ملاحظاتی در باب حجاب بوده که مسئولین باید در اجرای دقیق آن کوشا باشند .

 

وی ادامه می‌دهد: «برخی از قوانین به دلیل اینکه در آنها شرایط متعددی لحاظ شده گاه برای مجری سرگردانی ایجاد می‌کنند. در طرح حجاب که در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد برررسی قرار گرفته در اصل می‌خواسته‌ایم وجوب قانون حجاب را به روشنی شفاف‌سازی کرده و نقایص را رفع کنیم. برای مثال همین ناهنجاری رانندگان و سرنشینان بدحجاب و بی‌حجاب خودروها و مضاف بر آن راندن با سرعت بالا به همراه حرکات نمایشی خطرناک است. بعضی‌ها تاکنون می‌پنداشته‌اند محیط داخل خودرو حریم شخصی محسوب می‌شود، در حالی که نه تنها حریم شخصی نیست، بلکه مشمول قوانین مکان‌های عمومی در جامعه اسلامی می‌شود.»

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اصل موفقیت در اجرای طرح حجاب اسلامی همگامی مردم و مسئولان را می‌طلبد، در باب آسیب‌های اجتماعی بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه می‌گوید: «پدیده شوم طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، سستی ارکان خانواده، کاهش رضایتمندی از زندگی زناشویی و... همگی نمونه‌ای از ده‌ها آسیب اجتماعی و فرهنگی بدحجابی و بی‌حجابی محسوب می‌شوند.

 

دور دور کردن مصداق بارز رفتار تازه به دوران رسیده‌ها

پدیده دور دور کردن خودروها ناشی از روحیه اشرافی گری درسایه ثروت‌های باد آورده و فاصله گرفتن از عموم مردم است.

 

دکتر مینو اصلانی فرمانده بسیج جامعه زنان کشور ضمن بیان مطلب بالا در گفت‌و گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: فرزندان ثروتمندان تازه به دوران رسیده به دلیل بی‌دغدغه بودن و دسترسی به ثروتی که حتی نمی‌دانند ازآن چگونه استفاده کنند، بدون نظارت والدین بر عملکردشان به این قبیل دور‌زدن قوانین مدنی و معنوی در جامعه اسلامی دست می‌زنند. در حالی که از ثروت باید در جهت رشد اقتصادی و توسعه بخش‌های تولیدی استفاده شود.

 

وی به رخ کشیدن دارایی‌ها را یکی از زشت‌ترین صفات اخلاقی معرفی کرده و می‌گوید: «در شکل‌گیری تردد خودروهای لوکس با سرعت بالا بحث فخرفروشی و خود برتربینی‌ها مطرح می‌شود. این قبیل افراد خود را برتر از همه حتی قانون دانسته، گویی انتظار دارند که قانون برایشان فرش قرمز پهن کند، این در حالی است که جامعه اسلامی انتظار برخورد با چنین قانون‌شکنی‌هایی دارد.»

 

این کارشناس مسائل فرهنگی ضمن تاکید بر اینکه باید با این قشر بطور جدی برخورد شود، توضیح می‌دهد: «این قبیل ناهنجاری‌ها بویژه بر روی نوجوانان که هنوز پخته نشده‌اند و در مقام مقایسه طبقاتی برمی‌آیند، اثرات به مراتب منفی‌تری گذاشته و ممکن است آنها را به نوعی به واخوردگی اجتماعی مبتلا سازد.از سوی دیگر یکی از آموزه‌های اخلاقی قرآن کریم این است که با فخرفروشی بر روی زمین راه نروید.این آموزه‌های قرآنی باید در قالب موضوعات درسی از سنین مدرسه در ذهن افراد نهادینه شود.»

 

از دکتر اصلانی سوال می‌کنم: منطق قرآن چیست که نباید بر روی زمین با تبختر راه رفت؟ وی پاسخ می‌دهد: «درپی همین فخرفروشی‌هاست که بحران هویت شکل می‌گیرد. ثروت به جای اینکه وسیله‌ای برای رونق اقتصادی واقع شود به وسیله‌ای برای تجمل‌گرایی و تبختر تبدیل می‌شود. اینگونه جامعه ضربات اقتصادی را متحمل خواهد شد. درپی برتربینی گروهی تازه به دوران رسیده چه بسا قوانین مدنی جامعه زیر پا گذاشته شده و ایجاد اضطراب و سلب آرامش برای خانواده‌ها را درپی خواهد داشت.»

 

گلایه خانواده‌های متدین از بی‌حجابی و بدحجابی

دکتر اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان کشورادامه می‌دهد: «از نقض قوانین مدنی که بگذریم به مسئله نقض قوانین فرهنگی و ارزش‌های جامعه اسلامی در قالب بدحجابی و بی‌حجابی می‌رسیم. بعضا دیده شده که رانندگان و یا سرنشینان خودروهایی که با تخلف دور دور کردن سلب آسایش می‌کنند، بدحجاب و یا بی‌حجاب هستند. مسلما در جامعه اسلامی ما که عموم خانواده‌ها متدین و معتقدند نسبت به این قبیل ناهنجاری‌ها و ضد ارزش‌ها گله‌مند بوده ومعترض اند.»

 

وی برای مقابله و رفع این ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی راهکارهایی ارائه داده و می‌گوید: «برای رفع این قبیل معضلات ابتدا باید از آموزش در مدارس آغاز کرد و نسبت به قانون‌شکنی‌های مدنی و فرهنگی آموزش‌ها و تذکراتی را در قالب موضوعات درسی ارائه داد. در گام بعدی احتیاج به قوانین مستحکم و حمایت از عاملین و مجریان طرح عفاف و حجاب نظیر نیروی انتظامی و قوه قضائیه داریم.چنانچه در برخی موارد با کمبود قانون روبه‌روییم، مجلس شورای اسلامی باید به میدان آمده و قوانین مستحکمی در برخورد با رانندگان و سرنشینان متخلف تصویب کند، چرا که با این کار هم با جان مردم بازی می‌شود و هم رواج ضدارزش‌هاست./998/د102/ف

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات