۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۳۰۶۳۲۴
نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه امام رضا تأکید کرد؛

اربعین اعلام قدرت جهان اسلام به دشمنان/ امنیت زائران کربلا مرهون اقتدار جمهوری اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام‌ گلستانی گفت: در پیاده‌روی اربعین همه مسلمانان از هر مذهب و سلیقه‌ای حضور می‌یابند و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان ابراز می‌کنند؛ از این ‌رو مراسم روز اربعین نوعی اعلام قدرت جهان اسلام به دشمنان خود به‌ حساب می‌آید.
اربعين

حجت‌الاسلام‌ غلام نبی گلستانی مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امام رضا(ع) در حاشیه مراسم عزاداری دهه آخر صفر که در حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای مشهد برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: اربعین امام حسین(ع) از منظر دینی و در آینه روایات و احادیث، جایگاه بسیار والا و ارزشمندی دارد.

 

اربعین، نمادی از شکوه جامعه اسلامی است

حجت‌الاسلام‌ گلستانی تکریم اربعین را نماد گرامیداشت تشیّع خواند و اظهار داشت: افزون بر اهمیت بالایی که احادیث و روایات در خصوص روز اربعین و جایگاه دینی آن نقل کرده‌اند، امروزه مراسم تکریم اربعین تبدیل به نماد گرامیداشت تشیّع و اسلام شده است.

 

وی افزود: در پیاده‌روی اربعین همه مسلمانان از هر مذهب و سلیقه‌ای حضور می‌یابند و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان ابراز می‌کنند؛ از این ‌رو، مراسم روز اربعین نوعی اعلام قدرت جهان اسلام به دشمنان خود به‌ حساب می‌آید.

 

امنیت زائران کربلا مرهون اقتدار جمهوری اسلامی است

نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه امام  رضا(ع) ضمن یادآوری دشواری‌های اقامه عزا در دوران حاکمیت رژیم پهلوی خاطرنشان کرد: اگرچه این روزها خیل عظیمی از ارادتمندان امام حسین(ع) به ‌راحتی می‌توانند خود را به کربلای معلی برسانند و در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، اما بسیاری از شیعیان کشورهای اسلامی اجازه شرکت در این مراسم را پیدا نمی‌کنند.

 

وی ادامه داد: شیعیان عربستان، بحرین و سایر کشورهای اسلامی که حکومت‌های دست‌نشانده غرب و صهیونیست‌ها بر آن‌ها تسلط دارند نمی‌توانند به ‌قصد زیارت سیدالشهدا (ع) خود را به کربلا برسانند. این وضعیت چندین سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در کشور ما نیز وجود داشت؛ اما به برکت خون پاک شهدا و در سایه اقتدار جمهوری اسلامی، شیعیان ایرانی می‌توانند به ‌راحتی و در کمال امنیت، برای عرض ارادت به کربلا بروند.

 

نخستین زیارت کنندگان امام حسین در روز اربعین

حجت‌الاسلام گلستانی گفت: زیارت اباعبدالله (ع) چندین سال پس از وقوع حادثه عاشورا نیز ممنوع بود؛ تا جایی که در روایات آمده هنگامی‌که جناب جابر بن عبدالله انصاری و عطیه بن عوفی به‌ عنوان نخستین زیارت کنندگان حضرت در روز اربعین بر مزار مطهر ایشان حاضر شدند، از دور گرد و غبار یک کاروان را دیدند و از ترس لو رفتن حضور آن‌ها بر مزار حضرت سیدالشهدا (ع) پنهان شدند.

 

وی تأکید کرد: البته در تاریخ نقل‌شده که آن کاروان، اهل‌بیت امام حسین(ع) بودند که به‌ عنوان نخستین زیارت کنندگان امام در روز اربعین به جابر بن عبدالله انصاری و عطیه بن عوفی ملحق شدند.

 

مرقد سیدالشهدا بارها به ‌کلی ویران ‌شده است

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه امام رضا(ع) تصریح کرد: حکام غاصب و ظالم بنی امیه و بنی‌عباس همواره زائران سیدالشهدا را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند؛ تا جایی که در زمان حکومت حجاج بن یوسف ثقفی، زیارت امام حسین(ع) و عرض ارادت به ایشان حکم اعدام داشت.

 

وی گفت: مرقد مطهر امام، بارها مورد بی ‌احترامی و جسارت قرار گرفت. در تاریخ گفته ‌شده که یکی از حکام بنی‌عباس بارگاه ایشان را با خاک یکسان کرد و دستور داد شاخه‌ای از فرات را از روی مرقد عبور دهند تا اثرات آن به‌ کلی نابود و از خاطره‌ها محو شود. افزون بر این، در زمان حاکمیت فرد دیگری، دستور دادند تا بر مزار اباعبدالله گندم کشت شود و این اوضاع تا سیصد سال ادامه داشت.

 

راز ماندگاری یاد امام حسین در چیست؟

حجت‌الاسلام گلستانی جاودانگی یاد امام حسین(ع) را وابسته به نیت والای آن حضرت دانست و اظهار داشت: با وجود همه این کینه ‌ورزی‌ها و دشمنی‌هایی که با شیعیان و محبان اباعبدالله (ع) صورت گرفته است، هیچ‌گاه یاد ایشان از دل مؤمنان پاک نشد. این از جمله معجزات تاریخ است که با گذشتن هزار و چهارصد سال از تاریخ شهادت یک رهبر سیاسی و با وجود این همه آزار و اذیت، کینه‌ورزی و ارعاب، هدف و راه ایشان نه ‌تنها به دست فراموشی سپرده نشده است، بلکه روز به ‌روز مورد توجه و علاقه بیشتری واقع می‌شود.

 

وی افزود: راز این ماندگاری و جاودانگی در نیت والای حضرت سیدالشهدا(ع) نهفته است؛ آن زمان که باهدف اصلاح امت جدش و نجات دین خدا قیام کرد و مؤمن‌ ترین مسلمانان آن زمان را به یاری فراخواند، حماسه‌ای را خلق کرد که تا ابد در دل همه انسان‌ها محفوظ و ماندگار خواهد ماند.

 

حجت‌الاسلام‌ گلستانی در پایان خاطرنشان کرد: در روز اربعین، میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به زیارت امام حسین(ع) شتافتند و سختی‌های راه اعم از هزینه‌های مادی و خطرات جانی را تحمل کردند تا بتوانند در بین‌الحرمین حاضر باشند و به ساحت مقدس این امام بزرگوار عرض ارادت کنند. این تجمع به ‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی دنیا تنها متعلّق به نهضت سیدالشهدا است./863/202/ب1

ارسال نظرات