۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۳۰۶۲۵۵
استاد حوزه علمیه تأکید کرد؛

ضرورت بهره‌گیری از سیره ائمه اطهار در امر به معروف و نهی از منکر

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با بیان اینکه بهترین کسانی که در این عالم امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند امامان معصوم(ع) هستند، گفت: مصداق این مطلب کلام خداوند در سوره آل عمران است که می‌فرماید باید در میان شما امتی باشند که مردم را به سوی خیر و خوبی دعوت و به نیکی‌ها امر و از بدی‌ها نهی کنند.
حجت الاسلام احسان کريميان‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام احسان کریمیان‌ها معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین صبح امروز در حسینیه شهید آوینی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین با اشاره به اهمیت امر به معروف، گفت: ما باید امر به معروف را از امام معصوم بیاموزیم و آموزگاران ما باید اهل بیت(ع) باشند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه بهترین کسانی که در این عالم امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند امامان معصوم(ع) هستند، افزود: مصداق این مطلب کلام خداوند در سوره آل عمران است که می‌فرماید باید در میان شما امتی باشند که مردم را به سوی خیر و خوبی دعوت و به نیکی‌ها امر کنند و از بدی‌ها نهی کنند.

 

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: با توجه به مطالبی که در منابع دینی وجود دارد می توان امر به معروف را این گونه تعریف کرد، هر کار خیر و نیکی که حسن و خوبی آن به واسطه سه منبع عقل، شرع و فطرت پاک انسان تایید شود.

 

منکر چیزی است که ضد خدا و آموزه‌های دینی باشد

این کارشناس حوزوی در بیان اینکه منکر چیزی است که ضد خدا و آموزه‌های دینی باشد تصریح کرد: اسلام اگر امر به معروف را زیاد مطرح می‌کند در نظر دارد یک حساسیتی را در انسان به وجود آورد که از کنار حوادث به راحتی عبور نکنیم، اما ظرافتی که در امر به معروف امامان معصوم(ع) وجود داشته این بوده که آن‌ها امر به معروف خود را از طریق غیرمستقیم به مردم اعلام می‌کردند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: عمده ترین دلیلی که نهضت عاشورا را زنده و پایدار نگه داشت روش‌های هنرمندانه اباعبدالله(ع) بود، حضرت در شب عاشورا به یک شکل صحبت می‌کند، اما در روز عاشورا به گونه‌ای دیگر امام حسین(ع) در شب عاشورا خوب‌ها را غربال کردند و در روز عاشورا اشقیا و بدان را.

 

حجت الاسلام کریمیان‌ها اظهار کرد: تا انسان زنده است و علائم حیاتی در وجودش هست هم امید به حیاتش می‌رود هم بیم شقاوت و گمراهی او.

 

وی با بیان اینکه واژه عقل چهل‌ونه مرتبه در قرآن تکرار شده است گفت: تعاریف بسیار زیادی برای عقل ارائه شده اما بهترین تعریف عقل این است که قوه‌ای است که به تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌پردازد یعنی مواد خامی را که حس برای عقل می‌فرستد آن را تجزیه و تحلیل می‌کند، در حال حاضر عده زیادی حرف‌ها را می‌شنوند و توجه می‌کنند اما عقل آنها قدرت تجزیه و تحلیل را ندارد.

 

این استاد حوزه خاطر نشان کرد: کسانی که در لشکر کفر در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند می‌دانستند که امام مصباح الهدی و سفینة النجاة، بود اما عقل آن‌ها قدرت تجزیه و تحلیل را از دست داده بود.

 

حسین از آب می‌گذرد اما از آبرو نمی‌گذرد

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در حادثه کربلا حاضر نیست تسلیم حرف زور یزیدیان شود، بیان کرد: امام حسین(ع) با قربانی کردن خود و خانواده‌اش، هزینه انتخاب خود را می‌دهد از آب می‌گذرد اما از آبرو نمی‌گذرد.

 

این کارشناس فرهنگی در ادمه خاطر نشان کرد: شخصیت یزید کسی است که مخالفت را تحمل نمی‌کند، یعنی اگر کسی با او مخالفت می‌کرد سر به نیست می‌شد نوه پیامبر گرامی(ص) را سر برید‌ از آبرو گذشت و آب را هم به حال خود رها کرد و در نهایت می‌بینیم به آنچه که می‌خواست نرسید.

 

وی در پایان گفت: عمربن سعد که به روایت تاریخ تا روز هشتم محرم در تردید به سر می‌برد هم دنیا را می‌خواست و هم عقبی را، عمرسعد تنها کسی بود که به هیچ کدام از خواسته‌های خود نرسید از این رو ما انسان‌ها نه قدرت و هویت امام شدن را در خود داریم و نه جرات یزیدی شدن را، تنها باید از عمرسعد شدن بترسیم./873/202/ب1

ارسال نظرات