۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۳۰۶۳۵۲
همزمان با سراسر کشور؛

جشنواره آواها و نغمه ها ویژه اعضای کانون های مساجد خراسان رضوی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با بیان این که مرحله استانی جشنواره آواها و نغمه ها ویژه اعضای کانون های مساجد استان در دی ماه برگزار می شود، گفت: برگزیدگان این مرحله پس از رقابت به مرحله کشوری که در همدان برگزار می شود، اعزام می شوند.
کانون هاي مساجد

حجت الاسلام رحیم ولی زاده، معاون دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: جشنواره آواها و نغمه ها ویژه اعضای کانون های مساجد سراسر کشور برگزار می شود.

 

وی درباره برنامه های این جشنواره دراستان خراسان رضوی افزود: در حال حاضر سی گروه سرود برای شرکت در مرحله کشوری این جشنواره در بخش برادران در حال آماده شدن هستند.

 

 حجت‌الاسلام ولی زاده با بیان این که مرحله استانی جشنواره آواها و نغمه ها ویژه اعضای کانون های مساجد استان در دی ماه برگزار می شود، اظهار کرد: برگزیدگان این مرحله پس از رقابت به مرحله کشوری که در همدان برگزار می شود، اعزام می شوند.

 

معاون دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی درباره دیگر برنامه های کانون های مساجد استان گفت: در مرحله استانی جشنواه قرآنی مدهامتان یک هزار و 300 شرکت کردند که این رقابت ها بین 9 منطقه و شهرستان استان خراسان رضوی برگزار شد.  

 

وی ادامه داد: 135 نفر در این مسابقات در پنج رشته قرائت، ترتیل و حفظ 10، 20 و کل قرآن ویژه برادران و نیز حفظ 10، 20 و کل قرآن کریم بدون قرائت و ترتیل ویژه خواهران شرکت کردند که بخش خواهران برای نخستین بار در کشور برگزار می شود.

 

معاون دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی  افزود: این مسابقات ویژه اعضای جوان کانون ها با محدودیت سنی 18 تا 30 سال برگزار می شود.  

 

حجت الاسلام ولی زاده با اشاره به اعزام نفرات برتر این مسابقه به مرحله کشوری، خاطرنشان کرد: به تعداد کانون های هر استان نفرات اول تا سوم این مسابقه به مرحله کشوری اعزام می شوند.

 

وی با بیان این که شرکت کنندگان در این جشنواره در هفت رشته قرائت، حفظ، ترتیل، تفسیر و مفاهیم قرآن کریم، مفاهیم نهج البلاغه، تصحیح حمد و سوره و اذکار نماز و اذان با یکدیگر رقابت کردند، تصریح کرد: در رشته حفظ قرآن کریم متسابقین در گروه برادران در شش بخش رقابت می کنند، در این رشته بخش های حفظ یک، سه و پنج جزء قرآن کریم برای شرکت کنندگان رده سنی زیر 16 سال و سه بخش حفظ 10، 20 و 30 جزء(حفظ کل) قرآن کریم نیز برای رده سنی بالای 16 سال در نظر گرفته شده است.

 

حجت‌الاسلام ولی‌زاده در ادامه درباره شرایط شرکت کنندگان خواهر نیز گفت: در این مسابقات خواهران در بخش، حفظ تنها در رشته های حفظ یک، سه و پنج جزء قرآن کریم در رده سنی زیر 16 سال شرکت کردند.  

 

وی درباره شرایط دیگر شرکت کنندگان در بخش های دیگر این جشنواره اظهار داشت: در رشته اذان بر اساس آیین نامه دهمین جشنواره قرآنی مدهامتان شرکت کنندگان می بایست از مؤذنان فعال مساجد باشند به گونه ای که در غالب اوقات اذان مسجد بر عهده آن ها باشد.

 

وی افزود: در رشته ترتیل نیز بایستی شرکت کنندگان به طور ثابت در ترتیل طرح تلاوت نور مساجد حضور داشته و این موضوع نیز از سوی امام جماعت مسجد تأیید شده باشد.

 

معاون دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با اشاره به مسابقات بخش تفسیر با بیان این که بخش ویژه امامان جماعت مساجد است، تصریح کرد: در مرحله استانی جشنواره مدهامتان مسابقات بخش تفسیر به صورت کتبی و از مجموعه تفسیر همراه قسمت های مربوط به جزء نهم تا جزء دوازدهم قرآن، به قلم حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی و نیز جلد اول قاموس قرآن برگزار شد.

 

حجت الاسلام ولی زاده خاطرنشان کرد: در مسابقات رشته های مفاهیم قرآن و نهج البلاغه، رقابت ها به صورت عمومی برای خواهران و برادران برگزار شده و سؤالات این مسابقات نیز از جزوه «نماز در قرآن و نهج البلاغه» طراحی می شود.

 

وی اظهار کرد: رشته صحیح خوانی حمد و سوه و اذکار نماز نیز ویژه گروه سنی هشت تا 15 سال طراحی شده بدین صورت که در این مسابقات شرکت کنندگان دختر و پسر در حضور داوران یک رکعت نماز شامل حمد و سوره و ارکان نماز را اقامه کرده و داوران به آنها امتیاز می دهند./934/302/ب1

ارسال نظرات