۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۳۰۷۲۸۰
آیت الله علم الهدی:

بی تفاوتی سیاسی در برابر فرصت طلبان،با تشیع رضوی همخوانی ندارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به جریانات به وجود آمده در زندگی سیاسی امام هشتم(ع) و تأکیدات ایشان بر مسأله «ولایت پذیری حقیقی» گفت: عامل انحراف تمام کسانی که علی رغم دارا بودن سوابق زیاد منحرف شده اند، صاحب نظر بودن آنان و تنظیم نکردن نظرشان با جریان ولایی بوده است.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی امروز در دیدار با هیأت دانشجویی امام رضا(ع)، گفت: عالی ترین عرض ارادت ها به ساحت اهل بیت(ع)، توجه به شخصیت سازنده و آموزشی آنان است؛ ائمه معصومین(ع) بیش از همه عشق ها، ارادت ها و وابستگی ها، به این علاقه مندند که دوستان و شیعیان شان به نقاط سازنده و آموزنده ای که در فرمایشات و رفتار ایشان وجود دارد، آشنایی پیدا کرده و با توجه به آن، هم راهبردهای زندگی فرهنگی و اجتماعی خود را اخذ کنند و هم خط آنان را در فعالیت های اجتماعی خود لحاظ کنند.

 

وی افزود: گرایش برخی به اهل بیت(ع) در قالب یک توده حرکت عاطفی و احساسی خلاصه می شود اما برخی دیگر با بینشی بیشتر نسبت به اهل بیت(ع)، به اخلاق ایشان متمایل شده و شؤون ایشان را در عبادات و زندگانی خود مورد توجه قرار می دهند.

 

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به این که ائمه معصومین از فرد و جامعه ای بیشتر خوششان می آید که در برابر اسلام، معارف اهل بیت و ولایت و شخصیت ولایی ایشان بی تفاوت نباشند، خاطرنشان کرد: وقتی در زندگانی امام رضا(ع) دقت می کنیم، می بینیم اصحاب حضرت بر سه قسم بودند؛ اول علما، فقها و محدثینی که حتی حضور امام صادق(ع) را هم درک کرده بودند؛ آن ها در مقام درک مسائل، مطالب، علوم و دانش های دینی به سراغ اهل بیت(ع) می رفتند و ملازم تمام آموزه های معصومین(ع) بودند.

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: دسته دوم اصحاب امام هشتم(ع) کسانی بودند که در جمع یاران ایشان نبودند و با یک سلسله انگیزه های سیاسی و یا مأموریت هایی که از ناحیه دستگاه حاکم داشتند، به امام(ع) گرویده، تحت تأثیر ولایت ایشان قرار گرفته بودند و در نتیجه آن از گرایش سیاسی و مأموریت خود بریده بودند.

 

وی اظهار کرد: دسته سوم اصحاب امام هشتم(ع) کسانی بودند که علاوه بر روایت گری احادیث، نسبت به حمل علوم و معارف از امام هشتم(ع) همت داشتند و از نظر سیاسی نیز در خط امام رضا(ع) بودند؛ به این معنا که در مقابل توطئه ها و موقعیت هایی که مأمون ایجاد می کرد، بی تفاوت نبودند و در این گونه موارد با بصیرت کامل با مسائل برخورد می کردند.

 

امام جمعه مشهد مقدس ضمن تأکید مجدد بر علاقه اهل بیت(ع) به پیروی شیعیان از خط مشی آن ها، افزود: کسانی که در حرکت های سیاسی پا به پای حضرت حرکت می کردند و در مقابل مسائل بی تفاوت نبودند، بیشتر مورد توجه ایشان قرار می گرفتند؛ ما نیز اگر بخواهیم بیشتر مورد توجه حضرت قرار بگیریم، باید در سلک دسته سوم وارد شویم، یعنی علامه بر این که در توسعه معارف و علوم حضرت تلاش کنیم، در مواضع سیاسی و اجتماعی نیز مواضع ایشان را پیش گرفته و در مقابل فرصت طلبان و قدرت یابان بی تفاوت نباشیم.

 

آیت الله علم الهدی به جریانات به وجود آمده در زندگی سیاسی امام هشتم(ع) و تأکیدات ایشان بر مسأله «ولایت پذیری حقیقی» اشاره و خاطرنشان کرد: اگر همین تشیع رضوی را به عنوان یک واقعیت ولایی و اعتقادی بدانیم و خط حرکتی آن را نیز در پیش بگیریم، یعنی تشیع را در مقام عملی و اجتماعی آن ببینیم، شیعه رضوی هستیم اما اگر نسبت به آنچه امروز به وجود آمده بی تفاوت باشیم، با تشیع رضوی همخوانی ندارد.

 

وی تصریح کرد: امروز هر نوع حرکت و اقدامی در هر موضوعی بخواهیم انجام دهیم، باید با محوریت ولایت باشد؛ اگر ما نظر خاصی داریم و در آن زاویه ای با نظر رهبری وجود دارد، باید از نظر خود صرف نظر کنیم و نظر خود را با خطی که ولایت در حرکت های سیاسی ارائه می دهد، منطبق کنیم.

 

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: عامل انحراف تمام کسانی که علی رغم دارا بودن سوابق زیاد منحرف شده اند، صاحب نظر بودن آنان و تنظیم نکردن نظرشان با جریان ولایی بوده است؛ آنان روی زاویه های فکری خود با مقام ولایت ایستادند و وضعیت آنان منتهی به یک سقوط و انقراض شد./820/پ202/ج

 

ارسال نظرات