۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۳۰۶۸۲۵
مدیر اداره اوقاف و امور خیریه قم:

مقوله وقف نیازمند فرهنگ‌سازی در رسانه‌ها است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام حسینی مقدم به ضرورت ترویج وقف از طریق رسانه اشاره کرد و گفت: وقف به حمایت رسانه‌های مختلف نیازمند بوده و مناسب است که در مطبوعات و رسانه‌های مختلف، نیات واقفان مورد بررسی قرار گیرد.
سيد اسماعيل حسيني مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم، مدیر اداره کل اوقاف و امور خیریه قم، در چهارمین همایش وقف و رسانه که در سالن اجتماعات امامزاده سید علی قم برگزار شد، به بررسی زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی وقف در جامعه پرداخت و گفت: مقوله وقف ابعاد گسترده‌ای دارد که مناسب است مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

 

حجت‌الاسلام حسینی مقدم، بررسی وقف در عرصه معنوی و دینی پرداخت و بیان کرد: وقف به عنوان کامل‌ترین عمل صالح در روایات ائمه اطهار(ع) مورد توجه قرار گرفته است و پیامبر اکرم(ص) در تبیین اهمیت وقف فرموده است یکی از کامل‌ترین اعمال بعد از مرگ باقی می‌ماند صدقه جاریه است.

 

وی در ادامه سخنانش از برگزاری همایش عالم واقف آیت الله میرزا ابوطالب در قم خبر داد و گفت: این عالم دینی بخشی از منطقه زنبیل آباد قم و دو روستا را برای برپایی عزای امام حسین(ع) وقف کرده است و این موقوفات در این زمان منشأ خدمات فراوانی به عزداران حسینی(ع) شده است.

 

مدیر اداره کل اوقاف و امور خیریه قم به بررسی وقف در عرصه اقتصادی پرداخت و ابراز کرد: مناسب است که در زمینه اقتصادی وقف هزاران صفحه تحقیق و پژوهش نوشته شود.

 

حجت‌الاسلام حسینی مقدم در کنار انواع اقتصاد دولتی و خصوصی، وقف را بخش دیگر از اقتصاد معرفی کرد و افزود: برخی این گونه فکر می‌کنند که وقف سبب رکود و جمود مال می‌شود؛ در حالی وقف صدقه جاریه بوده و گره‌گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی است.

 

وی درباره زمینه اجتماعی وقف ابراز کرد: آثار ارزشمند و سازنده‌ای برای شخص واقف وجود دارد؛ زیرا که این افراد از اندوخته‌های و اموال خویش به آسانی گذشت کرده‌اند و اموال خویش در اختیار دیگران قرار داده‌اند.

 

مدیر اداره کل اوقاف و امور خیریه قم به نیات ارزشمند واقفان در وقف نامه‌ها اشاره کرد و گفت: وقف نامه‌های دارای محتواهای عالی است و بهترین درس اخلاق را از نیات واقفان و وقف نامه‌ها می‌توان استفاده کرد.

 

وی با بیان نیازها بسیاری در عرصه توسعه و پیشرفت کشور و جود دارد، اظهار کرد: دولت به سبب محدودیت‌های که در بودجه دارد نمی‌تواند تمام مشکلات جامعه اسلامی را برطرف کند؛ اما وقف بهترین راهگشای اقتصادی در زمینه توسعه و آبادانی کشور است.

 

حجت‌الاسلام حسینی مقدم بیان کرد: در گذشته حکومت‌ها در آبادانی روستاها و شهرها نقشی نداشته‌اند؛ اما مقوله وقف سبب توسعه و پیشرفت‌های بسیاری در جامعه شده است.

 

مدیر اداره کل اوقاف و امور خیریه قم درباره زمینه فقهی وقف عنوان کرد: در کتاب‌های فقهی عالمان بخشی به مقوله وقف اختصاص یافته است، همچنین استفتائاتی که در مقوله وقف از رهبر معظم انقلاب شده است به اندازه یک رساله عملیه بوده و این مسأله نشان‌دهنده اهمیت وقف است.

 

وی در بخش دیگر از سخنانش به ضرورت ترویج وقف از طریق رسانه پرداخت و گفت: وقف به حمایت رسانه‌های مختلف نیازمند بوده و مناسب است که در مطبوعات و رسانه‌های در عرصه‌های مختلف وقف، نیات واقفان مورد بررسی قرار گیرد.

 

مدیر اداره کل اوقاف و امور خیریه قم ابراز کرد: مناسب است که مطبوعات و رسانه‌ها یک ستون یا بخش رسانه خویش را برای ترویج ابعاد وقف اختصاص دهند و مردم را از نیات پاک واقفان اطلاع‌رسانی کنند.

 

حجت‌الاسلام حسینی مقدم در بخش پایانی سخنانش به برپایی موکب در راه بازگشت زائران اربعین حسینی از سوی اداره اوقاف قم خبر داد و گفت: در این موکب افزون خدمات اسکان و رفاهی، بیش از ده نفر از مبلغان به ترویج معارف اسلامی میان زائران حسینی(ع) می‌پردازند./998/پ202/ف2

ارسال نظرات