۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۳۰۶۵۵۶
کارشناس مذهبی:

هدف از قیام امام حسین تقویت بُعد معرفتی و رفتاری افراد جامعه بود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی بُعد معرفتی و رفتاری را از اهداف و انگیزه‌های قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: آنچه آن حضرت از ما انتظار دارند پاسخ به ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی آن حضرت است و باید بصیرت و معرفت حسینی خود را بالا ببریم.
عاشورا

رحیمی صادق، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان با اشاره به این که اوج عزاداری برای امام حسین(ع) در دهه اول ماه محرم بود و در ماه محرم و صفر مجالس عزاداری بسیاری برگزار و همچنان در حال برگزاری است، افزود: در دهه اول ماه محرم، یک دهه شور، عزا ومصیبت در سراسر جهان حاکم بود و عزاداران باید پاسخ دهند به ندای مظلومی که امام حسین(ع) در روز عاشورا و در کربلا سر دادند.


وی تصریح کرد: بدون شک ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام حسین(ع) نیز در روز عاشورا از حلقوم مبارک امام زمان(عج) نیز شنیده شده و در زیارت آن حضرت می خوانیم یا ابا عبدالله کاش ما هم در کربلا با شما بودیم و به ندای شما پاسخ می دادیم.


رحیمی صادق بُعد معرفتی و بُعد رفتاری را از اهداف و انگیزهای قیام امام حسین(ع) عنوان و ابراز کرد: آنچه آن حضرت از ما انتظار دارند پاسخ به ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی آن حضرت است و باید بصیرت و معرفت حسینی خود را بالا ببریم.


کارشناس مذهبی اظهار کرد: کربلا در زمین بی معرفتی و جهالت عده ای قرار گرفت که حسین زمان خود را نشناختند و پس از آن حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) این رسالت را به دوش گرفتند.


وی با تأکید براین که بُعد معرفتی را در یک جمله می توان به قلب زیارت اربعین تعبیر کرد، افزود: امام حسن عسکری(ع) می فرمایند « این زیارت از علامت های شیعه است» وهمه قیام امام حسین(ع) را در این زیارت خلاصه می کنیم که خدایا حسین(ع) همه هستی اش، خون قلبش همه زندگی و فرزندانش را در طبق اخلاص گذاشت برای رضای خدا تا بندگان را از جهالت نجات دهد.


رحیمی صادق بیان کرد: بشر در باتلاق جهالت بود که حسین(ع) آمد و بشریت را از جهالت، گمراهی و ظلالت نجات داد و امروز باید تلاش کنیم با مطالعه با معرفت افزایی برای خود ودیگران بصیرت و معرفت حسینی را برای همه اقشار جامعه گسترش داد و اولین وظیفه پاسخ به ندا هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام حسین( ع) است.


کارشناس مذهبی در بخش دیگری ازسخنانش یادآور شد: رسول خدا(ص) فرمودند «اگر امام شناس نباشیم به مرگ جاهلیت از دنیا رفتیم» و امروز این رسالت اصلی را باید همه عزاداران، گویندگان و نوحه‌خوانان به دوش بکشند تا عشق در گرو آن حضرت داشته باشیم.


وی با بیان این که امام حسین(ع) قیام کرد تا بساط جاهلیت در جامعه رخ برکند، بیان کرد: در روز عاشورا جهل و نادانی حاکم بود و بصیرت و معرفت نسبت به آن حضرت نبود و این باعث شد یزدیان امام زمانشان را نشناسند و از این رو رهبر انقلاب بر بحث بصیرت تاکید زیادی دارند و عزاداری ها باید بصیرت آفرین باشد.


رحیمی صادق بُعد رفتاری را یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین(ع) برشمرد و بیان کرد: در مقابل سختی ها و مظلومیت های امام حسین(ع) باید تمام توان خود را به کار ببریم و اقامه نماز یکی از اهداف آن حضرت بود که با عمل به آن باید رهرو آن حضرت بود و بنابراین عزاداران حسینی باید به نماز عشق بورزند.


کارشناس مذهبی احیای امر به معروف و نهی از منکر را دومین بُعد رفتاری دانست و گفت: کربلا در زمین سکوت و بی تفاوتی به وجود آمد، از این رو در زیارت وارث سه گروه را لعنت می‌کنیم کسانی که امام حسین(ع) را به شهادت رساندند و گروهی که به آن حضرت ظلم کردند و گروه سوم که سفره گروه اول و دوم را پهن کردند.


وی بیان کرد: در قاموس حسین(ع) سکوت در مقابل ظلم و فساد و بی‌حیایی و بی حجابی به هیچ وجه معنا ندارد و احیای امر به معروف و نهی از منکر پیام نهضت امام حسین(ع) است و اگر بخواهیم به ندای آن حضرت پاسخ بگوییم باید در این راستا از خود و خانواده خود شروع کرد و امر به معروف ونهی از منکر را در جامعه ترویج دهیم.


رحیمی صادق بیان کرد: سومین بُعد رفتاری که باید به آن توجه زیاد کرد این است که زندگی و مال خود را پاکیزه نگه داریم و از مال حرام و غذایی حرام پرهیز کنیم.


کارشناس مذهبی در پایان توجه به جایگاه امامت و ولایت را مهم خواند و تصریح کرد: این بُعد رفتاری باید در سخنرانی ها به آن زیاد پرداخته شود و مردم باید خداشناس باشند و اطاعت از ولایت برهمگان واجب است و باید در تحقق امامت و ولایت تلاش کنیم و این خود پاسخ گویی به ندا «هَل مِن ناصر یَنصُرنی» امام حسین(ع) است. /9709/303/ب2

ارسال نظرات