۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۳۰۵۹۸۶

مراسم ظهر اربعین حسینی در حرم رضوی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ عزاداری و سوگواری ظهر اربعین حسینی در حرم امام رضا(ع) با سخنرانی حجت الاسلام مؤمنی و با حضور صدها هزار زائر و مجاور، کاروان و هیئات مذهبی برگزار شد.
عزاداري حسيني در حرم رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم ظهر اربعین حسینی در جمع عزاداران حسینی همراه با مرثیه سرایی و ذکر مصیبت ذاکران اهل بیت در رواق امام خمینی برگزار شد.

 

حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم با شرح زیارت اربعین در این مراسم اظهار کرد: روزی پیامبر اکرم(ص) دست امام حسین(ع) را گرفتند و به مردم گفتند این حسین بن ابیطالب است؛ نسبت به او شناخت و معرفت پیدا کنید، به طور یقین منظور پیامبر(ص) ناظر به معرفت و شناخت ظاهری شامل دانستن نام پدر و مادر، تاریخ و محل تولد ایشان نیست.

 

وی با بیان این که امام حسین(ع) سرالله است، تصریح کرد: نسبت به اسرار وجودی ایشان و به ویژگی های منحصر به فردی که در ابی عبدالله الحسین(ع) در ابعاد مختلف وجود دارد باید شناخت پیدا کرد.

 

حجت الاسلام مؤمنی اطلاق ابی عبدالله به امام حسین(ع) را یکی از این اسرار مطرح کرد و گفت: چرا به سیدالشهدا اباعبدالله؛ پدر عبدالله گفته می شود در حالی که فرزند ارشد ایشان حضرت علی اکبر(ع) است که در سن 27 سالگی در کربلا به شهادت رسید.

 

وی افزود: چه ویژگی های منحصر به فردی در امام حسین(ع) وجود دارد که عناوین «ثارالله؛ خون خدا و پسر خون خدا»، «وتر الموتور: دردانه خدا»، «لبیک داعیه الله: دعوت کننده به سمت خدا» و «اشهدانک قد اقامت الصلاة» به طور خاص برای ایشان ذکر شده است.

 

حجت الاسلام مؤمنی عنوان کرد: خداوند چهار ویژگی منحصر به فرد در امام حسین(ع) قرار داده است اول اینکه ائمه اطهار را از ذریه و نسل ایشان قرار داده است، مدت زیارت ایشان جزء عمر انسان محسوب نمی شود یعنی خداوند به زائر سیدالشهدا طول عمر می دهد، تربت اباعبدالله شفا است در صورتی که خوردن هر خاک دیگری حرام است و همچنین دعا زیر قبه ابی عبدالله مستجاب است.

 

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش گفت: روزی پیغمبر خدا(ص) ضمن خطاب ابی عبدالله با این جمله «ای زینت آسمان ها و زمین» اظهار داشتند «مصباح الهدى و سفینة النجاة» یعنی امام حسین(ع) نور هدایت و کشتی نجات است.

 

وی بیان کرد: منظور از مصباح چراغ نیست بلکه چراغ به معنای سراج است مصباح نور محضی است که هیچ گونه ظلمتی در آن راه ندارد بنابراین برای نجات از دام های دنیا باید نگاه به نور امام حسین(ع) کرد که هر کس به هر طریقی با امام حسین(ع) ارتباط پیدا کند مشمول عنایات خاص می شود.

 

حجت الاسلام مؤمنی ابراز کرد: اگر خدا بنده ای را دوست بدارد دو نعمت؛ محبت امام حسین(ع)، محبت زیارت سیدالشهدا را در دلش قرار می دهد یعنی برای رفتن به کربلا شوق و ذوق فراوان دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم به ثمره بکاء و گریه بر امام حسین(ع) طبق به روایات اشاره و عنوان کرد: گریه بر سیدالشهدا گناهان کبیره را پاک می کند، فردی که بدبخت است به حرم اباعبدالله(ع) رود خوشبخت بیرون می آید، اولین فرد دعاگو برای زائر امام حسین(ع) مادرش حضرت فاطمه زهرا(س) است، پیامبر(ص) به زائر ایشان سلام و درود فرستاده و فرموده اند که گناهانت بخشیده شد و زندگی تازه ای را آغاز کن.

 

گفتنی است، نماز ظهر اربعین حسینی در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به امامت آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد اقامه شد./1308/202/ب2

ارسال نظرات