۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۳۰۵۸۶۴
معاون آموزش حوزه‌‌های علمیه خواهران:

مدیریت اشتباه آموزشی، هویت طلبگی را خدشه‌دار می‌کند

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این‌که انگیزه‌های جدی برای توسعه فعالیت‌ها در مدارس علمیه خواهران وجود دارد، گفت: هر کدام از اجزای مدیریتی باید در این زمینه نقش آفرینی داشته باشند؛ اگر سیستم آموزشی منعطف نباشد، دروس را برای طلاب فرسایشی کرده و آن‌ها را خسته می‌کند.
محمود خالقي، معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه خواهران محمود خالقي معاون پژوهش حوزه هاي علميه خواهران

به گزارش خبرگزاری رسا، محمود خالقی، معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، در مراسم اختتامیه دوازدهمین اجلاس سراسری مدیران واحدهای آموزشی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد،  با بیان این‌که انگیزه‌های جدی برای توسعه فعالیت‌ها در مدارس علمیه خواهران وجود دارد، گفت: هر کدام از اجزای مدیریتی باید در این زمینه نقش آفرینی داشته باشند. اگر سیستم آموزشی منعطف نباشد، دروس را برای طلاب فرسایشی کرده و آن‌ها را خسته می‌کند.

 

وی مهم‌ترین مشکلات بخش آموزش حوزه‌ها را توجه نکردن به نظرات کارشناسی مدیران و اساتید مدارس،حجم زیاد متون آموزش و عدم وقت نداشتن برای برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی دانست و گفت: انسان در معارف دینی از جایگاه خاصی برخوردار است که خداوند بیانات خاصی در قرآن نسبت به او بیان داشته که نشانگر این جایگاه است.

 

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران کشور بیان کرد: اگر کسی می‌خواهد به جایگاه خاصی که خدا برای انسان بیان کرده برسد، باید خود را بهتر بشناسد و پس از این شناخت بهتر نیز می‌تواند به این جایگاه برسد. اگر کسی به این مقام برسد و ارزش خود را پیدا کند، مسلما از دو بال علم و اختیار بهره برده است.

 

وی ضلالت و جهالت را مهم‌ترین مانع در رسیدن به کمال انسانی دانست و تأکید کرد: اگر کسی می‌خواهد این موانع را بردارد باید تزکیه شده و به جایگاه تعلیم راه پیدا کند.

 

خالقی تصریح کرد: رسالت انبیای الهی این بود که انسان را به جایگاه واقعی خود برسانند؛ امام حسین(ع) نیز همین مسیر را طی کرده و انسان و بشریت را از یک ضلالت تاریخی نجات دادند.

 

وی یادآور شد: رسالت حوزه‌های علمیه نیز رفع جهالت و اراده برای رسیدن به کمال انسان است؛ در این میان هم تعلیم و اسوه بودن برای طلاب لازم است. انسان برای رشد نیازمند الگوی فردی یا سازمانی است.

 

خالقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که حوزه علمیه خواهران، در تعاملات شخصی و فردی بسیار موفق بوده است، اظهار کرد: آیت‌الله شرعی در این زمینه بسیار تلاش کردند و الگوی تعاملات فردی و نیت خالص در این زمینه است. امروز نیز مدیر حاضر حوزه‌های علمیه خواهران الگوی کاملی در این زمینه است.

 

وی ادامه داد: این اخلاق کریمه باید در امور آموزشی نیز ساری و جاری شود؛ نظام آموزشی باید هم پای این رفتار کریمانه پیش برود.

 

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران کشور یادآور شد: مرحوم طاهایی با دست خالی در نظام طاغوت مدرسه‌ای تشکیل داد که این همه برکات داشت. امروز نیز باید سعی کنیم با همین رویکرد کار کنیم و اگر با این امکانات خود را با دست خالی ایشان مقایسه کنیم، باید بتوانیم روسفید باشیم.

 

وی ادامه داد: مدیران حوزه و مدارس با طلاب که خانواده خودشان به شمار می‌آید، رفتار کریمانه‌ای داشته باشند؛ چرا که انسان را الگو کرده و سبب احترام متقابل دیگران نیز می‌شود.

 

خالقی خاطرنشان کرد: هویت روحانیت و طلبگی نباید بواسطه مدیریت بد آموزشی، خدشه‌دار شود؛ زیرا نظام آموزشی می‌تواند تا حد زیادی هویت طلاب را شکل دهد و در آینده، آن‌ها را در یک ذهنیت خاص قرار می‌دهد.

 

وی بیان کرد: انگیزه‌های جدی برای توسعه فعالیت‌ها در مدارس وجود دارد که هر کدام از اجزای مدیریتی باید در این زمینه نقش آفرینی داشته باشند. اگر سیستم آموزشی منعطف نباشد، دروس را برای طلاب فرسایشی کرده و آن‌ها را خسته می‌کند.

 

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد: در حال حاضر 60 طلبه در سطح چهار پذیرش شده و در حال تحصیل هستند؛ در این زمینه ارزیابی به استان‌ها واگذار شده و شرح وظایف معاونان آموزش نیز ابلاغ شده است.

 

خالقی در پایان گفت: برنامه‌هایی در حال تنظیم و تدوین است که شامل تعیین سهم مشارکت کارشناسان استان و مدارس، الزامات اجرای دوره عمومی، گنجاندن برنامه‌های فرهنگی، مهارتی و اخلاقی در دروس آموزشی، برنامه‌های فوق برنامه‌‌ای، تشکیل گروه‌های علمی مدارس از تفسیر، اصول و فقه، تعیین شاخص آموزشی برای مدارس، نشریه ویژه اساتید، گرایشی کردن دوره عمومی، ارزیابی متون، برگزاری المپیاد پژوهشی و دوره‌های تمهیدیه ورودی‌های سطح چهار می‌شود./998/د102/ف

 

منبع: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران

ارسال نظرات