۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۳۰۷۱۱۹
محقق و پژوهشگر دینی:

مکتب تشیع سبب هماهنگی نظام تشریع و تکوین شد

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر دینی گفت: مذهب شیعه تنها فرقه‌ای است که اعتقاد دارد بعد از رحلت پیامبر(ص) شریعت قطع نشده و ارتباط بین آسمان و زمین که تکوین است هنوز برقرار است.
حجت الاسلام اعتماديان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی اعتمادیان پیش از ظهر امروز در مراسم سوگواری رحلت جانگداز پیامبراکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) که در دفتر آیت الله فیاض برگزار شد، گفت: مکتب تشیع دارای امتیازات والایی است که آن را از سایر فرق متمایز می‌کند و از جمله این امتیازات این است که بین دو نظام تکوینی و تشریعی ایجاد هماهنگی کرده است.

 

وی افزود: همان‌گونه که لطف الهی آن به آن به نظام هستی حاکم است بر نظام تشریعی نیز حاکم بوده و به بیان دیگر از آن زمانیکه خداوند آسمان‌ها و زمین را خلق کرد تا زمانیکه شیرازه هستی بسته شود لطف خداوند بر تمام موجودات است و اگر آنی این لطف خاموش شود تمامی کائنات از بین خواهند رفت.

 

حجت الاسلام اعتمادیان اظهار داشت: این نظام مهم که انسان‌های ذره‌ای ازآن را توانسته اند کشف و رصد کنند همیشه در نظر خداوند متعال بوده است و این نشان از توجه و لطف همیشگی خداوند بر موجودات بوده و لحظه ای از نظر خداوند دور نخواهد بود.

 

این محقق و پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه شریعت برای آسایش و برنامه‌ریزی فردی و اجتماعی مردم نازل شده است یادآور شد: به دلیل کثرت جمعیت در بین مردم کتاب‌های آسمانی مانند تورات و انجیل و در پایان قرآن کریم نازل شد تا مردم به بهترین نحو ممکن جدول زندگی خود را ترسیم کنند و این از سایه همیشگی لطف الهی بر مردم است یعنی اینکه خداوند در هیچ شرایطی از انسان‌ها غافل نبوده است.

 

وی با طرح سوالاتی مانند اینکه آیا خداوند بعد از پیامبر اکرم(ص) نظام شریعت را رها کرد و یا اینکه بعد از پیامبر اکرم(ص) شریعت ادامه دارد به بیان خاطره‌ای از آیت الله طباطبایی صاحب تفسیر المیزان و هانری کربن فیلسوف فرانسوی پرداخت و گفت: روزی هانری کربن به نزد آیت الله طباطبایی رفتند و در آنجا آیت الله طباطبایی از وی در مورد پذیرش اسلام و مذهب شیعه پرسیدند کربن در جواب گفته بود: دین اسلام «اکمال ادیان و احسن الایمان»است و تنها فرقه‌ای که اعتقاد دارد بعد از رحلت پیامبر(ص) شریعت قطع نشده‌ و ارتباط بین آسمان و زمین هنوز برقرار است مذهب شیعه است.

 

حجت الاسلام اعتمادیان با اشاره به آیه 112سوره هود گفت: این آیه به گفته پیامبر(ص) ایشان را پیر کرد چرا که ایشان در میان مردمی جاهل و عاری از فضلیت اخلاقی زندگی می‌کردند در حالیکه خود اکمل  فضائل اخلاقی بودند و در آن زمان اگر کسی برای هر فضلیت اخلاقی می‌خواست مثال بیاورد به پیامبر(ص) اشاره می‌کردند.

 

این محقق و پژوهشگر دینی با اشاره به سخنان حضرت فاطمه(س) در پاسخ به محمود بن لبید که درباره امامت و جانشینی بعد از پیامبر(ص) پرسیده بود گفت: حضرت زهرا(س) در پاسخ فرمودند: «پروردگار جهانیان بر این گفته من گواه است که روزی از پدرم شنیدم که فرمودند: علی(ع) بهترین جانشین من است او امام و خلیفه بعد از من است و دو فرزند او حسن و حسین(ع) و نه نفر از فرزندان حسین (ع) پس از علی علیه السلام امامان برگزیده اند و تا مادامی که با آنان باشید بین توحید و شریعت اتفاقی نخواهد افتاد ولی اگر مردم از آنان جدا شوند تا زمان ظهور امام زمان(عج) این اختلافات ادامه خواهد داشت».

 

وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) در پاسخ به سوال محمود بن لبید که عرض کرده بود چرا امام علی(ع) برای گرفتن زمام حکومت بر نمی‌خیزند فرموده بودند: «مثل علی (ع) مانند کعبه است که مردم باید به سراغ او بروند، نه این که کعبه به دنبال مردم روان شود».

 

حجت الاسلام اعتمادیان خاطر نشان کرد: انسان اگر در دنیا مفتضح بشود بهتر از آن است که در آخرت دچار این اتفاق بیفتد چرا که در دنیا فرصت توبه و انجام کار صالح است در حالیکه در آخرت فقط پشیمانی  و ندامت شامل حال انسان است.

 

این محقق و پژوهشگر دینی با اشاره به سخن امام علی(ع) «سلونی قبل ان تفقدونی» گفت: به گفته دانشمندان اگر امام علی(ع) در دوره کنونی دوباره در مسجد کوفه این سخن را بگوید تمام دانشمندان شرق و غرب برای گرفتن پاسخ سوالات خود به مسجد کوفه هجوم خواهند آورد؛ جرج جرداق دانشمند مسیحی می‌گوید«ای دنیا کاش تمام قوای خود را در بر می‌گرفتی و در هر روزگاری علی‌ای با آن قلب،زبان و امتیازاتش عنایت می‌کردی.

 

وی در پایان یادآور شد: رحلت پیامبر(ص) مقدمه ظلم و ستم به خاندان اهل بیت(ع) بود./877/202/ب1

ارسال نظرات