۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۳۰۷۰۳۶
نماینده مجلس:

قوانین نظام در دانشگاه باید حاکم باشد/ فتنه 88 را نباید محدود به تقلب در انتخابات کرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: سال‌ها برای اجرای فتنه 88 در کشور کار شده و نقش سرویس‌های امنیتی بیگانه و مقدماتی کاملاً فراهم شده بود و نباید آن را محدود به تقلب در انتخابات کرد.
قوانین نظام در دانشگاه باید حاکم باشد/ فتنه 88 را نباید محدود به تقلب در انتخابات کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مناظره «سوءاستفاده احزاب از دانشجو، دانشگاه یا باشگاه سیاسی؟» با حضور امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مجلس شورای اسلامی و حسن رسولی رییس ستاد انتخاباتی عارف و استاندار اسبق خراسان شب گذشته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

 

در ابتدای این مناظره رسولی گفت: اگر نسبت دانشگاه با احزاب و جریان‌های سیاسی را به‌ درستی تبیین کنیم به گواه تاریخ صد ساله ایران و با توجه به جایگاهی که نهاد دانشگاه دارد، جریان ها و احزاب سیاسی برخاسته از دانشگاه هستند.


ضرورت استقلال نهاد دانشگاه

استاندار اسبق خراسان با بیان این که دانشگاه در شرایط فعلی ایران از بالاترین حد اعتبار و اهمیت اجتماعی برخوردار است، اظهار کرد: دوره دانشجویی دوره‌ای محترم برای ورود به عرصه‌های مختلف زندگی از جمله عرصه سیاسی است.

 

وی تشکیل هسته‌های اصلی جریان های سیاسی در انقلاب اسلامی ایران را از دانشگاه عنوان و تصریح کرد: بعد از دانشگاه از میزان آرمان‌خواهی برای تحقق اجتماعی کاسته می‌شود، نسبت احزاب با دانشگاه روشن است و دانشگاه نهاد مستقل و نیروساز است که دانشجو در کنار علم با مسائل سیاسی آشنا می شود.

 

رسولی با تأکید بر ضرورت استقلال نهاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: امید که به شرایط ابتدای انقلاب برسیم که دانشگاه مستقل بماند و نهادهای غیردانشگاهی و بیرونی برای امورات دانشگاه تصمیم نگیرند.

 

در ادامه امیرحسین قاضی‌زاده با اشاره به قرآن کریم حضرت ابراهیم را سرسلسله جریان حق طلب و جریان خواه عنوان و اظهار کرد: خداوند نمونه‌های احسن زیادی را در قرآن بیان کرده است که از جمله حضرت ابراهیم در برابر ناملایمان و مستبدان سرکش و در برابر خداوند و ارزش های الهی تسلیم است.
 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: نمونه های انسان ها و جریان های حق طلب در تاریخ بسیار که ماندگار است که امیرمؤمنان و امام حسین(ع) از جمله این الگوها هستند.
 

وی با بیان این که سنبل جوانی کشور امروز جوان و دانشجو است، خاطرنشان کرد: در همه جنبش های سیاسی در جهان، دانشجویان پیشتاز هستند و از مکتب متفکران استفاده می‌کنند.
 

نقش پیوند حوزه و دانشگاه در پیروزی انقلاب
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به پیوند حوزه و دانشگاه در پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ما به عنوان کشور اسلامی از حوزه نیز استفاده می کنیم که در مشروطیت، جنبش ملی‌ شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی همواره بین دانشجو و روحانیت تعامل وجود داشته است و در صورت تضاد بین آن ها چنانچه مشاهده شد در جریان مشروطیت به انحراف کشیده شد.
 

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که جنبش دانشجویی نباید عمله احزاب سیاسی باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه محل تمرین و سیاست‌ورزی است، بسیاری از کسانی که انقلاب و جنگ را اداره کردند در دانشگاه‌ها مدیریت، کار سیاسی، بیان مطلب و تحمل نظر مخالف را تمرین کردند.
 

