۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۳۰۶۹۷۳
رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان کاشان:

شهرستان کاشان رتبه نخست موقوفات استان اصفهان را دارد/ وجود 400 امامزاده واجب‌التکریم در کاشان

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان کاشان با اشاره به این که شهرستان کاشان با 2 هزار موقوفه و 7 هزار رقبه رتبه نخست موقوفات استان اصفهان را دارد، گفت: در شهرستان کاشان 400 امامزاده واجب التکریم در 118 بقعه مبارکه مدفون هستند.
حجت الاسلام جعفر جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام جعفر جنتی، رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان کاشان شامگاه چهارشنبه در نمایشگاه همه واقف باشیم در میدان 15 خرداد این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگاران با تبریک هفته وقف گفت: یکی از سنت های حسنه ای که از دیر باز در جامعه رواج داشته بحث سنت حسنه است که وقف و احسان و انفاق و خیریه نه تنها در اسلام بلکه در ادیان دیگر نیز با عناوین مختلف مطرح بوده است.

وی افزود: پیامبراکرم نیز با وقف، این سنت حسنه را امضاء کرد و بعد از آن نیز ائمه معصومین توانستند با انجام وقف هایی از اموال خود این سنت حسنه را رواج و ترویج کنند.

حجت الاسلام جنتی یاد آورشد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مسائلی که امام خیمنی(ره) به آن تأکید داشت وقف بود و معتقد بود موقوفات باید به جایگاه اصلی خود برگردد و تصرفاتی که توسط حکام گذشته انجام شده بود با فرمان امام راحل به نیت و جایگاه اصلی خود برگشت.

وی افزود: بعد از امام خمینی(ره) نیز رهبر معظم انقلاب راه امام را ادامه داد و با تشویق و ترغیب مردم به بحث وقف و حتی اختصاص کتابی با عنوان استفطاعات در باره بحث وقف مسائلی را بیان کرد که بیانگر جایگاه و اهمیت وقف بین بزرگان و علما و مسلمانان است.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان کاشان یاد آورشد: همه ساله به بهانه رحلت پیامبراکرم اولین واقف جهان اسلام این هفته را به نام هفته وقف و همه واقف باشم نامگذاری شده است تا فعالیت هایی که در بخش موقوفات و بقاع متبرکه از سوی سازمان اوقاف و امورخیریه انجام شده است اطلاع رسانی شود.

حجت الاسلام جنتی در ادامه با اشاره به این که سازمان اوقاف و امور خیریه دارای چهار معاونت فرهنگی و اجتماعی، حقوقی ثبتی، مالی و پشیبانی و معاونت بهره وری و اقتصادی است، گفت: به روز رسانی و تنظیم اجارات و سرمایه گذاری پروژه های اقتصادی بر عهده معاونت بهره وری و اقتصادی سازمان اوقاف و امورخیریه است.

وی تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف، برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی در بقاع متبرکه از جمله طرح آرامش بهاری در ایام نوروز، سوگواره یأس نبوی در ایام شهادت فاطمه زهرا(س)، طرح نشاط معنوی برای پرکردن اوقاف فراعت نوجوانان و جوانان، طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان، جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی در دهه ولایت، بصیرت عاشورایی در ایام محرم را از جمله فعالیت معاونت فرهنگی و اجتماعی اعلام کرد.

در 9 ماهه امسال برای 75 موقوفه در شهرستان کاشان سند اخذ شده است

رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان کاشان، اجرای امینانه نیات واقفین را یکی دیگر از فعالیت های معاونت فرهنگی اوقاف دانست و یادآورشد: براساس آمار ثبت شده در سامانه سازمان اوقاف وامور خیریه 7 هزار و 500 نیت شناسایی شده و در این سامانه به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام جنتی همچنین مسابقات قرآن شهرستانی، استانی، کشوری و بین المللی را یکی از رسالت های سازمان اوقاف و امور خیریه دانست و یادآور شد: امسال 50 درصد از سهمیه کشوری مسابقات قرآنی به اداره اوقاف و امور خیریه کاشان اختصاص داده شده است.

وی همچنین حفظ صیانت از حقوق موقوفه و اخذ سند مالکیت را از وظایف معاونت حقوقی ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد و یادآور شد: در 9 ماهه سال جاری برای 75 موقوفه در شهرستان کاشان سند جدید از سوی معاونت حقوقی ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه اخذ شده است.

