۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۳۰۶۵۶۱
مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی تاکید کرد؛

گسترش فرهنگ وقف نیاز جدی جامعه امروز

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر فرهنگ سازی و افزایش وقف در راستای رفع نیازهای مدارس علمیه، گفت: اولی ترین افراد برای وقف در زمینه رفع نیازهای حوزه های علمیه، اساتید و والدین طلاب هستند.
حجت الاسلام سالاري مکي- ديدار طلاب و اساتيد حوزه علميه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام حجت سالاری مکی مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع خیران و واقفان، اساتید و طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد، با اشاره به نقش اجتماعی افراد در جامعه دینی امروز، اظهار کرد: اکنون زمانی نیست که صرف نماز خواندن و روزه گرفتن کفایت کند بلکه افزون بر انجام اعمال و وظایف عبادی، پویایی و حرکت در راستای اعتلای جامعه اسلامی در بخش های مختلف نیز لازم است.

 

وی با بیان اینکه باید از همه داشته هایمان پلی برای حرکت و رشد بسازیم، اضافه کرد: باید همه ما از علم، جان، نفس، قلم و نطقمان در جهت منفعت به اسلام و اعتلای آن استفاده کنیم و اگر این موارد را نداشتیم حداقل از مال و دارایی خود در جهت این اهداف والا بهره ببریم همچنان که امام سجاد(ع) می فرماید: «اللهم متعنی بالاقتصاد».

 

حجت الاسلام سالاری مکی با یادآوری برخی آیات و روایات پیرامون انفاق، ادامه داد: خداوند در سوره کوثر خطاب به رسول گرامی اسلامی می فرماید: «انا اعطیناک الکوثر» اما فورا ادامه می دهد «فصل لربک وانحر»، یعنی اگر خیری به شما دادیم شکرگزاری در برابر آن تنها به نماز خواندن و روزه گرفتن خلاصه نمی شود بلکه باید «وانحر» هم باشد یعنی پول و مالی نیز خرج کنی تا گرفتار این دنیای مادی نشوی.

 

وی با بیان اینکه انفاق تنها مختص به افراد متمکن و متمول نبوده بلکه همه افراد با هر شرایط مالی می توانند انفاق کنند، افزود: بر اساس آموزه اسلامی «لینفقوا سعه من سعه» هر کس به اندازه وسع خویش و هر کس که توان او کمتر است، «من قدر علی رزقه فلینفق مما اتاه الله» از آنچه که خداوند به او داده انفاق کند.

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: باید با داشتن روحیه انفاق به سوی آمرزش خداوند و بهشتی که پهنایش آسمان ها و زمین است سرعت بگیریم اما این بهشت به افراد متقی پیش فروش شده و نخستین شاخصه افراد باتقوا نیز انفال است، «الذین ینفقون فی السراء و الضراء»؛ یعنی چه مال و ثروتی داشته باشند و چه نداشته باشند اهل انفاق هستند.

 

«چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» شعاری غیراسلامی است

حجت الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: این شعار «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است»، شعار اسلامی نبوده و مبنای قرآنی ندارد چرا که با اصل انفاق منافات دارد.

 

وی ادامه داد: اگر امروز می بینیم دین اسلام در همه جای دنیا در حال رشد و ترویج است به خاطر جهاد مالی و اقتصادی نیک اندیشانی بوده که سعی کردند با وقف و انفاق، دین را گسترش دهند.

 

حجت الاسلام سالاری مکی با یادآوری اینکه دوره صفویه، دوره ای بود که در آن مباحث فرهنگی و خدمات اجتماعی به صورت چشمگیری زیاد بود، اظهار کرد: اگر در ریشه این موضوع کنکاش کنیم به این نتیجه می رسیم که دلیل گسترش مباحث فرهنگی و خدمات اجتماعی در آن دوره، بالا بودن میزان وقف مردمی بوده است.

 

وی با اشاره به سهم حوزه های علمیه در موقوفات زمان صفویه، افزود: از 17 وقف بزرگ اصفهان در آن زمان شش مورد آن از طرف بانوان و با نیت حوزه علمیه بوده که از آن جمله می توان به مدرسه جده بزرگ، مدرسه جده کوچک، مدرسه زینب بیگم، مدرسه عزت نساء خانم و مدرسه چهارباغ یا مدرسه مادرشاه اشاره کرد که بانوان درآمد سالانه خود را وقف این مدارس کرده بودند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: همچنین درآمد برخی از روستاها، کاروانسراها و مزارع وقف این مدارس شده به گونه ای که اکنون نیز درآمد برخی از این باغ ها به مدرسه چهارباغ اصفهان عاید و واصل می شود.

 

حجت الاسلام سالاری مکی ادامه داد: اکنون حساب کنید در طی این سال ها چقدر کلاس درس و مباحثه در این حوزه های علمیه برگزار و چه مقدار آیه و حدیث بیان شده که واقفان این مدارس در ثواب این اعمال شریک هستند.

 

وی تصریح کرد: از اساتید و طلاب خواهر، مبلغات و بانوان خیر و واقف انتظار داریم اطرافیان خود را توجیه کنند که سنگر حوزه های علمیه نیازمند مساعدت بوده و آنها با وقف اموال خویش می توانند بخش مهمی از مشکلات و کاستی های این مدارس را مرتفع کنند.

 

حجت الاسلام سالاری مکی با تأکید بر فرهنگ سازی و افزایش وقف در راستای رفع نیازهای مدارس علمیه، گفت: اولی ترین افراد برای وقف در زمینه حوزه علمیه اساتید و والدین طلاب هستند./9314/202/ب3

ارسال نظرات