دانشگاه باید از سوی دانشگاهیان اداره شود
وی با بیان این که دانشگاه محل گفت‌وگو است و باید از سوی دانشگاهیان اداره شود، اظهار کرد: من در مقام دفاع از عملکرد دولت قبل نیستم اما وقتی می‌خواهیم از انسداد و محرومیت صحبت کنیم منصفانه‌اش این است که همه چیز را با هم ببینیم در فضای اخیر بسیاری از سخنرانی‌های دوستان ما و نمایندگان در مجلس لغو شد و در خصوص مذاکرات هسته ای، برجام و دیگر مسائل روز در بسیاری از دانشگاه‌ها اجازه سخنرانی داده نشد.
 

قاضی زاده در واکنش به این سخن رسولی که فضای دانشگاه نسبت به دوره احمدی نژاد بهتر شده است، گفت: من در 4 سال اول دولت اصلاحات دانشجو بودم و در همان دوره نیز برخی از مدیران به نقد اعتقادی نداشتند، البته هر سه رییس‌جمهور اخیر ایران شعار نقدپذیری را در دانشگاه‌ها می‌دادند اما در عمل اتفاقی نمی افتاد و نسبت دادن آن به عده ای خاص بی انصافی است.

 

رسولی نیز در ادامه با بیان این که امروز فضای بسته امنیتی تعیین‌کننده‌ترین فاکتور برای آرایش فکری و سیاسی دانشگاه است، اظهار کرد: متولیان دانشگاه‌ها باید از جایگاه خود استفاده کنند و اختیار خود را به دیگران واگذار نکنند.
 

استاندار اسبق خراسان با اشاره به تفاوت دانشگاه با محیط بیرون، گفت: نباید با ادبیات دیپلماتیک در دانشگاه صحبت کنیم، من در زمان مدیریت خود اجازه حضور پلیس را در دانشگاه ندادم، چراکه محیط دانشگاه را محیطی مقدس می‌دانم و باید بپذیریم که دوران دانشجویی، دوران پرسشگری است.
 

وی به تعامل اصلاح طلبان با دانشجو اشاره و تصریح کرد: اصلاح‌طلبان با گفت‌وگو، عذرخواهی و مدارا با دانشجو برخورد می‌کنند و به دنبال استفاده از گاز اشک‌آور و برخورد با دانشجو نیستند.
 

قوانین نظام در دانشگاه باید حاکم باشد
قاضی زاده در خصوص مجوز‌ مناظرات و سخنرانی‌ها در دانشگاه‌ها اظهار کرد: هر ملاحظه و تصمیمی باید قبل از صدور مجوز هیات نظارت در دانشگاه‌ها باشد.


نماینده مجلس اظهار کرد: دانشگاه، استقلال دارد اما از حدود و قید شرعی آزاد نیست و باید قوانین نظام در دانشگاه هم رعایت شود.
 

رسولی نیز با بیان این که باید فرصت خطا به دانشجو باید داده شود، گفت: منظور از مدارا با دانشجو این است که فرصت خطا به دانشجو داده شود و دانشجو نیز می داند که دانشگاه محل انجام اعمال خلاف شرع نیست و منظور ار مدارا نیز ولنگاری نیست.

 

رییس ستاد انتخاباتی عارف اظهار کرد: امروز برخی از دولت مردان روحانی با برداشت غلط از اعتدال به جای این که در جایگاه خود بایستند تا آخرین لحظه به دنبال اجازه گرفتن از این و آن هستند، اگر قرار باشد امام جمعه و استاندار کار یکدیگر را انجام دهند کارها مختل خواهد شد که امروز شاهد این وضعیت در مشهد هستیم.

 

وی با بیان این که مدیران دولت اصلاحات لفظ هماهنگی را با وادادگی اختیارات اشتباه گرفته‌اند، تصریح کرد: باید کارها براساس قانون اساسی انجام شود.
 

رسولی با اشاره به این که وزیر علوم نباید اجازه دخالت در نهاد دانشگاه ها را به نهادهای بیرونی بدهد، بیان داشت: انتصاب ها باید براساس مسؤلیت ها باشد.
 

قاضی زاده هاشمی نیز در پاسخ به این سخنان رسولی، اظهار کرد: من نماینده مردم مشهد هستم و در عزل برخی از مدیران بی کفایت تلاش کردم که نتیجه ای نداشت ولی در خصوص انتصاب فردی نقشی نداشته ام و حتی وزارت بهداشت که بستگان بنده حضور دارند در نصب رییس دانشگاه نقشی نداشتم.

