۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۳۰۶۶۱۴
آیت الله علم الهدی:

عشق ما به اهل بیت یک عشق عملیاتی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس گفت: جریان سیاسی ای که می خواهد از دل همین مردم در آمده و سپس قدرت یابی کرده و در برابر بعد دوم رسالت پیامبر(ص) بایستد یا با آن زاویه داشته باشد، حاکمیت الهی را قبول ندارد، از همین رو عشق عملیاتی به تبار پیامبر(ص)، مقابله با این جریان است.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی امروز در مراسم عزاداری دهه آخر صفر که در محل مجتمع فرهنگی آیه ها برگزار شد، بحث اصلی در وقوع واقعه کربلا را دشمنی با پیامبر(ص) دانست و گفت: باید دید به چه دلیل مواجهه با پیامبر(ص) تا جایی ادامه پیدا کرد که در اثر 250 سال تراکم ظلم، پسر معصوم پیامبر(ص) دیگر در برابر مردم ظاهر نشود.

 

وی افزود: روز اولی که پیامبر اکرم(ص) رسالت خود را اعلام کردند، فرمودند «قولوا لا إلهَ إلَّا الله تُفلِحُوا»؛ آیا مردم با این جمله پیامبر(ص) دشمن بودند؟ یا به این خاطر که به مردم گفتند «دروغ نگویید، نفاق نداشته باشید و از اصول و ارزش های انسانی برخوردار باشید» با ایشان دشمنی کردند؟ این ها هیچکدام ملاک رویارویی با رسول خدا(ص) نبود، چرا که در این صورت نهایتا حرف ایشان را قبول نمی کردند.

 

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: مهم این است که همه رسالت پیامبر(ص) این نبود که بگوید «وحی را به شما ابلاغ می کنم و راهبرد انسان زیستی و احکام الهی را برای شما بیان می کنم»؛ رسالت ایشان دو بعد داشت؛ بعد اولش تعلیم وحی و برنامه تدوین خدایی برای زندگانی بشر بود و بعد دوم آن «مدیریت بشر»؛ پیامبر(ص) آمد که انسان ها را مدیریت کند؛ یعنی دشمنی با ابلاغ وحی ایشان نبود، بلکه با مدیریت شان بود.

 

آیت الله علم الهدی در تبیین سخنان خود یادآور شد: پیامبر(ص) آمده بودند که به عنوان یک عنصر مستقل در خارج از نظام قبیله ای، زمامداری جامعه را در دست بگیرند؛ از همین رو آن ها با حکومت پیامبر(ص) در صورتی که در اختیارشان بوده و منافع شان را تأمین کند، مخالف نبودند.

 

وی افزود: مشرکان در روزهای آخر عمر ابیطالب به عیادت او رفته و گفتند «پس از تو برادرزاده ات را تحمل نمی کنیم اما امروز هر چه بخواهد به او می دهیم؛ پس ما را به تفاهم برسان و کاری کن که توهین به بت ها از بین برود»، چرا که حاضر نبودند حکومتی خارج از جریان قبیله ای خود را بپذیرند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: تمام دشمنی ها با تبار پیامبر(ص) بر سر اجرای بعد دوم رسالت پیامبر(ص) بود؛ روزی که ایشان از دنیا رفتند، رهبری از خط ولایت خارج شد و امیرمؤمنان(ع) خانه نشین شدند اگر ائمه اطهار(ع) می گفتند « ما با سیاست کاری نداریم و فقط به تفسیر قرآن و انتشار علم می پرداخته و به کار قدرت کاری نداریم»، دیگر مسأله این کشتار و قساوت با تبار پیامبر(ص) معنا پیدا نمی کرد.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که ادعای «مخالفت با پیامبر(ص) از روی دشمنی دیرینه مشرکان با اجداد ایشان بوده»، تحلیلی غلط است، اظهار کرد: این تحلیل ها در حالی است که ظلم به اهلبیت(ع) در دورانی که بنی عباس روی کار بودند هم به همان شیوه ادامه داشت در حالی که بنی عباس از تبار بنی هاشم بودند.

 

وی ضمن تأکید بر لزوم تحقق بعد دوم رسالت پیامبر(ص) در همه اعصار، تصریح کرد: ما امروز در جامعه خودمان نمی توانیم مسأله مدیریت اجتماعی و بعد دوم رسالت پیامبر(ص) را نادیده گرفته و فقط با یک سلسله عواطف بی مغز بدون محتوا خود را وابسته به اهل بیت(ع) نشان دهیم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز به عنوان یک مسلمان اگر در برابر این مسأله بی تفاوت باشیم و مدیریت جامعه در جریانی خلاف جریان مدیریت الهی باشد، مانند همان مردمی هستیم که کنار ایستادند تا به فرزندان پیامبر(ص) ظلم کنند یا خودشان هم در این ظلم همکاری کردند.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: عشق ما به اهل بیت پیامبر(ص) یک عشق عملیاتی است یعنی عشقی که دنباله آن به میدان آمدن و مشت محکم زدن به هر سیاستی است که بخواهد بعد دوم رسالت پیامبر(ص) را غصب کرده و یا در صدد تعارض با آن برآید؛ فقط اینطور نیست که بخواهیم با عزاداری برای اهلبیت(ع) عواطف خود را ارضا کنیم اگر کسانی این گونه برخورد کنند مانند افرادی هستند که در روز عاشورا امام حسین(ع) را تنها گذاشتند؛ در تمام عمر برای ایشان گریه می کردند اما وقتی قرار شد در کنار ایشان باشند، حاضر نبودند.

 

وی در پایان افزود: جریان سیاسی ای که می خواهد از دل همین مردم در آمده و سپس قدرت یابی کرده و در برابر بعد دوم رسالت پیامبر(ص) بایستد یا با آن زاویه داشته باشد، حاکمیت الهی را قبول ندارد، از همین رو عشق عملیاتی به تبار پیامبر(ص)، مقابله با این جریان است و در نتیجه همین عشق است که پیامبر(ص) فرمودند «مَن بَکی أَو أَبکی أَو تَباکی فی مُصیبةِ الحُسین حُرِّمَت جَسَدَهُ علی النار و وَجَبَت لَهُ الجَنَّة.»/820/پ202/ج

ارسال نظرات