۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۷
کد خبر: ۳۰۷۲۲۴
استاد حوزه و دانشگاه:

روشنفکر واقعی کسی است که در مسیر عبودیت و بندگی خدا گام برمی دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی مطلق گفت: امروزه هرکس به غرب متمایل شود، اصطلاح روشنفکر را برای او بکار می برند، درحالی که این صحیح نیست و روشنفکر واقعی کسی است که در مسیر عبودیت و بندگی خدا گام برمی دارد و می تواند در فتنه ها با نور ایمان، حق را از باطل تمیز دهد.
حجت الاسلام موسوي مطلق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدعباس موسوی مطلق، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم عزاداری شب شهادت امام رضا (ع) که در محل حسینیه آیت الله خامنه ای برگزار شده بود، گفت: در مسیر سعادت انسان، غفلت مهم ترین آفت و بزرگترین دشمن انسان است؛ همانطور که حضرت علی (ع) نیز فرمود «اَلغِفلَهُ اَضَرُّ الأعداء».


وی افزود: بیش از آمریکا و اسرائیل، جهالت و بی بصیرتی مسلمانان آینده جهان اسلام را در خطر قرار می دهد. چون آخرین حربه دشمن سیاسی آن است که جان ها را می گیرد و مسلمانان را ترور فیزیکی می کند، اما جهل و بی  بصیرتی ایمان را می گیرد و مسلمانان را ترور فکری می کند.


غفلت یعنی فراموش کردن «هُوَ اَقرَبُ اِلَیه مِن حَبلِ الوَرید»

حجت الاسلام موسوی در تعریف مقوله غفلت گفت: غفلت یعنی فراموش کردن یاد خدا در زندگی؛ طوری که انسان در اعمال و زندگی روزمره، خالق و منعم خود را فراموش کند و در عالم که محضر خداست، عامداً معصیت کند. غفلت یعنی انسان فراموش کند که خداوند متعال در همه حال ناظر و شاهد اعمال بندگان است و «هُوَ اَقرَبُ اِلَیه مِن حَبلِ الوَرید».


وی ادامه داد: غفلت از یاد خدا به اندازه ای در سعادت و شقاوت انسان تاثیرگذار است که علیرغم تاکید همیشگی اسلام بر جذب حداکثری و حسن خلق در معاشرت با افراد، دوستی و همراهی با «حُمَقاء» به شدت نهی شده است. در وصیتی از امام سجاد (ع) به امام باقر (ع) نقل شده که حضرت فرمود با حُمَقاء معاشرت نکن؛ چرا که انها دور را نزدیک و نزدیک را دور نشان می دهند.


این استاد حوزه علمیه در ادامه تصریح کرد: امام سجاد (ع) در ادامه حدیث، این دسته از افراد را شیاطین انس می خوانند و می فرمایند معاشرت با احمق باعث می شود نزدیکی همچون مرگ برای تو دور و بعید بنماید. احمق انسان را وسوسه می کند که گناه کن و پس از آن در باقی عمر توبه کن و این همان عملی است که ابلیس انجام می دهد.


موعظه نیاز همیشگی بشر است

حجت الاسلام سیدجمال الدین موسوی موعظه را نیاز همیشگی بشر خواند و خاطرنشان کرد: بعضی ها می گویند که ما به اندازه کافی موعظه و وعظ شنیده ایم و به بهانه تکراری بودن، از منبر و سخنان علمای دین دور می شوند؛ درحالی که در منبر موعظه قرار نیست چیز جدیدی به انسان افزوده شود، بلکه قرار است چیزهایی که با مرور زمان از یاد می روند، دوباره احیا و یادآوری شوند.


وی تاکید کرد: تنها هنر شیطان این است که یاد خدا، مرگ و روز قیامت را از ذهن انسان دور کند و مجالس موعظه و عزاداری های مذهبی که در آنها مستمعین به اقامه اصول اخلاقی و پاسداشت ارزش ها یادآوری می شوند، یکی از مؤثرترین راههای خنثی کردن دسیسه ها و وسوسه های شیاطین جن و انس است.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان آن که راه کسب بصیرت ازز تقوای الهی می گذرد، اظهارداشت: محال است کسی بصیرت داشته باشد، اما تقوا نداشته باشد. علم و دانش می تواند به کسب بصیرت کمک کند و ذهن انسان را در تشخیص حق و باطل باز کند، اما طوری نیست که اگر کسی علم و دانش نداشت، کسب بصیرت برایش غیرممکن باشد.


وی عنوان کرد: امروزه هرکس به غرب متمایل شود، اصطلاح روشنفکر را برای او بکار می برند، درحالی که این صحیح نیست. روشنفکر واقعی کسی است که در مسیر عبودیت و بندگی خدا گام برمی دارد و می تواند در فتنه ها با نور ایمان، حق را از باطل تمیز دهد. از این نظر، شخصیتی مثل شهید عبدالحسین برونسی وجود دارد که در عین بیسوادی به عالی ترین درجات بندگی رسید و در عین حال، چه بسیار علمای بی بصیرتی که راه طغیان و جهالت پیمودند و هلاک شدند./863/202/ب2

ارسال نظرات