۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۳۰۶۴۸۲
مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی:

تأمین اسکان اساتید حوزه های علمیه خراسان شمالی نیازمند مشارکت واقفان است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: تأمین اسکان اساتید و طلاب مدارس علمیه این استان نیازمند مشارکت بیشتر واقفان و خیران است.
حجت الاسلام سالاري مکي- همايش تجليل از واقفان حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی، عصر امروز در آستانه فرا رسیدن هفته وقف، در همایش تجلیل از واقفان حوزه علمیه که در مدرسه علمیه آیت الله حکیم(ره) برگزار شد، با اشاره به نیازها و کمبودهای موجود در مدارس علمیه استان، خواستار مشارکت بیشتر خیران و واقفان در رفع این نیازها شد.

 

وی با یادآوری اینکه حوزه های علمیه شیعی از گذشته تاکنون متکی به دولت ها نبوده و با مشارکت مردمی و مساعدت خیران و واقفان اداره می شدند، افزود: امروز نیز توسعه و تجهیز مدارس علمیه نیازمند ثبت وقف های جدید با نیات مرتبط است.

 

حجت الاسلام سالاری مکی با اشاره به فعالیت 15 مدرسه علمیه برادران و خواهران با بیش از هزار و 500 طلبه در استان، اضافه کرد: اکنون یکی از کاستی های موجود در حوزه های علمیه خراسان شمالی کمبود مراکز اسکان است.

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه تأمین اسکان اساتید و طلاب مدارس علمیه این استان نیازمند مشارکت بیشتر واقفان و خیران است، خاطرنشان کرد: اگر موضوع اسکان اساتید مرتفع شود، مدرسان بیشتری به حوزه های علمیه استان آمده و طلاب از لحاظ علمی و فقهی قوی تر می شوند.

 

وی با اشاره به برخی از موقوفات شاخص که امسال با نیت مرتبط با حوزه های علمیه در خراسان شمالی ثبت شده اند، افزود: امسال یک خیر منزل مسکونی خود به ارزش بیش از هفت میلیارد ریال را وقف حوزه علمیه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) آشخانه کرد که اقدام بسیار پسندیده ای بود اما می بایست این گونه کارهای نیک افزایش یابد.

 

نقش حوزه علمیه آیت الله حکیم در ترویج فرهنگ وقف

حجت الاسلام امید سعادتی، مدیر حوزه علمیه آیت الله حکیم(ره) نیز در این همایش، اظهار کرد: حوزه علمیه آیت الله حکیم(ره) از مدارس علمیه قدیمی استان های سه گانه خراسان محسوب می شود که نقش ویژه ای در تربیت عالمان دینی و فقهای اسلامی شاخص داشته است.

 

وی با بیان اینکه وقف نهاد ممتاز دینی است که روحانیان در زمینه ترویج فرهنگ آن پرچمدار و پیشگام هستند، افزود: تحقق برنامه های وقف، بخش عمده ای از مشکلات موجود در جامعه را مرتفع می کند.

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی نیز در این همایش، با اشاره به اینکه اکنون در خراسان شمالی پنج هزار موقوفه با حدود 10 هزار رقبه وجود دارد، اظهار کرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون 104 وقف جدید در شهرستان های هشت گانه این استان ثبت شده است.

 

وی با بیان اینکه وقف با نیت حوزه های علمیه یکی از بهترین موقوفات است، افزود: با وجود این شمار موقوفات مرتبط با مدارس علمیه در خراسان شمالی اندک بوده و به چند درصد کل موقوفات نمی رسد.

 

حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: اما به واسطه فرهنگ سازی انجام شده و برنامه های ترویجی، امسال میزان وقف مرتبط با حوزه های علمیه و دانشگاه ها در خراسان شمالی به نسبت سال گذشته 40 درصد افزایش یافت.

 

وی ادامه داد: از مجموع 104 وقف جدید ثبت شده در خراسان شمالی در هشت ماهه امسال، پنج مورد آن با نیت حوزه های علمیه و دانشگاه ها ثبت شده اند در حالی که پارسال در مدت مزبور تنها سه وقف با این نیات به ثبت رسیده بود.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: این وقف ها شامل وقف دو واحد آپارتمان برای حوزه علمیه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) آشخانه، یک قطعه زمین برای مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد، یک قطعه زمین برای دانشکده علوم قرآنی بجنورد، یک واحد مسکونی برای دانشکده علوم پزشکی اسفراین و وقف مشارکتی هزار مترمربع زمین از سوی پنج واقف در روستای بام برای احداث مرکز علمی- پژوهشی است./9314/202/ب1

ارسال نظرات