۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۰۶۲۸۸

وسواس شرعی چگونه درمان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیت الله مظاهری در سخنان خود تأکید دارند که بیماری وسواس از سرطان هم بدتر است، گفت: بی‌اعتنایی به شک در مبحث طهارت و نجاست از راهکارهای درمان وسواس شرعی است.
وسواس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم بیگدلی، امروز در سالن امام خامنه ای حرم حضرت معصومه(س) و در جمع بانوان با اشاره به اینکه وسواس یکی از بیماری‌های روحی و روانی شایع در جامعه به‌خصوص در میان زنان است، گفت: این بیماری در دراز مدت سبب رنجش فرد و اطرافیانش می شود.

 

وی افزود: این بیماری طبق سخنان آیت الله مظاهری برای فرد مبتلا به آن از سرطان هم خطرناک تر است زیرا اضافه بر این که موجب رنج زیاد فرد می شود اطرافیان او را هم در معرض سختی  و زحمت فراوان قرار می دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ورزش مستمر و مداوم از تأثیرگذار ترین روش‌ها در درمان وسواس است، تصریح کرد: دین و آموزه های شرعی به هیچ وجه وسواس را تأیید نکرده و فردی که مبتلا به وسواس است را مورد نکوهش قرار داده و انسان را به شدت از وسواس به خصوص وسواس در زمینه های فکری و شرعی منع می کند.

 

بیگدلی ادامه داد: یکی از مشکلات بیمار وسواسی این است که در موضوعات مختلف بسیار شک می‌کند که یکی از این موضوعات که جز احکام شرعی هم محسوب می شود، مبحث طهارت و نجاست است.

 

وی افزود: آموزه های دینی در مبحث نجاست و طهارت به فرد سخت نمی‌گیرند و در این موارد می‌گویند که باید بنا را بر طهارت و پاکی قرار داده و به شک‌های خود اعتنا نکنید.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر فردی که مبتلا به وسواس است نسبت به وسواس خود بی‌اعتنا باشد گستره وسواس او زیاد تر نمی شود.

 

خانم بیگدلی با اشاره به اینکه تمام مراجع تقلید معتقدند که انسان نباید به شک‌های خود اعتنا کند و اصل را بر پاکی و طهارت بگذارد، ادامه داد: نه تنها مردم عادی بلکه افراد وسواسی برای این که وسواس شرعی آنها درمان شود باید به شدت از اعتنا کردن به وسواس خود پرهیز کرده تا درمان شوند.

 

وی با اشاره به نامطلوب بودن جست و جوی نجاست گفت: انسان‌هایی که وسواس دارند زندگی را بر خود و دیگران سخت کرده و امنیت و آرامش را از خود و همسرشان سلب می کنند.

 

خانم بیگدلی با بیان اینکه آب کشیدن برای وسواسی مانند روزه ماه رمضان که برای بیمار حرام است، حرام بوده و ضرر دارد، گفت: وسواس مادر به فرزندان قابل انتقال است به همین دلیل مادر وسواسی، فرزندان وسواسی تربیت خواهد کرد./968/پ202/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بهاره
Georgia
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
سلام وسواس به نجسی و پاکی دارم به شدت خیلی به طهارت بچه اهمیت میدم اونقدر میشورمش فلج شده دایم بدنش عفونت می‌کنه نمیتونم از پوشکم جداش کنم سه سالشم تموم شد
8
4
یاس
|
۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
سلام ان شاءالله تا الان بهبود یافته باشید اگه راهکار به درک گفتنه همون بی اعتنایی و البته ورزش رو باید انجام بدید تا نتیجه رو ببینید اگه نیاز دیدید در سروش تلگرام بله و... سرچ کنید وسواس فقهی استاد بیگدلی براتون میاد بالا شماره کارشناسان و ویس ها
Mas
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
باسلام من هم وسواس درطهارت کمجاست هستم درحمام موقع ابکشی احساس ریزش ادراردارم دردستشویی نیز همینطور توروخداکمک کنید
4
8
یاس
|
۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
سلام ان شاءالله تا الان بهبود یافته باشید اگه راهکار به درک گفتنه همون بی اعتنایی و البته ورزش رو باید انجام بدید تا نتیجه رو ببینید اگه نیاز دیدید در سروش تلگرام بله و... سرچ کنید وسواس فقهی استاد بیگدلی براتون میاد بالا شماره کارشناسان و ویس ها