8 وقف جدید به ارزش نزدیک به 30 میلیارد ریال در شهرستان کاشان به ثبت رسید

رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان کاشان درادامه با اشاره به این که شهرستان کاشان با 2 هزار موقوفه و 7 هزار رقبه رتبه نخست موقوفات استان اصفهان را دارد گفت: در شهرستان کاشان 400 امامزاده واجب التکریم در 118 بقعه مبارکه مدفون هستند.

وی افزود: 700 مسجد و نزدیک 120 حسینیه و تکایا جزو موقوفاتی است که در سامانه اطلاعات جامع موقوفات و بقاع متبرکه اداره اوقاف و امور خیریه کاشان ثبت شده است.

حجت الاسلام جنتی همچنین از ثبت 8 وقف جدید به ارزش نزدیک به 30 میلیارد ریال در شهرستان کاشان خبر داد و افزود: وقف جدید با نیت های قرآنی، تعزیه خوانی و ترویج حوزه های علمیه است.

90 میلیارد ریال در 9 ماهه امسال توسط خیرین و طرح مودت برای عمران و آبادی بقاع متبرکه کاشان

وی فعالیت انجام شده در بخش عمرانی بقاع متبرکه شهرستان کاشان را مهم قلمداد کرد و گفت: طی 9 ماه سال جاری از محل نذورات مردمی، کمک های نقدی و غیر نقدی خیرین و طرح مودت و حدود 90 میلیارد ریال برای عمران و آبادی بقاع متبرکه شهرستان کاشان کمک شده است اما بازهم نیازمند وقف های جدید برای بقاع متبرکه و کمک های نقدی برای عمران و آبادانی امامزادگان هستیم تا بتوانیم زمینه های آرامش و آسایش زائرین را فراهم کنیم.

وی یکی دیگر از رسالت های سازمان اوقاف و امورخیریه را رسیدگی به بقاع متبرکه و امامزادگان واجب التکریم دانست و گفت: در شهرستان کاشان 400 امامزاده واجب التکریم در 118 بقعه متبرکه مدفون هستند که در بین آنها آستان مقدس علی باقر(ع) و امامزاده سلطان امیر احمد از نوادگان واجب التکریم امام جواد(ع) از همه شاخص تر هستند.

حجت الاسلام جنتی در ادامه یکی از راه های جاودانه شدن نام افراد و صدقه جاریه را سنت حسنه وقف دانست و گفت: در امر وقف هرکس به توان خود نسبت به نیاز جامعه می تواند وقف کند که در این زمینه می توان به بحث وقف جمعی، وقف صنفی و یا وقف خانوادگی نسبت به نیاز روز جامعه حتی وقف کتاب به مدارس، ترویج فرهنگ قرآنی، ازدواج، اشتغال، حوزه های علمیه، رسانه، بهداشت و درمان، محیط زیست، علم و پژوهش و فن آوری، حمایت از نخبگان جامعه و کمک به فقرا و نیازمندان که نیازهای روز جامعه است نام خود را جاودانه و نیازهای هم نوع خود را برطرف کرد.

وی از گشایش اولین نمایشگاه وقف با عنوان همه واقف باشیم در نخستین روز از هفته وقف خبرداد و افزود: در این نمایشگاه که با هدف ترویج سنت حسنه وقف ایجاد شده است بخشی از فعالیت اداره اوقاف کاشان در معرض دید عموم قرارگرفته است.

حجت الاسلام جنتی با دعوت از خیرین در هفته وقف برای ثبت وقف‌های جدید برای جاودانه کردن نام خود و برطرف شدن نیازهای جامعه یادآور شد: 25 درصد از بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی کشور و 50 درصد دانشگاه‌ها و مدارس کشور در گذشته از سوی خیرین وقف شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان با اشاره به این‌که 60 مدرسه و دو بیمارستان در شهرستان کاشان از مهم‌ترین موقوفات این شهرستان است، افزود: اکثر ادارات و نهادهادی شهرستان موقوفه است که این امر بیانگر آثار اقتصادی و اجتماعی موقوفات است.

شایان ذکر است، 18 تا 24 آذرماه هفته وقف با شعار همه واقف باشیم نامگذاری شده است./1307/202/ب2

ارسال نظرات