۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۳۰۶۱۷۵
حجت الاسلام مؤمنی تبیین کرد؛

جایگاه عقل در افزایش عبودیت انسان

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مؤمنی گفت: طبق روایات عقل عبارت است از «ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمن وَ اکتسب بِهِ الجَنان»، یعنی هر امری که عامل قرب به خدا باشد، عقلانی است و هر امری که به هر صورتی بخواهد ما را از خدا دور کند، جهل است.
حجت الاسلام مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی شامگاه پنجشنبه در دومین شب از مراسم عزاداری دهه آخر صفر که در محل حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی برگزار شد، به تبیین نقش عزاداری برای سیدالشهداء(ع) در مسیر سلوک انسان پرداخت و گفت: از رهگذر بکاء بر اباعبدالله انسان می تواند درجات سلوکی را یکی پس از دیگری طی کند.

 

وی با یادآوری سخنان شب گذشته خود در خصوص نعمات الهی زمینه ساز بندگی خداوند، افزود: خداوند نعمت ممتازی به نام عقل به انسان عرضه داشته که ثمره آن تفکر است و انسان با توجه به این پیامبرِ درونی می تواند مسیر صحیح را از ناصحیح تشخیص دهد به شرط آن که تحت تأثیر قوایی چون وهم، خیال و شهوت نشود تا حجابی روی عقلش قرار نگیرد.

 

این سخنران مذهبی با اشاره به این که عقل انسان او را به سمت عبودیت پروردگار سوق می دهد، خاطرنشان کرد: طبق روایات عقل عبارت است از «ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمن وَ اکتسب بِهِ الجَنان»، یعنی هر امری که عامل قرب به خدا باشد، عقلانی است و هر امری که به هر صورتی بخواهد ما را از خدا دور کند، جهل است.

 

حجت الاسلام مؤمنی اظهار کرد: امام صادق(ع) در تفسیر عبودیت، آن را بذل تمام سرمایه ها در راه خدا دانسته اند؛ عقل می گوید این سرمایه ها را در جایی قرار دهیم که سودمند واقع شود چرا که هیچ عاقلی سرمایه اش را در معرض نابودی قرار نمی دهد؛ جایی که قرار گرفتن سرمایه ها در آن سودمند است، بندگی خدا است.

 

وی در پایان بندگی خداوند را در سه مفهوم «علم انسان به خیرخواهی خداوند»، «جدایی با هرچه انسان را از خدا فاصله می دهد» و «نزدیکی به خداوند» خلاصه دانست و تأکید کرد: در رأس اعمالی که انسان را به خدا نزدیک می کند، «نماز» قرار دارد و امام حسین(ع) در شب عاشورا فرمودند «إنّی اُحِبُّ الصَّلوه»؛ پس نمی شود کسی بگوید دوستدار حسین(ع) است و نسبت به نماز بی تفاوت باشد./820/203/ب1

ارسال نظرات