۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۳۰۶۷۱۱
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران:

70 درصد موقوفات مازندران فاقد سند است/ ثبت 110 وقف جدید در استان

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف مازندران با بیان این که متأسفانه 70 درصد موقوفات مازندران سند ندارند، گفت: تا به امروز 365 سند مالکیت موقوفات استان دریافت شد که بیش از هشت هزار هکتار است.
مدير کل اوقاف و امور خيريه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران، امروز در دیدار مدیران اوقاف استان با آیت الله نظری در ساری از وقف به عنوان یکی از احکام مترقی و کارآمد اسلامی یاد کرد و با بیان این که وقف حلال بسیاری از مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی است، افزود: کارآمدی و ظرفیت وقف تا حدی است که همه آحاد جامعه را در خود جمع کرده است و هر فردی با هر دیدگاه اسلامی، دینی و انسانی در این سنت حسنه دینی مشارکت دارند. 

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) بزرگترین واقفان قولی و عملی هستند، تصریح کرد: حتی می توان گفت خداوند متعال بزرگترین واقف جهان است چون این نظام هستی را وقف موجودات کرده است. 

 

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که وقف بهترین وسیله برای کمک به جامعه انسانی است، ادامه داد: وقف نگاه دلسوزانه واقف به شعار همگرایی، همدلی و وحدت جامعه است. 

 

مدیر کل اوقاف مازندران با بیان این که ترویج سنت حسنه وقف حرکت در مسیر سبک زندگی اسلامی و انسانی است، افزود: با توجه به گسترش فرهنگ غربی در جامعه اسلامی، ترویج سنت وقف می تواند بهترین زمینه برای گسترش فرهنگ دینی و اسلامی باشد. 

 

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که عدم شناخت وقف یک چالش بزرگ برای جامعه اسلامی است، گفت: تا به خوبی نتوانیم وقف و ظرفیت های آن را بشناسیم نمی توانیم در احیاء آن موفق باشیم. 

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با تأکید براین که نگاه مردم به وقف باید دینی، قرآنی و فقهی باشد، افزود: متأسفانه وقف در جامعه امروز ما خیلی مهجور است. 

 

وی بر ضرورت خروج وقف از مهجوریت تأکید کرد و گفت: باید نگاه جامعه به وقف و موقوفات اصلاح شود تا شاهد شکوفایی این سنت حسنه دینی باشیم. 

 

حجت الاسلام علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری 450 خیمه معرفت در سطح بقاع متبرکه استان خبر داد و گفت: این خیمه های دینی و فرهنگی با بهره گیری از توان طلاب حوزه های علمیه برگزار شده است.

 

وی با بیان این که در این طرح طلاب حوزه چهره به چهره با دانش آموزان و نسل جوان حاضر در خیمه ها ارتباط برگزار کردند، افزود: خوشبختانه بیش از 200 هزار نفر در این طرح شرکت کردند.

 

حجت الاسلام علیزاده همچنین از ایجاد 14 مرکز مشاوره وقف در بقاع متبرکه شاخص استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در این مراکز که با حضور اساتید مجرب روحانی برپا شد پیرامون مسائل و مشکلات روز جامعه خدمات مشاوره ای به مردم ارائه می شود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران همچنین از ثبت 110 وقف جدید در سال94 خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه با برنامه های صورت گرفته رویکرد مردم نسبت به وقف نسبت به گذشته بهتر شده است.

 

وی در ادامه سخنان خود از برگزاری هزار و 300 تفسیر قرآن در بقاع متبرکه استان خبر داد و گفت: در مجموع نیز از ظرفیت هزار و 300 روحانی بومی و غیر بومی در بقاع متبرکه استان استفاده شده است.

 

حجت الاسلام علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف در مازندران اشاره کرد و با بیان این که تاکنون 65 هزار و 128 نفر به عنوان متسابق در رشته های مختلف قرآنی با هم به رقابت پرداختند، ادامه داد: از این تعداد 900 نفر به مرحله استانی این دوره از مسابقات راه یافتند که پس از رقابت با هم 45 نفر در رشته های مختلف قرآنی به مرحله کشوری راه یافتند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران در ادامه سخنان خود از تنظیم بیش از سه هزار سند اجاره موقوفات در استان خبر داد و گفت: علاوه بر این بیش از هفت هزار سند اجازه نیز امسال تمدید شد.

 

وی با بیان این که در حال حاضر چهار پروژه عمرانی مهم در سطح موقوفات مازندران در حال ساخت است، ادامه داد: علاوه بر این سی میلیارد ریال نیز از محل درآمد موقوفات استان در اجرای نیات واقفان خیراندیش هزینه شده است.

 

حجت الاسلام علیزاده به حمایت اداره کل اوقاف از 350 هیأت مذهبی مازندران نیز اشاره کرد و گفت: این حمایت ها در جهت اجرای نیات واقف بوده است.

 

وی با بیان این که متأسفانه 70 درصد موقوفات مازندران سند ندارند، افزود: تا به امروز 365 سند مالکیت موقوفات استان دریافت شد که بیش از هشت هزار هکتار است./950/202/ب3

ارسال نظرات