 

اصولگرایان از خطای دوستان خود کوتاه نمی آیند
این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که همه دولت ها خدمات بسیاری داشته اند که نباید نادیده گرفته شود، تصریح کرد: یکی از عادت های بد ما این است که پس از روی کار آمدن، همه دولت های قبل را فاسد و بدترین در تاریخ می دانیم.

 

وی با اشاره به این که اصولگرایان از خطای دوستان خود کوتاه نمی آیند، خاطرنشان کرد: اگر خطایی از طرف آن ها باشد حال اگر معاون اول رییس جمهور و مناطق آزاد بوده خود این اصولگرایان پیشقدم شده و کوتاه نیامده و از آن ها حمایت بی دریغ نداشته است.
 

قاضی زاده افزود: امید که روزی دانشگاه، مساجد و عرصه های عمومی در جامعه بدون جنجال باشد و منجر به سوء استفاده نشود و به مغز مطلب پرداخته شود. 

 

مقایسه انتخابات 88 و 92

رسولی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص مقایسه انتخابات 88 و 92، گفت: دانش و توان اداره کشور در سال 88 توان مناسبی نبود و رهبر معظم انقلاب نیز در سال 92 اعلام کردند که رأی من مخفی است و رأی مردم حق الناس است.
 

وی افزود: احمدی‌نژاد در گردهمایی شادمانه میدان ولیعصر مخالفان را مشتی خس و خاشاک حساب کردند اما در سال 92 مدیریت و درایت بیشتر شد و مردم همان مردم بودند اما سبک اداره انتخابات و مدیریت و مداخله رهبری تغییر کرد.


قاضی زاده هاشمی در واکنش به این سخنان رسولی، گفت: اگر بدون سند نسبت تقلب بدهیم و آبرو و حیثیت یک ملت را در جهان ببریم و بگوییم بعدا بی‌نظیرترین انتخابات در کشور انجام شد، کار اشتباهی است چون آقای رسولی بهتر از من سیستم انتخابات را می‌شناسند و 500 هزار نفر در انتخابات دست اندرکار هستند و اگر دولت احمدی‌نژاد 11 میلیون رأی را جابه‌جا کرده، قطعاً می‌توانستند در سال 92 هم 300 هزار رأی را جابه‌جا کنند.


وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب همیشه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این دعوت با بیان های مختلفی انجام می شده است.

 

فتنه سال 88 طرح بالاتر و لایه‌بندی بیشتری دارد/ فتنه 88 را نباید محدود به تقلب در انتخابات کرد

رسولی نیز با بیان این که تا زمانی که نظام انتخاباتی ما الکترونیکی نشود امکان تقلب وجود دارد، اظهار کرد: تخلفات بی شمار دولت احمدی نژاد از جمله سهام عدالت و سوء مدیریت های آشکار سبب مشکل در انتخابات سال 88 شد و اتفاق های بدی را رقم زد.

 

استاندار اسبق خراسان رضوی با بیان این که ظرفیت دانشگاه ظرفیت تأثیرگذار در عرصه سیاست است، تصریح کرد: احزاب و گروه‌های سیاسی در صدد استفاده از این ظرفیت هستند و حال چرا دانشگاه نیز به جای نفوذ پذیری در جهت تأثیرگذاری و نفوذگذاری گامی بر نمی دارد؟
 

وی در ادامه با اشاره به حصر سران فتنه، گفت: من نیز آن ها را بی تقصیر نمی خوانم اما سوء تدبیر مدیران ارشد دولت وقت موجب جریان سال 88 شد و نیز باید برای موسوی و کروبی دادگاه برگزار شود و اگر دادگاه آنها را محکوم کرد ما هم به نظر دادگاه احترام گذاشته و آن ها را محکوم می کنیم.
 

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: سال‌ها برای اجرای این فتنه در کشور کار شده بود و نقش سرویس‌های امنیتی بیگانه و مقدماتی کاملاً فراهم شده بود و نباید آن را محدود به تقلب در انتخابات کرد.
 

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: سران فتنه 88 اگر محاکمه شوند نتیجه آن بر اساس قانون چه خواهد بود؟ 28 نفر کشته شدند و اموال عمومی نابود شده و قطعنامه‌ها و تحریم‌ها علیه ایران شکل گرفت؛ این اسناد اگر به دادگاه بیاید چه می‌شود؟/1310/202/ب1

ارسال نظرات