۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۳۰۶۵۵۵
با هدف شرکت در مراسم عزاداری پایان ماه صفر؛

50 هزار زائر از خراسان شمالی به حرم رضوی اعزام شدند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: بیش از 50 هزار زائر از این استان با هدف شرکت در مراسم محوری عزاداری بیست و هشتم و سی ام صفر در حرم مطهر رضوی، به مشهد مقدس اعزام شدند.
زائران پياده حرم رضوي

حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن بیست و هشتم و سی ام صفر، سالگرد رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، اظهار کرد: به این مناسبت افزون بر 50 هزار نفر از استان خراسان شمالی به صورت پیاده و سواره عازم حرم مطهر رضوی شده اند و یا طی روزهای آینده به این سفر می روند.

 

وی با بیان اینکه از این تعداد 10 هزار نفر به صورت پیاده و 40 هزار نفر نیز در قالب کاروان های سواره راهی مشهد مقدس شده اند، افزود: حدود 70 درصد از این زائران پیاده حرم رضوی که از شهرستان های مختلف خراسان شمالی در قالب کاروان های مجزا عازم مشهد مقدس شده اند را جوانان تشکیل داده و 30 درصد آنها نیز زنان هستند.

 

این مسؤول با یادآوری اینکه سال گذشته در دهه پایانی ماه صفر 44 هزار نفر از خراسان شمالی به صورت سواره و پیاده عازم مشهد مقدس شده بودند، گفت: این میزان امسال بیش از پنج درصد افزایش داشته است.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به اینکه اکنون غالب زائران پیاده این استان در محورهای ارتباطی بین فاروج و قوچان تا مشهد هستند، خاطرنشان کرد: به منظور فراهم کردن امکانات اسکان و استراحت برای این زائران مساجد، حسینیه ها و سالن های ورزشی بین راهی مهیا شده و در این اماکن خدمات مختلفی به زائران پیاده ارائه می شود.

 

وی ادامه داد: افزون بر این با هماهنگی با اداره کل حمل و نقل و پایانه های مسافربری، جمعیت هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، پلیس راه و راهوار و نیروی انتظامی خراسان شمالی مسائل و مشکلات موجود در مسیر حرکت زائران پیاده مرتفع می شود.

 

حجت الاسلام خادمی اظهار کرد: همچنین نهاد تبلیغات اسلامی 10 روحانی را نیز با هدف پاسخگویی به مسائل شرعی و فرهنگی زائران و اقامه نماز جماعت برای کاروان های زائران پیاده حرم مطهر رضوی در نظر گرفته و علاوه بر این با روحانیان بومی استان مستقر در مشهد مقدس هماهنگی شده تا با سرکشی به هیأت های خراسان شمالی، نسبت به تأمین نیازهای فرهنگی آنها اقدام کنند.

 

وی با اشاره به راه اندازی 28 ایستگاه صلواتی در مسیر حرکت زائران پیاده حرم مطهر رضوی در محورهای استان، اظهار کرد: این ایستگاه ها از ابتدای ورودی تا انتهای خروجی خراسان شمالی برای زائران پیاده و سواره این استان و سایر استان هایی که در مسیر حرکت به سمت مشهد مقدس از محورهای خراسان شمالی عبور می کنند راه اندازی شده و در آنها خدماتی از جمله پذیرایی و استراحت برای زائران در نظر گرفته شده است.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی خراسان شمالی با بیان اینکه به طور کلی مدیریت و ساماندهی کاروان های پیاده زائران حرم رضوی در دهه پایانی ماه صفر از سوی شماری از دستگاه های اجرایی استان به صورت جمعی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه یکی از اقدامات نهاد تبلیغات اسلامی صدور معرفی نامه و کد هیأت به منظور پذیرش کاروان ها در مشهد مقدس بوده است.

 

به گفته حجت الاسلام خادمی در صورتی که افراد و هیأت های مذهبی این معرفی نامه ها را دریافت نکنند در مشهد مقدس برای پذیرش با مشکل مواجه خواهند شد.

 

اعزام کاروان ترکمن های سنی مذهب خراسان شمالی به حرم رضوی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در ادامه از اعزام کاروان ترکمن های سنی مذهب این استان به حرم مطهر رضوی خبر داد و افزود: این کاروان 36 نفره از برادران اهل سنت و محبان اهل بیت(ع) به منظور شرکت در مراسم عزاداری بیست و هشتم و سی ام صفر از شهرستان مرزی و سنی نشین راز و جرگلان عازم مشهد مقدس شدند.

 

حجت الاسلام خادمی اضافه کرد: مردم شیعه و سنی شهرستان مرزی و تلفیقی راز و جرگلان ارادت ویژه ای به خاندان عصمت و طهارت داشته و همه ساله بسیاری از آنها در مناسبت های مختلف به مشهد مقدس سفر کرده و به زیارت حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) مشرف می شوند.

 

وی در ادامه از برگزاری مراسم عزاداری سالگرد رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) در شهرها و روستاهای مختلف خراسان شمالی خبر داد و افزود: این مراسم با عزاداری و دسته روی هیأت های مذهبی و مردم به سمت حرم مطهر امامزاده ها و مساجد شاخص استان برگزار می شود./9314/302/ب2

ارسال نظرات