۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۳۰۶۸۲۶
آیت الله شفیعی:

وجوب توبه عقلی و فوری است/ گناه از موانع رزق است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله شفیعی با اشاره به این که توبه واجب و وجوب آن عقلی و فوری است چراکه مشخص نیست مرگ انسان چه زمانی است، گفت: بر زبان هر انسانی همیشه باید استغفرالله ربی و اتوب الیه جاری باشد؛ گفتن این جمله بسیار مفید و یکی از موانع رزق، گناه کردن است.
آيت الله سيدعلي شفيعي، نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري آيت الله سيدعلي شفيعي، نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سیدعلی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه سه شنبه(17 آذرماه) در مراسم سوگواری امام حسین(ع) که در مسجد آیت الله شفیعی اهواز برگزار شد با تأکید بر این که ماه صفر نیز در حال پایان یافتن است و روزهای پایانی آن را در حال سپری کردن هستیم، ادامه داد: شب های پایانی ماه صفر و رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) مورد غنیمت واقع شود.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی براین که «تأخیر التوبة اغترار و طول التسویف حیرة و الاعتلال علی الله هلکه و الاصرار علی الذنب امن لمکر الله «و لا یأمن مکر الله الا القوم الخاسرون»، افزود: این حدیث را شیخ مفید در کتاب الارشاد روایت کرده اند.

 

این مقام مسؤول با بیان این که فضلا و علما برای احادیث و روایات رمزی دارند و به عنوان نمونه اگر حدیث با حرف «ص و الف» نوشته شود، به معنای ذکر آن از امام صادق(ع) است، خاطرنشان کرد: اگر حدیث صرفا با حرف «ص» ذکر شود به معنای این است که از پیامبراکرم نوشته شده است.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان با بیان این که حدیث امام صادق(ع) روایت چهار شاخه ای است، گفت: درس نخست حدیث این است که عقب انداختن توبه ناشی از بی خبری و غفلت می باشد؛ همه درباره توبه کردن گفته اند که واجب است، چراکه توبه ای از گناه می باشد و کسی که گناهی کند، بالاخره باید آن را جبران کند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در تألیفات علامه سید نعمت الله جزایری آمده است که مسأله جبران کردن در سایر حیوانات موجود است، یادآور شد: آیا انسانی که متشرع و عاقل است نباید نسبت به کار خطا جبران و تلافی داشته باشد.

 

آیت الله شفیعی با ذکر این نکته که انسان توبه را باید پیش از مردن انجام دهد، به آیه قرآنی «وَلَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّی تُبْتُ الآنَ وَلاَ الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَهُمْ کُفَّارٌ أُوْلَـئِکَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا» اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: آیه به معنای این است، توبه کسانی که کارهای زشت انجام می دهند و چون مرگ آنها فرا می رسد می گویند، که اکنون توبه کردیم و نیز آنان که کافر بمیرند، پذیرفته نخواهد شد برای اینان عذابی دردآور مهیا کرده ایم.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که توبه واجب و وجوب آن عقلی و فوری است چراکه مشخص نیست مرگ انسان چه زمانی است، اظهار داشت: بر زبان هر انسانی همیشه باید استغفرالله ربی و اتوب الیه جاری باشد؛ گفتن این جمله بسیار مفید و یکی از موانع رزق، گناه کردن و این مسأله نیز از موانع اجابت دعا است.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به شاخه دیگر این حدیث که می گوید، اهمال کاری و معطل کردن در کارها سبب حیرت و سرگردانی است، بیان داشت: درس دیگر حدیث این است که ایراد گرفتن و بهانه جوئی در کارها با خداوند سبب هلاکت خواهد شد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در احادیث اسلامی ذکر شده عابدی در قوم بنی اسرائیل وجود داشت که با خداوند بر سر صاحب فرزند نشدن بهانه و ایراد می گرفت، خداوند ملائکه ای را به صورت انسان فرستاد که به او بگوید نباید چنین کاریی را انجام دهد، با انجام این کار، عابد هوشیار و رفتار خود را تغییر داد که در نهایت پس از مدتی صاحب فرزند شد.

 

آیت الله شفیعی با اشاره به این که در حدیث آمده است اصرار و پافشاری و تکرار گناه از ایمن بودن از مکر خداوند عزوجل است، ادامه داد: امام صادق(ع) سپس آیه قرآن را قرائت فرمودند که از مکر خداوند و نقشه های مخفی خداوند مگر زیارن کاران ایمن نمی شود./9453/202/ب1

ارسال نظرات