۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۳۰۶۸۰۴
استاد حوزه علمیه:

فتنه سقیفه تلخ ترین حادثه تاریخ بشر است/ وحدت به معنای نادیده گرفتن حقایق نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضایی تهرانی از فتنه سقیفه به عنوان تلخ ترین حادثه تاریخ بشر نام برد و گفت: سقیفه یک انحراف در مسیر هدایت و کمال بشریت پایه گذاری کرد و مسؤولیت این امر متوجه پایه گذاران آن است.
حجت الاسلام محمد رضايي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه امشب در مراسم سوگواری دهه آخر صفر در محل دفتر جبهه فرهنگی انقلاب در مقدمه بحث «صلح، قیام و ولایتعهدی؛ سه برخورد ائمه اطهار با حکومت ها» به تبیین نحوه بررسی حوادث صدر اسلام پرداخت و گفت: ارزیابی و تحلیل و بررسی تاریخ صدر اسلام در چارچوب خود، به دور از جنجال آفرینی و به منظور کشف حقیقت و مسیر حق، هیچ تنافی با وحدت ندارد و این وحدت همان است که علما و بزرگان همواره بر آن تأکید داشته و دارند.

 

وحدت به معنای نادیده گرفتن حقایق نیست

وی با تأکید بر این که وحدت باید بر مبنای انصاف و برادری پایه ریزی شود، افزود: وحدت شیعه و سنی در برابر دشمن باید در صف بندی ها خود را نشان دهد اما این به معنای نادیده گرفتن حقایق و گذشتن از آن ها نیست.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی از فتنه سقیفه به عنوان تلخ ترین حادثه تاریخ بشر نام برد و گفت: همه انبیا آمده بودند که انسان را از نقطه صفر به کمال برسانند؛ چنان که انسان در زندگی فردی، مراحل کودکی، نوجوانی، جوانی و پیری را طی می کند، مسیر رشد جامعه بشری نیز از همین مراحل می گذرد و سلسله انبیای الهی برای رساندن جامعه بشری به اوج رشد و کمال خود مبعوث شدند.

 

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان این که تنها جامعه بشری در اوج رشد است که توان پذیرش مسأله خاتمیت را دارد، اظهار کرد: حضرت محمد(ص) خاتم پیامبران و دین ایشان، نیز خاتم ادیان است بدین معنا که دینی بالاتر از دین اسلام وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: عمر شریف نبی مکرم اسلام(ص) اجازه بیان همه معارف و جزئیات دین اسلام را به ایشان نداد، از این رو به فرمان خدا، امیرمؤمنان علی(ع) و فرزندان ایشان تا امام دوازدهم به عنوان هادیان الهی برای ادامه راه پیامبر(ص) در رشد جامعه بشری تعیین شدند.

 

مسؤولیت انحراف جامعه بشری تا ابد متوجه پایه گذاران سقیفه است

حجت الاسلام رضایی تهرانی خاطرنشان کرد: فتنه سقیفه یک انحراف و مانع در مسیر هدایت بشریت پایه گذاری کرد که تا ابد بشر را از رسیدن به نقطه اوج کمال محروم کرد و مسؤولیت این امر متوجه پایه گذاران سقیفه است.

 

وی با اشاره به روایتی در زمینه عذاب سخت جهنم برای عده ای از جمله مسببان سقیفه، افزود: با توجه به این که قیامت، تجلی دنیا و جهنم تجلی دوری از خداوند است، در یک نگاه پلکانی به مسیر رشد بشر، عوامل دور ماندن انسان از خدا به این چند نفر به عنوان ریشه باز می گردد.

 

چه کسی می تواند جانشین پیامبر باشد؟

سخنران حرم مطهر رضوی در ادامه به چرایی فتنه دانستن سقیفه و عدم صلاحیت خلفا برای جانشینی پیامبر(ص) اشاره و اظهار کرد: هادی الهی و جانشین پیامبر(ص) حجت خداوند و واسطه فیض میان خالق و مخلق است؛ دستی به زمین ودستی به آسمان دارد تا بشر زمینی را آسمانی کند.

 

وی ادامه داد: علم وعمل به عنوان دو بال برای تربیت انسان، ویژگی بارز پیامبر(ص) بود که بایستی در جانشینان آن حضرت نیز وجود داشته باشد. بنابراین اگر جانشینی این دو ویژگی را نداشت و نتوانست خلأ رسول خدا(ص) را پر کند نمی تواند هادی انسان ها باشد.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی یادآور شد: کسی می تواند جای پیامبر(ص) را پر کند که با ظاهر و باطن آن حضرت، گره خورده باشد نه کسی که پوسته ای ظاهری از علم نبوی دارد و این امر حتی در کلامش هم مشهود است.

 

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان این که غصب خلافت پیامبر(ص) به عنوان هادی الهی هنوز تمام نشده و همچنان ادامه دارد، تأکید کرد: صلح، قیام و ولایتعهدی در برابر حکومت طاغوت، ظاهرا سه مواجهه متفاوت اما در عمل یک مسیر و در راستای یک هدف هستند./930/202/ب1

ارسال نظرات