۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۳۰۶۶۶۸
معتضد:

جوانان فریب بی بی سی را نخورند/ زیباکلام درک جامعی از تاریخ ندارد

خبرگزاری رسا ـ تاریخ‌دان معاصر با اشاره به نظریات مختلف صادق زیباکلام در خصوص 16 آذر، گفت: زیباکلام به طور کل درک جامعی از وقایع تاریخی ندارد.
سخنراني معتضد در پرديسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خسرو معتضد، تاریخ‌دان معاصر عصر دوشنبه 16 آذر در مراسم روز دانشجو دانشگاه صنعتی شریف، گفت: ملت ایران مردمان شریفی هستند که همواره مظلوم واقع شده‌اند، ملت ایران در زمان حمله مغلول و بعدها در دوران استعمار ضربات سنگینی را متحمل شد.

وی افزود: ایران در در قرن یازدهم میلادی جمعیتی حدود 18 میلیون نفر داشت، اما یورش مغول کاری کرد که پس از 200 سال جمعیت کشور ما به زیر 5 میلیون نفر برسد.

تاریخ‌دان معاصر در خصوص دخالت‌های بیگانگان در ایران نیز، بیان داشت: در دوران استعمار کشورهای روسیه تزاری و انگلیس نیز ضربات زیادی را به کشورمان وارد کردند.

معتضد ادامه داد: متاسفانه پس از هجوم دشمنان و دخالت بیگانگان در کشور ما مساحتی بیش از 1 میلیون متر مربع از کشور ایران کم شد و ایران فعلی به وجود آمد.

وی درباره خصومت انگلیسی‌ها با ملت و هویت ایران، بیان داشت: انگلیسی در شبه قاره هند وقتی به نفوذ زبان فارسی در آن منطقه و در آن دوران از تاریخ که به صورت اشغالگر حضور داشتند، پی بردند، تمام تلاش خود را به کار بستند تا زبان فارسی را از کل هندوستان ریشه‌‌کن کنند.

تاریخ‌دان معاصر به نگاه ایرانیان به انگلیس، بیان داشت: دلیل نفرت ملت ما از انگلیسی‌ها دخالت‌های این کشور در امور داخلی ما در طول تاریخ است، خود من نیز با اینکه دوره‌ای از زندگی‌ام را در انگلیس گذراندم با تمام وجود از انگلیس متنفرم.

وی ادامه داد: کودتای 28 مرداد نیز دقیقا با دخالت‌های انگلیس رخ داد، این کشور با طراحی یک کودتا و عملیات مختلف تلاش کرد به دلیل شکست در موضوع نفتی در برابر ایران به کشور ما ضربه وارد کند.

معتضد با پرداختن به واقعه 16 آذر، گفت: طبق اسنادی که در تاریخ وجود دارد و از میان مدارک پزشک قانونی به‌دست آمده است، تمام کشتار روز 16 آذر عمدی بوده است، حتی برخی از کشته شدگان آن روز جراحاتی را داشتند که اثر سرنیزه را نشان می‌داده، همین موضوع تایید می‌کند که جنایات آن روز از پیش تعیین شده بود و با این تفکر صورت گرفت که دانشجویان را بترسانند.

وی اضافه کرد: حتی پس از جنایات روز 16 آذر افراد نظامی دخیل در آن اتفاق تقدیر می‌شوند که همین امر نشان می‌دهد آن ماجرا از پیش تعیین شده بوده است.

تاریخ‌دان معاصر در بخش پرسش و پاسخ این جلسه در خصوص نگرش صادق زیباکلام، بیان داشت: اصولا زیباکلام درک جامعه و دقیقی از تاریخ ندارد، هرچند من او را فردی مطلع و باسواد می‌دانم اما حاضرم با وی در خصوص مذاکره با آمریکا مناظره کنم.

معتضد در خصوص لجن پراکنی‌های تلویزیون بریتانیا نیز، گفت: جوانان ما باید آگاه باشند و گول حرف‌های انگلیسی‌ها را نخورند، زیرا تمام دستگاه رسانه‌ای انگلیس و به خصوص بی بی سی تلاش می‌کند تا مسایل و واقعیات ما را جعلی و دروغ نشان دهد.

گفتنی است قرار بود در مراسم روز دانشجو دانشگاه شریف برخی از سیاسیون سرشناس نیز حضور داشته باشند که بنابر گفته مسؤولان مراسم حضور این افراد تحت شعاع سخنرانی و حضور رییس دولت یازدهم قرار گرفت./856/203/ب3

ارسال نظرات