۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۰۶۹۰۲
آیت الله شبستری:

احیای موقوفات ضامن اقتصاد اسلامی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که موقوفات در صورت توجه می تواند کشور را از اقتصاد نفتی نجات دهد، گفت: احیای موقوفات ضامن اقتصاد اسلامی در جامعه است.
آيت الله شبستري

آیت الله محسن مجتهدشبستری نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، که به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف ترتیب یافت، اظهار داشت: احیای موقوفات پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت جدی پیگیری شده است، اما هنوز نتیجه ایده‌آل حاصل نشده است.


وی با بیان این‌که اگر موقوفات به صورت صحیح احیا شوند، درآمد حاصل بیش از درآمدهای نفتی کشور بوده و بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه را برطرف خواهد کرد، خاطرنشان کرد: وقف یک سنت اسلامی است که در جامعه اسلامی امروز ما باید بیش از سوابق گذشته مورد توجه قرار گرفته شود.


امام جمعه تبریز با بیان این‌که وقف صدقه جاریه بوده و بارها از سوی معصومین(ع) مورد تأکید قرار گرفته است، تصریح کرد: وقف به عنوان سنت های حسنه، صدقه جاریه، مصداق باقیات الصالحات و عمل صالح محسوب می شود، اما متأسفانه هنوز فرهنگ وقف مهجور مانده که نشأت گرفته از عوامل مختلفی بوده است.


نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر جلب اعتماد عمومی نسبت به مسائل مربوط به وقف ادامه داد: اکتفا به ترویج فرهنگ وقف در ایام خاصی از سال غیرقابل قبول است، سازمان اوقاف نیز باید در طول سال ارائه گزارشی از درآمدهای حاصل از موقوفات و بقاع متبرکه و موارد مصرف آن را به مردم بازگو کنند که از این راه اعتماد عمومی جلب شود.


آیت الله شبستری با اشاره به برکات مادی و معنوی ترویج فرهنگ وقف در جامعه گفت: ائمه اطهار(ع) همواره اعلام کرده اند که تنها راهی که انسان پس از مرگش پرونده بازی در این دنیا داشته باشد، این است که صدقه جاریه از خود به جای بگذارد که با هر استفاده مثبت از صدقه ثوابش همچنان شامل حال انسان باشد و پرونده او در دنیا مختومه نشود.


امام جمعه تبریز در ادامه بر احیای موقوفات ربع‌رشیدی تأکید کرد و افزود: با احیای ربع رشیدی که در ایران و سایر کشورهای اسلامی موقوفاتی دارد، می توان زمینه های رشد علوم، همچنین جلب نظر عموم مردم برای شرکت در این سنت حسنه را فراهم کرد.


نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که فرهنگ جامعه باید از همه ابعاد نشأت گرفته از سیره و سنت نبوی باشد، تصریح کرد: اگر در جامعه فرهنگ غالب از سیره حضرت محمد(ص) نشأت گرفته باشد، شاهد خواهیم بود که سنت حسنه وقف که مورد سفارش امامان معصوم و رسول اکرم(ص) بوده، احیا خواهد شد./935/302/ب3

ارسال نظرات